PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Český mediální systém - JKB057
Anglický název: Czech Media System
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 40 / 40 (40)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.09.2023)
Kurz poskytuje základní přehled o české mediální krajině a jejím vývoji ve středoevropském kontextu po roce 1989, seznamuje rovněž studenty s vybranými vědeckými studiemi, které českou mediální krajinu a její vývoj reflektují. Jednotlivá setkání se soustředí na různé aspekty polistopadové transformace českého mediálního prostoru s ohledem na politické, ekonomické, kulturní a technologické faktory, v závěrečné části se pak reflektuje současný stav a vývojové tendence českých médií z normativní a komparativní perspektivy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.09.2023)

Po absolvování kurzu by studenti měli získat základní přehled o českých mediálních institucích a kontextu jejich fungování, o klíčových mediálních aktérech, o celkové logice vývoje české mediální krajiny po roce 1989 a o vědecké i publicistické reflexi tohoto vývoje.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.09.2023)

Závěrečný test z přednášek a předepsané literatury zjišťuje prostřednictvím deseti otevřených otázek  základní přehled o české mediální krajině a schopnost kritické reflexe jejích současných trendů. 

 Hodnocení:

F     0 - 25 bodů 

E     26 - 30 bodů 

D    31 - 35 bodů 

C    36 - 40 bodů 

B     41 - 45 bodů 

A     46 - 50 bodů

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (02.10.2023)

Povinná:

Bednařík, P., Jirák, J. & Köpplová, B. (2019). Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. 2. upravené a doplněné vyd.  Praha: Grada, s. 326 - 382

Benda, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1387-1.

Bren, P. (2013). Zelinář a jeho televize: Kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia.

Čelovský, B. (2002). Konec českého tisku. Šenov: Tilia.

Jakubowicz, K. (2017). Média a demokracie v 21. století. Hledání nových modelů. Brno: Masarykova univerzita.

Macek, J. (2015). Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita.

Moravec, V. (2016). Média v tekutých časech. Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia.

Urbániková, M. & Volek, J. (2017). Čeští novináři v komparativní perspektivě: Hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia.

Šmíd, M. (2016) Czech Republic. In: HRVATIN, Sandra a Brankica PETKOVIĆ (Eds.). Media ownership and its impact on media independence and pluralism. Slovenia: Mirovni Institut,  s. 142 - 164. Přístupné v pdf. v záložce Soubory .  

Waschková-Císařová, L. (2013). Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009. Brno: Masarykova univerzita. s. 69 - 139. Přístupné v pdf. v záložce Soubory .  

 

Doporučená:

kolektiv autorů. (2005). 10 let v českých médiích. Praha: Portál.

Bělohradský, V. (2009). Proletáři všech spektáklů, spojte se! In: Kultura-média-komunikace, vol. 1, 15-44.

Dobek-Ostrowska, B., Glowacki, M., Jakubowicz, K. & Sükösd, M. (ed.) (2010). Comparative media systems. European and global perspective. Budapest: CEU Press.

Gulyas, A. (1999). Structural changes and organisations in the print media markets of post-communist East Central Europe. Javnost/The Public, 6(2), 61-74.

Gross, P. (2002). Entangled evolutions: media and democratization in Eastern Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Hallin, D. C., Mancini, P. (ed.) (2012). Comparing media systems beyond the Western world. Cambridge: Cambridge University Press.

Holý, L. (2010). Malý český člověk a skvělý český národ: Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: SLON.

Jakubowicz, K. (2007). Rude awakening: Social and media change in Central and Eastern Europe. Cresskill: Hampton Press.

Jakubowicz, K. (2013). Nová ekologie médií. Zlín: Verbum.

Jirák, J. & Köpplová, B. (2008). The reality show called democratization: Transformation of the Czech media after 1989. Global Media Journal, 4(1), 7-23.

Jirák, J., Köpplová, B. & Kasl-Kollmanová, D. (2009). Média dvacet let poté. Praha: Portál.

Jirák, J., Köpplová, B. & Wolák, R. (ed.)(2011). Česká novinářka: k postavení a obrazu novinářek v českých médiích. Praha: Portál.

Kaplan, F. & Šmíd, M. (1995). Czech Republic: Broadcasting after 1989: Overhauling the system and its structures. Javnost/The Public, 2(3), 33-45.

Lapčík, M. (2012). Televizní zpravodajství jako paradox. Jak (ne)rozumět zpravodajství I. Olomouc: Univerzita Palackého.

Macek, J. (2013). Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita.

Olebar, J. (2012). Kniha o televizi. Praha: AMU.

Pavlík, P., & Shields, P. (1999). Toward an explanation of television broadcast restructuring in the Czech Republic. European Journal of Communication, 14(4), 487-524.

Pouperová, O. (2016). Institucionální aspekty regulace médií. Praha: Wolters Kluwer.

Sparks, C. & Reading, A. (1998). Communism, capitalism, and the mass media. London: Sage.

Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host.

Splichal, S. (1994). Media beyond socialism. Theory and practice in Central Europe. Boulder: Westview Press.

Štětka, V. (2012). From multinationals to business tycoons media ownership and journalistic autonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/Politics, 17(4), 433-456.

Štětka, V. (2015). The rise of oligarchs as media owners. In Zielonka, J. (ed.) Media and politics in new democracies. Europe in a comparative perspective. Oxford: Oxford University Press, 85-98.

Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum.

Tomek, I., Dvořák, P. a kol. (2013). Digitalizace televizního vysílání v ČR. Praha: Grada.

Trampota, T. & Končelík, J. (2011). The tabloidisation of the Czech daily press. In Dobek-Ostrowska, B. & Glowacki, M. (ed.) Making democracy in 20 years: Media and politics in Central and Eastern Europe. Wroclaw: Wydawnictvo Uniwersytetu Wroclawskiego, 287-298.

 

Archivy časopisů:

Mediální studia (https://medialnistudia.cz/)

Revue pro média (http://rpm.fss.muni.cz/index.htm)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.09.2023)

1.         Úvodní setkání  

2.         Východ versus Západ a středoevropské dědictví komunismu  

3.         Sametová revoluce a kolaps komunistického mediálního systému 

4.         Vlastnictví médií po roce 1989

5.         Boj o vysílání veřejné služby

6.         Nová média a jejich vliv na českou žurnalistiku

7.         Tabloidizace, alternativní média a fake news

8.         Čeští novináři

9.         České mediální publikum

10.       Česká média a česká demokracie

11.       České mediální trendy v komparativní perspektivě

12.       Závěrečné setkání, test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK