Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)
Předmět Dějiny a současnost masových médií I nabízí posluchačům bakalářského studia oboru Žurnalistika základní přehled o vývoji a postavení médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)
This subject is intended for students of bachelor study in Journalism. It offers a basic overview of the development of media in modern societies with accent on historical, cultural, social, political and technological contexts and on the understanding of the media history as a history of pelicular type of social communication characteristic of the process of modernisation.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)
Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.02.2020)
Altschull, J.Herbert (1990): From Milton to McLuhan, N.Y.: Longman
Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B.(2011): Dějiny českých médií. Praha: Grada
BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.
Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall
Habermas, Jürgen. (2000): Strukturální přeměny veřejnosti, Praha: Filosofia
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
Köppl, L., Köpplová B. (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Praha: Novinář
Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc.
Prokop, Dieter (2005): Boj o média, Praha: Karolinum
Šefčak, L., Vojtek, J. (1994): Dejiny svetového novinárstva I., Dejiny anglického novinárstva, Bratislava
Večeřa, Pavel (2015). Úvod do dějin tištěných médií. Praha, Grada
Jedná se pouze o vybranou základní literaturu. Uvedený seznam literatury může být na přednáškách průběžně doplňován.
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)
Předmět je veden přednáškovou formou. Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.05.2020)
Podmínky pro splnění studijních povinností:
Zakončení: závěrečná písemná zkouška.
Závěrečná zkouška prověřuje znalosti předepsané literatury a látky z přednášek.
Bodové hodnocení
F: 0 - 15 bodů
E: 15,5 - 18
D: 18,5 - 21
C: 21,5 - 24
B: 24,5 - 27
A: 27,5 - 30
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.05.2020)
Rozpis probíraných témat:
1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu. a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty
2. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32, BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií, Praha, Grada, 2011, s. 15 až 30JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003 REIFOVÁ, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie) a) letáky a pamflety jako předchůdci novin b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka) KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994 VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006 TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992 ---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku b) proměny postavení novináře ve společnosti CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004 HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000 PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
6. Film a média
7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích) a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku, northcliffovská revoluce; b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích) a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.) PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994 WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life) d) odevzdání seminárních prací MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968 ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997
VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9.
10. Propaganda a její postavení v dějinách médií a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století b) Role propagandy v období studené války PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005 ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996 dokumentární film "Goebbelsův experiment"
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.
11. Rezerva pro případné dokončení témat. 12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století