PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj a postavení médií v moderní společnosti - JJM401
Anglický název: Development and Position of the Media in Modern Society
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 80 / 80 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM251
Je neslučitelnost pro: JJM251
Je záměnnost pro: JJM251
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.


Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

Požadavky na ukončení kurzu:
Přednáška: absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury  (texty k přípravě budou k dispozici v SIS nejpozději tři týdny před termínem testu), absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury (bude konkretizována v SIS nejpozději měsíc před prvním zkouškovým termínem). Studenti musí psát průběžné testy ve stanovených termínech, nebudou poskytovány žádné náhradní termíny. Když se student průběžného testu z literatury nezúčastní, tak ztrácí možnost získat 10 bodů, ale stále to pro něj neznamená ztrátu možnosti předmět absolvovat, a to ani při absenci na obou průběžných testech.


Hodnocení kurzu:
I. průběžný test – 10 bodů
II. průběžný test – 10 bodů
Závěrečný písemný test – 30 bodů

Celkový bodový zisk max.: 50 bodů

Rozložení známek:

F 0 - 25 bodů

E 26 - 30 bodů

D 31 - 35 bodů

C 36 - 40 bodů

B 41 - 45 bodů

A 46 - 50 bodů

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

 

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. ISBN 978-0-7864-3243-1.

BAGDIKIAN, Ben. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. ISBN 978-0-8070-6187-9.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 1. vyd. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-0-7864-4086-3.

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006. ISBN 1-4129-0898-1.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0900-7.

KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0.

PROKOP, Dieter. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

SIMONSON, Peter. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-89260-5.

THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-9.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

Sylabus:

Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií

Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.

Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století

Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.

Propaganda: média a studená válka.

Vývoj světové kinematografie

Rozvoj tisku v meziválečném období

Vývoj rozhlasového a televizního vysílání

Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK