Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem semináře je snaha přiblížit zásady muzeologie a galerijní praxe. Vedle teoretické průpravy z oblasti dějin umění je nesmírně důležitá i samotná práce historika umění v paměťových institucích, sbírkotvorných, i v tzv. "kunsthalle". Seminář je věnován analýze kurátorského konceptu právě probíhající výstavy. Nejde o komentovanou prohlídku, ale o analýzu a kritické hodnocení teoretického zázemí výstavního konceptu, úspěchu jeho aplikace při realizaci, vizuální stránky výstavy i doprovodných publikací, kvalitu doprovodných programů, hodnocení PR, komunikace instituce s veřejností i ohlasů ve výtvarné kritice. Při společných analýzách přímo ve výstavách bude docházet ke vzájemnému srovnávání a odhalování konkrétní "role" kurátora při přípravě výstavy. Ve výběru budou jak stálé expozice předních českých muzeí a galerií, tak současné temporální výstavy. Výběr výstav nebude nijak omezen a limitován, půjde o výstavy starého, moderního i současného umění. Výstavy poté vyhodnotíme formou Grand Prix kurátorského konceptu.
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the seminar is to describe the principles of museology and gallery practice together with the creation of exhibition curatorial concepts. In addition to the theoretical background in the field of art history, the work of art historians in memory institutions, collecting institutions, and the so-called "kunsthalle" is also very important. The seminar is devoted to the analysis of the curatorial concept of the current exhibition. It is not a guided tour, but an analysis and critical evaluation of the theoretical background of the exhibition concept, the success of its application in realization, the visual aspects of the exhibition and accompanying publications, the quality of accompanying programs, PR evaluation, public communication with the institution. During joint analyzes directly in exhibitions, there will be a mutual comparison and reveal of the specific "role" of the curator in the preparation of the exhibition. Permanent exhibitions of prominent Czech museums and galleries as well as contemporary temporary exhibitions will be selected. The selection of exhibitions will not be limited and limited, it will be exhibitions of old, modern, and contemporary art. We then evaluate the exhibitions in the form of a Grand Prix curatorial concept.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem semináře je snaha přiblížit tvorbu výstavních kurátorských konceptů.
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the seminar is to bring the principles of the creation of exhibition curatorial concepts.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Povinná literatura:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Doporučená literatura:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
+ katalogy k jednotlivým výstavním projektům
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Bacis literature:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000
Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005
Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012
Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018
Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010
Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Selected literature:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007
John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994
Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015
Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850–1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982
Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012
Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Seminář, diskuse, rozbor výstavního projektu.
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Analysis of the selected exhibition project, active participation in the seminar, final discussion.
Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. (06.09.2022)
Analýza kurátorských konceptů současnosti zimní semestr 2022/23
„U příležitosti“ designu
Prof. Michaela Ottová – Prof. Vít Vlnas
Výuka v zimní semestru bude soustředěna do několika tematických okruhů. Leitmotivem budou výstavy, které jsou připraveny v souvislosti s předsednictvím České republiky Evropské unii. Hlavní pozornost bude směřována na výstavu současného designu v Bruselu (bude o ní přednáška), dále na výstavy, které se k tématu našeho předsednictví odkazují (Květinová unie, Národní galerie (Brusel), Rodinná sbírka MUCHA – Senát ČR, Moc, nemoc, bezmoc - DOX). Dalším okruh témat, kam bude upírána naše pozornost, budou dějiny a současnost uměleckoprůmyslových muzeí a muzeí designu v Čechách a na Moravě, proměny jejich sbírkotvorné činnosti a dramaturgie krátkodobých výstav v minulosti a dnes. Půjde o UPM Praha, Národní technické muzeum, Moravská galerie – Uměleckoprůmyslové muzeum, Severočeské muzeum Liberec, GAVU – Retromuseum Cheb, Západočeské muzeum Plzeň. Třetím okruhem budou současné krátkodobé výstavy:
Národní galerie v Praze – V kroužcích dýmu – 23. 9. -8.1. 2023
GHMP – Ve věci umění – Městská knihovna – do 23.10. 2022
Rudolfinum – Fragilité – 20. 10. 2002-8. 1. 2023
DOX – Moc, nemoc, bezmoc v současném umění, do 6. 11. 2022
SPH – Obrazárna Pražského hradu, nová expozice, její podoba v kontextu starší historických expozicí
Začínáme 4. 10. 2022 v 15: 30 v učebně!!!
Těšíme se na vás!
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (10.09.2021)
Podmínkou je analýza zvoleného výstavního projektu, aktivní účast na semináři zakončená společnou závěrečnou diskusí.