PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny masových médií I - JJB001
Anglický název: History of Mass Media I
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (85)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: JJB002
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)
Předmět Dějiny a současnost masových médií I nabízí posluchačům bakalářského studia oboru Žurnalistika základní přehled o vývoji a postavení médií v moderních společnostech s důrazem na historické, sociální, politické, kulturní a technologické souvislosti tohoto vývoje a na chápání dějin médií jako dějin svébytného projevu sociální komunikace příznačného pro proces modernizace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)

Cílem kurzu je nabídnout základní představu o přístupech k výkladu dějin médií, dále poskytnout frekventantům charakteristiku tematických celků a hlavních etap ve vývoji médií. Na příkladech z dějin médií jednotlivých evropských zemí a USA se předmět pokouší rozvíjet myšlení o roli a postavení médií vzhledem k dobovému kontextu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (16.02.2020)

Altschull, J.Herbert (1990): From Milton to McLuhan, N.Y.: Longman

Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B.(2011): Dějiny českých médií. Praha: Grada

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall

Habermas, Jürgen. (2000): Strukturální přeměny veřejnosti, Praha: Filosofia

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

Köppl, L., Köpplová B. (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Praha: Novinář

Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc.

Prokop, Dieter (2005): Boj o média, Praha: Karolinum

Šefčak, L., Vojtek, J. (1994): Dejiny svetového novinárstva I., Dejiny anglického novinárstva, Bratislava

Večeřa, Pavel (2015). Úvod do dějin tištěných médií. Praha, Grada


Jedná se pouze o vybranou základní literaturu. Uvedený seznam literatury může být na přednáškách průběžně doplňován.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.02.2019)

Předmět je veden přednáškovou formou. Vysoký důraz je kladen na samostatné studium dle literatury předepsané k jednotlivým tématům.  

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.05.2020)

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Zakončení:  závěrečná písemná zkouška.

Závěrečná zkouška prověřuje znalosti předepsané literatury a látky z přednášek. 

 

Bodové hodnocení

F: 0 - 15 bodů

E: 15,5 - 18

D: 18,5 - 21

C: 21,5 - 24

B: 24,5 - 27

A: 27,5 - 30

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (22.05.2020)

Rozpis probíraných témat:

1. Cíle předmětu, seznámení s tématy přednášek a podmínkami splnění předmětu.
a) seznámení s cíli a pravidly předmětu, zadání literatury; pravidla citací a upozornění na plagiáty

2. Základní pohledy na výklad dějin médií,
periodizace vývoje médií, technologické předpoklady vzniku a vývoje médií
a) vymezení pojmu periodický tisk
b) možné přístupy k periodizaci médií
c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií

JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1?4, ISSN 0036-5351, s. 27-32,
BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny českých médií, Praha, Grada, 2011, s. 15 až 30JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost, Praha: Portál, 2003
REIFOVÁ, I. (ed.): Slovník mediální komunikace, Praha. Portál 2004
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

3. Zrození periodického tisku (tisk 17. stol. na příkladu Německa, Anglie, Francie)
a) letáky a pamflety jako předchůdci novin
b) první periodické noviny v kontinentální Evropě a v Anglii
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.


4. Tisk a rozvoj politického života modernizující se společnosti: cenzura a svoboda projevu
a) pojetí cenzury a svobody projevu od konce 15. století do 40. let 20. století (John Milton, Benjamin Franklin; Thomas Paine; Karl Marx, první světová válka)
KÖPPL, L. - KÖPPLOVÁ, B.: Dějiny světové žurnalistiky, Praha: Novinář, 1988
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
SERAFÍNOVÁ, D.: Dějiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva, Bratislava: Univerzita Komenského, 1994
VOIT, P.: Encyklopedie knihy, Praha: Nakladatelství Libri, 2006
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
TOCQUEVILLE, DE A.: Demokracie v Americe I. a II.,Praha: Lidové noviny 1992
---: Listy Federalistů. Olomouc: Vydavatelství University Palackého v Olomouci, 1990

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

5. Proměny postavení novináře v dějinách (dějiny novinářských spolků a novinářského vzdělávání) 
a) Růst vzdělanosti a čtenářské spolky jako předpoklad pro rozvoj periodického tisku
b) proměny postavení novináře ve společnosti
CHARLE, Ch.: Intelektuálové v Evropě. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004
HABERMAS, J: Strukturální proměna veřejnosti, Filosofia, 2000
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005


6. Film a média


7. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v anglicky mluvících zemích)
a) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku, northcliffovská revoluce;
b) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století
TINDALL, G. B., SHI, D. E.: Dějiny USA, Praha: Nakladatelství Lidové noviny 1994 (a další vydání)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 

8. Velké vydavatelské domy 19. a 20. století (v německy mluvících zemích)
a) Ullstein, Hugenberg, Ringier ad.)
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
HUMPHREYS. P.: Media and media policy in Germany, Oxford: Berg, 1994
WILKE, J.: Grundzüge der Medien-und Kommunikationsgeschichte, Weimar, 2000

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 

9. Postavení časopisů na mediálním trhu do poloviny 20. století
a) rozvoj vědeckých a moralistních časopisů v 17. a 18. století
b) rozvoj časopisů ve druhé polovině 19. století
c) rozvoj časopiseckého trhu v USA (Reader´s Digest, Time, Newsweek, Life)
d) odevzdání seminárních prací
MOTT, F. L.: History of Američan magazines, Vol. 4, 5, Cambridge: Harvard University Press, 1968
ŠEFČÁK, L., VOJTEK, J.: Dějiny svetového novinárstva, díl 2, 3, Univerzita Komenského, 1994, 1997

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-4178-9. 

10. Propaganda a její postavení v dějinách médií
a) Propaganda a její využívání v médiích v době 1. světové války a v době nástupu Hitlera k moci ve 30. letech 20. století
b) Role propagandy v období studené války
PROKOP, D.: Boj o média, Praha: Karolinum, 2005
ARENDTOVÁ, H.: Původ totalitarismu, Praha: Oikoymenh, 1996
dokumentární film "Goebbelsův experiment"

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011. ISBN 978-1-4411-9495-4.

11. Rezerva pro případné dokončení témat. 
12. Shrnutí. Hlavní charakteristiky vývoje médií do poloviny 20. století

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK