|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.06.2021)
Podmínky pro zápis: přijetí do magisterského studia Podmínky pro splnění studijních povinností: Závěrečná esej psaná studujícími v čase zkouškového termínu (max. 60 minut) na základě zadání, které obdrží od vyučující na začátku zkouškového termínu. Esej musí vycházet z detailní znalosti předepsané literatury a vlastní schopnosti tuto literaturu kriticky aplikovat na širší otázky (100 % hodnocení). V případě distančního (online) způsobu výuky bude vyučující zadávat téma prostřednictvím e-mailu (instrukce budou upřesněny v SIS přímo u vypsaného termínu). Hodnocení eseje sestává z bodového zisku ve třech samostatně hodnocených oblastech: Formální kvality práce (max. 4 body) - esej je psána správným jazykem (gramaticky i stylisticky), text je srozumitelný a koherentní; Faktická správnost textu (max. 7 bodů) - práce vychází z faktů osvojených během seminářů a z četby, zmiňuje klíčové autorky a autory a teorie/koncepty, informace jsou věcně správné; Argumentační kvality textu (max. 7 bodů) - esej má logickou strukturu, je argumentačně vyspělá, konzistentní, autor/ka projevuje schopnost interpretovat osvojené informace a aplikovat je na konkrétní společenské a komunikační jevy. Bodové hodnocení eseje: 18-16,5 bodu - A 16-15 bodů - B 14,5-13 bodů - C 12,5-11 bodů - D 10,5-9 bodů - E méně než 9 bodů - F
Alternativní hodnocení pro ty, kteří chtějí dobrovolně vypracovat i seminární práci: 1) Vypracování závěrečné seminární práce (50 %) 2) Závěrečná esej z nastudované literatury (50 %) Aktivní účast v semináři a průběžné studium textů je pro studující značnou výhodou, přestože přímo nepodmiňuje úspěšné složení zkoušky. Instrukce k vypracování seminární práce: Text musí vycházet z tematických okruhů úzce souvisejících s kurzem. Může se jednat jak o rešeršní stať, která doplňuje vybranou četbu o srovnání s tematicky nebo metodologicky příbuznou literaturou (minimálně 4 odborné texty dle vlastního výběru nebo ze seznamu literatury ke kurzu) a přináší nový pohled na diskutovaná témata, tak o vlastní výzkumnou nebo analytickou stať. Výzkumná/analytická stať musí mít relevantní teoretický úvod, jasně vymezenou metodologii a použitou metodu (nebo soubor metod) a přehledně představené výsledky, případně jejich interpretaci. Seminární práce musí mít podobu vědeckého textu s poznámkovým aparátem, respektováním citačních norem a seznamem použité literatury. Požadovaný rozsah práce: 5-8 normostran. Termín odevzdání práce: vždy nejpozději 1 týden před termínem zkoušky. Hodnocení seminární práce tvoří 50 % celkového hodnocení, pokud se studující rozhodnou pro variantu kombinující hodnocení za zkouškovou esej a za seminární práci. Jinak bodovy zisk ze zkouškové eseje tvoří 100 % hodnocení a seminární práci není nutné odevzdávat. Organizace studia: předmět je veden formou semináře s přednáškovými úvody, domácí přípravou (četbou textů) a aktivní diskusí studujících. V době distanční (online) výuky se semináře konají online formou videohovoru v prostředí Teams (permanentní odkaz pro připojení k hovoru: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjY2MWI4MDgtODlhOC00NmZjLThiMDYtNzkwZTVkNDc3ZTYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d). Zakončení: předmět je zakončen zkouškou (viz podmínky pro splnění studijních povinností)
Pracovní prostředí online: Kurz má svoji platformu v podobě týmu v prostředí Teams - najdete ji pod názvem FSV_JJM224 (s popisem Politická ekonomie komunikace) a připojit se můžete na základě zadání kódu: orfwigl Pracovní prostředí bude sloužit jako chatovací platforma pro vaše otázky a pro odpovědi vyučující, pro různý typ zpětné vazby i jako místo, kde najdete podklady pro studium. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2021)
ALLMER, T. 2019. Kritická teorie a sociální média: Mezi emancipací a komodifikací. Filosofia. BRUIN, M. de - ROSS, Karen (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill: Hampton Press, Inc., 2004, xiv. ISBN 1-57273-589-9. DAVIS, A. „New Media and Fat Democracy: The Paradox of Online Participation". New Media & Society 12 (5): 745–61, 2010. http://dx.doi.org/10.1177/1461444809341435.GARNHAM, N. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication, 1995, č. 12, s. 62-71. ISSN 0739-3180. GOLDING, P.- MURDOCK, G. Culture, Communications, and Political Economy. In CURRAN, J.- Gurevitch, M. (eds). Mass Media and Society. 2. vyd. London: Arnold, 1996, iv. ISBN 0-340-61418-8. GOLDSMITH, J. WU, T. 2008. Kdo řídí internet? Iluze o světě bez hranic. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Dokořán a Argo. ISBN 978-80-7363-184-0. GROSSBERG, L. Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication, 1995, č. 12, s. 72-81. ISSN 0739-3180. HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6 HERMAN, E. S. The Propaganda Model: A Retrospective. Propaganda, Politics, Power, Vol. 1: 1-14, 2003. Dostupné z https://monthlyreview.org/2018/01/01/the-propaganda-model-revisited/ LAVIE, A., LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication, 2003, 18, 5-29. MARX FERREE, M., GAMSON, W. A., GERHARDS, J., RUCHT, D. Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies. Theory and Society, Vol. 31, No. 3, 2002, p. 289-324. McCHESNEY, R. W. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. vyd. Všeň: Grimus, 2009. ISBN 978-80-902831-2-1. McCHESNEY, R. W. The Political Economy of the Mass Media. Edward S. Herman interviewed by Robert W. McChesney. Monthly Review, 1989. Dostupné z https://monthlyreviewarchives.org/index.php/mr/article/view/MR-040-08-1989-01_4 McCHESNEY, R. W. The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008 (s. 25-66, 83-96, 117-153). ISBN 978-1-58367-161-0. McLAUGHLIN, L. Beyond "Separate Spheres": Feminism and the Cultural Studies/Political Economy Debate. Journal of Communication Inquiry 1999, 23, 327-354. MEEHAN, E. R., MOSCO, V., WASKO, J. Rethinking Political Economy: Change and Continuity. Journal of Communication. Autumn 1993, No. 43, 4. ProQuest Social Science Journals, s. 105. MOSCO, Vincent. The Political Economy of Communication. Rethinking and Renewal. London: Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 1996, x. ISBN 0-8039-8650-6. MOSCO, V., HERMAN, A. Critical Theory and Electronic Media. Theory and Society, 1981, Vol. 10, No. 6, Netherlands: Elsevier Scientific Publishing Company. ZOONEN, L. van. 1988. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication, 1988,. 3, 35-53. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)
Jednotlivé lekce budou probíhat jako online semináře formou videohovoru v prostředí Teams - pro připojení ke všem lekcím použijte link níže: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjY2MWI4MDgtODlhOC00NmZjLThiMDYtNzkwZTVkNDc3ZTYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d
Osnova: 16. 2. Úvod do teorií politické ekonomie komunikace I (kritické teorie, alternativní paradigma, vývoj přístupu, oblasti zájmu) - online přednáška s participací studujících 23. 2. Úvod do teorií politické ekonomie komunikace II (klíčoví teoretici a teoretičky, výzkumy, kritika přístupu) - online přednáška s participací studujících 2. 3. Problém žurnalistiky podle Roberta W. McChesneyho - online diskuse o textu Roberta McChesneyho The Problem of Journalism z publikace The Political Economy of Media - diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams v pdf souboru pod názvem "mc_chesney". 9. 3. Domácí příprava - čtení textů 16. 3. Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského - online diskuse o textu E. S. Hermana The Propaganda Model Revisited. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný online zde: https://monthlyreview.org/2018/01/01/the-propaganda-model-revisited/ 23. 3. Kritické teorie médií - společná témata a třecí plochy - online přednáška vyučující se zapojením studujících 30. 3. Kritické teorie médií a jejich střet (politická ekonomie komunikace vs. kulturální studia) - online diskuse o textech Lawrence Grossberga (Cultural studies vs. political economy: Is anybody else bored with this debate?) a Nicholase Garnhama (Political economy and cultural studies: Reconciliation or divorce?). Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Texty jsou dostupné v Teams ve formě pdf souborů pod názvy začínajícími jmény "Garnham" a "Grossberg". 6. 4. Kritika habermasovského pojetí veřejné sféry - Nancy Fraser, Lisa McLaughlin aj. - online diskuse o textu Lisy McLaughlin Feminism, the public sphere, media and democracy. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je uložený v prostředí Teams jako pdf soubor "Lisa McLaughlin...". 13. 4. Čtyři teorie veřejné sféry v moderních demokraciích - jak různé tradice nahlížejí na roli médií ve veřejné sféře, na zapojení jednotlivců a formální a obsahové aspekty žádoucí veřejné diskuse. Online diskuse o textu Myry Marx Ferree a kol. Four models of the public sphere in modern democracies. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor s názvem "4 models of the public sphere...". 20. 4. Feministická politická ekonomie komunikace - gender a mediální instituce - oblasti zájmu. Online přednáška s ppt prezentací vyučující a se zapojením studujících. Kromě prezentace o vztahu mezi genderovým složením zpravodajských redakcí a mediálními obsahy budeme diskutovat i o textu Liesbet van Zoonen nazvaném Rethinking women and the news. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "Zoonen_Rethinking women and the news". 27. 4. Politická ekonomie nových médií - Kdo řídí internet? Teorie digitálního dohledu. Online přednáška vyučující s ppt prezentací a se zapojením studujících. Podkladem pro diskusi jsou kapitoly o digitálním dohledu v knize Thomase Allmera (viz seznam literatury). 4. 5. Politická ekonomie nových médií - kdo je "online občanem"? Online diskuse o textu Aerona Davise New media and fat democracy: the paradox of online participation. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "New Media Society-2010-Davis...". 11. 5. Shrnutí klíčových konceptů politické ekonomie komunikace - online setkání jako prostor pro dotazy studujících a upřesnění nejasných konceptů a nezodpovězených otázek.
|