PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Politická ekonomie komunikace - JJM224
Anglický název: Political Economy of Communication
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2021)
Předmět Politická ekonomie komunikace nabízí studentkám a studentům hlubší vhled do vlivných a poměrně kontroverzních teorií, které vycházejí ze sociální a ekonomické analýzy společenských a mocenských vztahů v souvislosti se společensky významnými komunikačními prostředky. Seminář kombinuje úvodní tematické přednášky a čtení textů od předních autorů a autorek politické ekonomie komunikace i jejich oponentů. Studující se seznámí s přístupy, podle nichž je podoba mediálních produktů ovlivněna mimo jiné ekonomickou a mocenskou strukturou společnosti, v níž média působí. Závislost na podobě této struktury se může projevovat například politicky či ideologicky předpojatým zpravodajstvím, orientací na co největší trhy, omezováním investic do méně výnosných aktivit nebo přehlížením chudších segmentů publika, které může vést až k vyloučení těch hlasů, kterým chybí ekonomická moc. Jinými slovy, podoba symbolického prostředí je podle teoretiků a teoretiček politické ekonomie zásadně ovlivněna nerovným přístupem jednotlivců a skupin k materiálním (a v souvislosti s tím i symbolickým) zdrojům. Hlavními tématy politické ekonomie komunikace jsou například růst moci korporací, posílení globálních vlivů, slučování médií a jejich centralizace, vztah mezi produkcí, distribucí a příjmem komunikačních obsahů v historickém a kulturním kontextu. Soustředíme se také na různé koncepce veřejné sféry a na vztah mezi východisky politické ekonomie a dalších přístupů (např. kulturální studia, feministická kritika médií), které mohou představovat jistou výzvu politické ekonomii komunikace. Kurz neopomíjí ani aplikaci myšlenek politické ekonomie komunikace a teorií veřejné sféry na digitální a specificky sociální média.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (01.06.2021)

Podmínky pro zápis: přijetí do magisterského studia

Podmínky pro splnění studijních povinností: Závěrečná esej psaná studujícími v čase zkouškového termínu (max. 60 minut) na základě zadání, které obdrží od vyučující na začátku zkouškového termínu. Esej musí vycházet z detailní znalosti předepsané literatury a vlastní schopnosti tuto literaturu kriticky aplikovat na širší otázky (100 % hodnocení). V případě distančního (online) způsobu výuky bude vyučující zadávat téma prostřednictvím e-mailu (instrukce budou upřesněny v SIS přímo u vypsaného termínu). Hodnocení eseje sestává z bodového zisku ve třech samostatně hodnocených oblastech: Formální kvality práce (max. 4 body) - esej je psána správným jazykem (gramaticky i stylisticky), text je srozumitelný a koherentní; Faktická správnost textu (max. 7 bodů) - práce vychází z faktů osvojených během seminářů a z četby, zmiňuje klíčové autorky a autory a teorie/koncepty, informace jsou věcně správné; Argumentační kvality textu (max. 7 bodů) - esej má logickou strukturu, je argumentačně vyspělá, konzistentní, autor/ka projevuje schopnost interpretovat osvojené informace a aplikovat je na konkrétní společenské a komunikační jevy. 

Bodové hodnocení eseje: 

18-16,5 bodu - A

16-15 bodů - B

14,5-13 bodů - C

12,5-11 bodů - D

10,5-9 bodů - E

méně než 9 bodů - F

 

Alternativní hodnocení pro ty, kteří chtějí dobrovolně vypracovat i seminární práci:

1) Vypracování závěrečné seminární práce (50 %)

2) Závěrečná esej z nastudované literatury (50 %)

Aktivní účast v semináři a průběžné studium textů je pro studující značnou výhodou, přestože přímo nepodmiňuje úspěšné složení zkoušky. 

Instrukce k vypracování seminární práce: Text musí vycházet z tematických okruhů úzce souvisejících s kurzem. Může se jednat jak o rešeršní stať, která doplňuje vybranou četbu o srovnání s tematicky nebo metodologicky příbuznou literaturou (minimálně 4 odborné texty dle vlastního výběru nebo ze seznamu literatury ke kurzu) a přináší nový pohled na diskutovaná témata, tak o vlastní výzkumnou nebo analytickou stať. Výzkumná/analytická stať musí mít relevantní teoretický úvod, jasně vymezenou metodologii a použitou metodu (nebo soubor metod) a přehledně představené výsledky, případně jejich interpretaci. Seminární práce musí mít podobu vědeckého textu s poznámkovým aparátem, respektováním citačních norem a seznamem použité literatury. Požadovaný rozsah práce: 5-8 normostran. Termín odevzdání práce: vždy nejpozději 1 týden před termínem zkoušky. Hodnocení seminární práce tvoří 50 % celkového hodnocení, pokud se studující rozhodnou pro variantu kombinující hodnocení za zkouškovou esej a za seminární práci. Jinak bodovy zisk ze zkouškové eseje tvoří 100 % hodnocení a seminární práci není nutné odevzdávat.   

Organizace studia: předmět je veden formou semináře s přednáškovými úvody, domácí přípravou (četbou textů) a aktivní diskusí studujících. V době distanční (online) výuky se semináře konají online formou videohovoru v prostředí Teams (permanentní odkaz pro připojení k hovoru: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjY2MWI4MDgtODlhOC00NmZjLThiMDYtNzkwZTVkNDc3ZTYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d). 

Zakončení: předmět je zakončen zkouškou (viz podmínky pro splnění studijních povinností)

 

Pracovní prostředí online: Kurz má svoji platformu v podobě týmu v prostředí Teams - najdete ji pod názvem FSV_JJM224 (s popisem Politická ekonomie komunikace) a připojit se můžete na základě zadání kódu: orfwigl

Pracovní prostředí bude sloužit jako chatovací platforma pro vaše otázky a pro odpovědi vyučující, pro různý typ zpětné vazby i jako místo, kde najdete podklady pro studium. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2021)

ALLMER, T. 2019. Kritická teorie a sociální média: Mezi emancipací a komodifikací. Filosofia.

BRUIN, M. de - ROSS, Karen (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Cresskill: Hampton Press, Inc., 2004, xiv. ISBN 1-57273-589-9.

DAVIS, A. „New Media and Fat Democracy: The Paradox of Online Participation". New Media & Society 12 (5): 745–61, 2010. http://dx.doi.org/10.1177/1461444809341435.GARNHAM, N. Political Economy and Cultural Studies: Reconciliation or Divorce? Critical Studies in Mass Communication, 1995, č. 12, s. 62-71. ISSN 0739-3180.

GOLDING, P.- MURDOCK, G. Culture, Communications, and Political Economy. In CURRAN, J.- Gurevitch, M. (eds).  Mass Media and Society. 2. vyd. London: Arnold, 1996, iv. ISBN 0-340-61418-8.

GOLDSMITH, J. WU, T. 2008. Kdo řídí internet? Iluze o světě bez hranic. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Dokořán a Argo. ISBN 978-80-7363-184-0.

GROSSBERG, L. Cultural Studies vs. Political Economy: Is Anybody Else Bored with this Debate? Critical Studies in Mass Communication, 1995, č. 12, s. 72-81. ISSN 0739-3180.

HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6

HERMAN, E. S. The Propaganda Model: A Retrospective. Propaganda, Politics, Power, Vol. 1: 1-14, 2003. Dostupné z https://monthlyreview.org/2018/01/01/the-propaganda-model-revisited/

LAVIE, A., LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication, 2003, 18, 5-29.

MARX FERREE, M., GAMSON, W. A., GERHARDS, J., RUCHT, D. Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies. Theory and Society, Vol. 31, No. 3, 2002, p. 289-324.

McCHESNEY, R. W. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. vyd. Všeň: Grimus, 2009. ISBN 978-80-902831-2-1.

McCHESNEY, R. W. The Political Economy of the Mass Media. Edward S. Herman interviewed by Robert W. McChesney. Monthly Review, 1989. Dostupné z https://monthlyreviewarchives.org/index.php/mr/article/view/MR-040-08-1989-01_4

McCHESNEY, R. W. The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008 (s. 25-66, 83-96, 117-153). ISBN 978-1-58367-161-0.

McLAUGHLIN, L. Beyond "Separate Spheres": Feminism and the Cultural Studies/Political Economy Debate. Journal of Communication Inquiry 1999, 23, 327-354.

MEEHAN, E. R., MOSCO, V., WASKO, J. Rethinking Political Economy: Change and Continuity. Journal of Communication. Autumn 1993, No. 43, 4. ProQuest Social Science Journals, s. 105.

MOSCO, Vincent. The Political Economy of Communication. Rethinking and Renewal. London: Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 1996, x. ISBN 0-8039-8650-6.

MOSCO, V., HERMAN, A. Critical Theory and Electronic Media. Theory and Society, 1981, Vol. 10, No. 6, Netherlands: Elsevier Scientific Publishing Company.

ZOONEN, L. van. 1988. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication, 1988,. 3, 35-53.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (15.02.2021)

Jednotlivé lekce budou probíhat jako online semináře formou videohovoru v prostředí Teams - pro připojení ke všem lekcím použijte link níže: 

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjY2MWI4MDgtODlhOC00NmZjLThiMDYtNzkwZTVkNDc3ZTYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d

 

Osnova:

16. 2.   Úvod do teorií politické ekonomie komunikace I (kritické teorie, alternativní paradigma, vývoj přístupu, oblasti zájmu) - online přednáška s participací studujících

23. 2.   Úvod do teorií politické ekonomie komunikace II (klíčoví teoretici a teoretičky, výzkumy, kritika přístupu) - online přednáška s participací studujících

2. 3.     Problém žurnalistiky podle Roberta W. McChesneyho - online diskuse o textu Roberta McChesneyho The Problem of Journalism z publikace The Political Economy of Media - diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams v pdf souboru pod názvem "mc_chesney".

9. 3.     Domácí příprava - čtení textů

16. 3.   Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského - online diskuse o textu E. S. Hermana The Propaganda Model Revisited. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný online zde: https://monthlyreview.org/2018/01/01/the-propaganda-model-revisited/

23. 3.   Kritické teorie médií - společná témata a třecí plochy - online přednáška vyučující se zapojením studujících

30. 3.   Kritické teorie médií a jejich střet (politická ekonomie komunikace vs. kulturální studia) - online diskuse o textech Lawrence Grossberga (Cultural studies vs. political economy: Is anybody else bored with this debate?) a Nicholase Garnhama (Political economy and cultural studies: Reconciliation or divorce?). Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Texty jsou dostupné v Teams ve formě pdf souborů pod názvy začínajícími jmény "Garnham" a "Grossberg".

6. 4.     Kritika habermasovského pojetí veřejné sféry - Nancy Fraser, Lisa McLaughlin aj. - online diskuse o textu Lisy McLaughlin Feminism, the public sphere, media and democracy. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je uložený v prostředí Teams jako pdf soubor "Lisa McLaughlin...". 

13. 4.   Čtyři teorie veřejné sféry v moderních demokraciích - jak různé tradice nahlížejí na roli médií ve veřejné sféře, na zapojení jednotlivců a formální a obsahové aspekty žádoucí veřejné diskuse. Online diskuse o textu Myry Marx Ferree a kol. Four models of the public sphere in modern democracies. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor s názvem "4 models of the public sphere...".

20. 4.   Feministická politická ekonomie komunikace - gender a mediální instituce - oblasti zájmu. Online přednáška s ppt prezentací vyučující a se zapojením studujících. Kromě prezentace o vztahu mezi genderovým složením zpravodajských redakcí a mediálními obsahy budeme diskutovat i o textu Liesbet van Zoonen nazvaném Rethinking women and the news. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "Zoonen_Rethinking women and the news". 

27. 4.   Politická ekonomie nových médií - Kdo řídí internet? Teorie digitálního dohledu. Online přednáška vyučující s ppt prezentací a se zapojením studujících. Podkladem pro diskusi jsou kapitoly o digitálním dohledu v knize Thomase Allmera (viz seznam literatury). 

4. 5.     Politická ekonomie nových médií - kdo je "online občanem"? Online diskuse o textu Aerona Davise New media and fat democracy: the paradox of online participation. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "New Media Society-2010-Davis...". 

11. 5.   Shrnutí klíčových konceptů politické ekonomie komunikace - online setkání jako prostor pro dotazy studujících a upřesnění nejasných konceptů a nezodpovězených otázek. 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK