PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář humanistické a barokní literatury 1 - KLIT246
Anglický název: Seminar of Humanistic and Baroque Literature 1
Zajišťuje: Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (01.09.2023)
Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy práce. V
zásadě se při výuce uplatňují tři druhy: 1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů,
které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. 2. Seminář, ve kterém student dostává
zadané dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na jednotlivé semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice,
která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. 3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v
závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního
posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do
realizacetakového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před
veřejností.

Milí přátelé,

v akademickém roce 2023/2024 nebude Seminář humanistické a barokní literatury I. otevřen. Nejedná se o mé rozhodnutí. Těším se na Vás v letním semestru, Seminář humanistické a barokní literatury II. by měl být otevřen, v něm se budeme opět věnovat divadlu, tedy kontinuita studentského divadla by měla být zachována. Srdečně Vás všechny zdraví Miloš Sládek

Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Cíl předmětu: Naučit studenty pracovat s prameny, promýšlet dané otázky a problémy, podrobně pracovat s textem a s jeho zjevnými i skrytými významy

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Literatura:

povinná:
  • Moser-Rath, Elfriede: Dem Kirchenvolk die Leviten gelesen. Alltag im Spielgel süddeutscher
  • Barockpredigten, Stuttgart 1991.
  • Novotný, Adolf: Biblický slovník. Praha 1956.
  • Škarka, Antonín: Půl tisíciletí českého písemnictví. Praha 1986.
  • Vašica, Josef: České literární baroko. Praha 1938.
doporučená:
  • Adam, Adolf: Liturgický rok. Historický vývoj a současná praxe, Praha 1998.
  • Frye, Northrop: Velký kód. Bible a literatura. Host. Brno 2000.
  • Hashemi-Horáková, Michaela: Karel Račín-nedoceněný barokní autor. Brno 2005.
  • Kopecký Milan: Staří slezští kazatelé. Ostrava 1970.
  • Kvapil, Jan: Čítanka německé barokní literatury z českých zemí. Ústí nad Labem 2001.
  • Maroszová, Jana: Vera mundi lumina. Výbor dominikánských barokních kázání. Praha 2016.
  • Sborník Bohemia Jesuitica 1556-2006 (ed. P. Čemus), Praha 2010.
  • Sborník Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. Barokní jezuitské Klatovy 2016, edd. V. Chroust, Z. Buršíková, K. Viták, Klatovy 2016.
  • Sborník Člověk českého raného novověku (edd. V. Bůžek, P. Král), Praha 2007.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Sylabus

Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy

práce. V zásadě se při výuce uplatňují tři druhy seminářů:

1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů, které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. Každý student vystupuje jedenkrát během semestru s tzv. velkým referátem, v ostatních seminářích diskutuje nad přednesenými referáty kolegů.

2. Seminář, ve kterém jeden každý student dostává zadané konkrétní, od ostatních odlišné dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice, která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. Student reaguje na jednotlivé podněty, excerpta a intepretace kolegů, doplňuje jejich poznatky a tvrzení, případně konstatuje diference mezi jednotlivými autory, literárními díly či prameny

3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do realizace takového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před veřejností. Variantou je typ semináře, ve kterém se po úvodních rozborech několika divadelních her jedna z těchto her se studenty nastuduje a veřejně prezentuje.

Vzhledem k proměnlivosti témat (během šesti let se žádné z témat neopakuje) je možné seminář zapisovat opakovaně. Při zadávání úkolů i při závěrečném hodnocení jsou zásadně diferencováni studenti bakalářského a magisterského studia, z tohoto důvodu je seminář otevřen oběma skupinám pregraduálního studia. Rozdělení semináře na I. a II. v žádném případě neznamená, že by absolvování semináře I. bylo nutnou podmínkou pro zápis do semináře II., oba semináře souvisejí pouze široce vymezeným časovým obdobím humanismu a baroka.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK