PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář humanistické a barokní literatury 2 - KLIT247
Anglický název: Seminar of Humanistic and Baroque Literature 2
Zajišťuje: Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (11.01.2024)
Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy práce. V
zásadě se při výuce uplatňují tři druhy: 1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů,
které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. 2. Seminář, ve kterém student dostává
zadané dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na jednotlivé semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice,
která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. 3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v
závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního
posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do
realizace takového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před
veřejností.
Letošní seminář, tj. seminář v LS 2023/24 (únor 2024-květen 2024), bude věnován divadlu. Podle počtu přihlášených budeme podrobně rozebírat a následně zkoušet buď Jenovéfu, nebo Komedii o Felsenburkovi. Jenovéfa je klasická hra lidového divadla, zpracovává legendu o sv. Jenovéfě Brabantské, některé motivy se blíží pohádce o Sněhurce. Felsenburk je drama podle knih lidového čtení z 2. poloviny 18. století o rytíři, který aby získal ruku krásné Klárky, osvobodí zakletý zámek a zachrání zakleté duchy. Jenovéfu jsme měli před léty rozpracovanou, máme na ni část kostýmů, ale zastavil nás tehdy covid. Na Jenovéfu by nás mělo být nejméně 15, na Felsenburka by stačilo 9 osob. Třetí možností je obrozenská hra Lidožrouti na ostrově Finisteria. Uvidíme podle počtu přihlášených, dohodneme se na prvním semináři. Protože se na divadelní seminář obvykle schází studenti z řady oborů, berte termín v rozvrhu jako orientační, i v tomto případě se domluvíme na prvním semináři.
Těším se na Vás.
M. S.

Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (12.04.2023)
Seminář humanistické a barokní literatury II
Cíl předmětu: Naučit studenty pracovat s prameny, promýšlet dané otázky a problémy, podrobně pracovat s textem a s jeho zjevnými i skrytými významy

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (12.04.2023)

Literatura:

povinná:
  • Moser-Rath, Elfriede: Dem Kirchenvolk die Leviten gelesen. Alltag im Spielgel süddeutscher
  • Barockpredigten, Stuttgart 1991.
  • Novotný, Adolf: Biblický slovník. Praha 1956.
  • Škarka, Antonín: Půl tisíciletí českého písemnictví. Praha 1986.
  • Vašica, Josef: České literární baroko. Praha 1938.
doporučená:
  • Adam, Adolf: Liturgický rok. Historický vývoj a současná praxe, Praha 1998.
  • Frye, Northrop: Velký kód. Bible a literatura. Host. Brno 2000.
  • Hashemi-Horáková, Michaela: Karel Račín-nedoceněný barokní autor. Brno 2005.
  • Kopecký Milan: Staří slezští kazatelé. Ostrava 1970.
  • Kvapil, Jan: Čítanka německé barokní literatury z českých zemí. Ústí nad Labem 2001.
  • Maroszová, Jana: Vera mundi lumina. Výbor dominikánských barokních kázání. Praha 2016.
  • Sborník Bohemia Jesuitica 1556-2006 (ed. P. Čemus), Praha 2010.
  • Sborník Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. Barokní jezuitské Klatovy 2016, edd. V. Chroust, Z. Buršíková, K. Viták, Klatovy 2016.
  • Sborník Člověk českého raného novověku (edd. V. Bůžek, P. Král), Praha 2007.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (28.02.2024)

Metody se různí podle typu semináře. V případě divadelní¨ch seminářů je to pečlivá adetailní práce s textem, propojení histroických znalostí s reálným herectvím atd.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (12.04.2023)

Sylabus

Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy

práce. V zásadě se při výuce uplatňují tři druhy seminářů:

1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů, které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. Každý student vystupuje jedenkrát během semestru s tzv. velkým referátem, v ostatních seminářích diskutuje nad přednesenými referáty kolegů.

2. Seminář, ve kterém jeden každý student dostává zadané konkrétní, od ostatních odlišné dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice, která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. Student reaguje na jednotlivé podněty, excerpta a intepretace kolegů, doplňuje jejich poznatky a tvrzení, případně konstatuje diference mezi jednotlivými autory, literárními díly či prameny

3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do realizace takového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před veřejností. Variantou je typ semináře, ve kterém se po úvodních rozborech několika divadelních her jedna z těchto her se studenty nastuduje a veřejně prezentuje.

Vzhledem k proměnlivosti témat (během šesti let se žádné z témat neopakuje) je možné seminář zapisovat opakovaně. Při zadávání úkolů i při závěrečném hodnocení jsou zásadně diferencováni studenti bakalářského a magisterského studia, z tohoto důvodu je seminář otevřen oběma skupinám pregraduálního studia. Rozdělení semináře na I. a II. v žádném případě neznamená, že by absolvování semináře I. bylo nutnou podmínkou pro zápis do semináře II., oba semináře souvisejí pouze široce vymezeným časovým obdobím baroka.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (28.02.2024)

Znalost češtiny. Rozhodně nejsou vyžadovány předchozí herecké zkušensoti v případě divadelního typu seminářů.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (28.02.2024)

Aktovní a pravidelná účast na jednotlivých seminářích, účast na závěrečné premiéře a několika reprízách i mimo prostory fakulty.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK