PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy romistiky II. - L0322
Anglický název: Basics of Romani Studies II
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Hana Syslová
Vyučující: Mgr. Hana Syslová
Je záměnnost pro: LPED11
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (23.02.2018)
Přednášky seznamují studenta se základními interdisciplinárními fakty o Romech a uvádějí je do širšího sociokulturního a historického kontextu. Přispívají tak ke schopnosti akceptovat a vysvětlovat jinakost kultury a komunikace v běžné pedagogické praxi i v rámci rozličných profesí a aktivit. Napomohou ke kritické reflexi předsudků a stereotypního myšlení i nahlédnutí paternalismu a etnocentrismu ve vlastním přístupu k Romům. Dotýkají se také specifik fungování romské rodiny i romského dítěte v české škole, a umožní tak posluchači otevřený přístup k řešení problémů či překonání překážek během vzdělávacího procesu. Součástí výuky je i práce se zdroji a jejich využití v pedagogické praxi.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (14.03.2018)

Náboženství Romů. Z novodobých dějin na území České a Slovenské republiky - holocaust. II. světová válka očima romských pamětníků. Poválečné přesidlování, organizovaný rozptyl, násilné usazení kočovných skupin. Další projevy a důsledky státem řízené asimilace. Vývoj po roce 1989. Některé následky rozdělení ČSFR. Narativní stuktury - paramisa, giľa, vakeribena pal o dada, pal o mule. Ukázky z romských textů. Terénní výzkum (osady, vyloučené lokality). Romové a škola. Formy institucionální persekuce v ČR dnes (dokumentární film). Témata dle potřeb a zájmu studentů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Hana Syslová (16.09.2020)

Docházka 80 %, aktivní účast, vypracování zpětné vazby k předmětu a jeho obsahu.

V případě krátkodobé karantény nahradí docházku práce na vybrané téma v rozsahu cca 2 stránky formátu A4.

V případě dlouhodobé nepřítomnosti nahradí docházku seminární práce.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Hana Syslová (12.01.2021)

Docházka 80%, zpětná vazba k předmětu - formát cca A4

V případě přechodu na distanční výuku bude předmět Základy ROmistiky vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Hana Syslová (14.01.2020)
Povinná:
HORVÁTHOVÁ, Jana. Kapitoly z dějin Romů. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 84 s. ISBN 80-7106-615-X.

HÜBSCHMANNOVÁ, Milena. Můžeme se domluvit = Šaj pes dovakeras. 3., nezměněné vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 129 s. ISBN 80-7067-905-0.

LACKOVÁ, Elena a HÜBSCHMANNOVÁ, Milena, ed. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Překlad Milena Hübschmannová. Vyd. 3., nezměn. Praha: Triáda, 2010. 276 s., [8] s. obr. příl. Delfín; sv. 9. ISBN 978-80-87256-20-6.

Doporučená:
BALABÁNOVÁ, Helena. Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha: MENT, 1995. 28 s.

BOŘKOVCOVÁ, Máša. Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. 130 s. Droma; sv. 2. ISBN 80-903325-3-6.

DANIEL, Bartoloměj. Dějiny Romů: vybrané kapitoly z dějin Romů v západní Evropě, v Českých zemích a na Slovensku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. 199 s. ISBN 80-7067-395-8.

Internetové odkazy:

www.dzaniben.cz/

www.romea.cz

www.romistika.eu

www.rombase.uni-graz.at

www.kher.cz

http://www.romea.cz/

http://www.astasme.cz

http://www.detipatridomu.cz

Literatura bude postupně doplňována dle probíraných témat a zájmu a potřeb studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK