PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Principles of Emergency and Critical Care - FG50009
Anglický název: Principles of Emergency and Critical Care
Zajišťuje: Klinika anesteziol., resuscitace a intenziv. med (15-446)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:9/6, Z [HS]
Počet míst: 10
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Pavel Dostál, Ph.D., MBA
Patří mezi: General medicine - ELECTIVE subjects
Neslučitelnost : FA0109077
Prerekvizity : FG10043
Anotace - angličtina
Poslední úprava: Eva Tůmová (12.09.2023)
Emergency and critical care: organisation, perspectives, relationship to other medical specialities, critically ill patient: definition, most frequent clinical syndromes, monitoring, airway management, venous access, acute respiratory failure, mechanical ventilation, shock syndromes, basic hemodynamic monitoring, trauma, trauma protocol, severe head injury, metabolic care, parenteral and enteral nutrition, renal failure, renal replacement therapy, ethical issues, brain death, organ donation, transplant programme
Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Eva Tůmová (12.09.2023)

 

Credit:

 

Active participation at 80% of workshops and lectures

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Eva Tůmová (12.09.2023)

Lectures:

Extent of teaching: 9 h

 

1. Emergency and critical care - organization, perspectives, general considerations and relationship to the other medical specialties, approach to a critically ill patient (ABCD…)

2. Dyspnoea – definition, causes, diff. diagnosis, initial approach, choice of airway, initiation of mechanical ventilation, initial setting

3. Circulatory failure – shock, shock models, diagnostic approach, interventions – fluids, catecholamines, inotropes, practical targets, extracorporeal support

4. Coma – aetiology, diagnostic approach, initial interventions, sedation outside operating theatre or ICU

5. Life threatening infections – clinical manifestation, sepsis, practical approach

6. Multiple trauma – aetiology, priorities, trauma protocol, life threatening bleeding

7. Traumatic brain injury – initial approach, multimodal monitoring, brain death, organ donation

8. Infusion therapy – basic requirements, correction of fluid deficits, common mineral disorders, nutritional support initiation, algorithm, complications

9. Poisoning, selected interactive cases

 

Workshops:

Extent of teaching: 6h

 

  1. Simulation cases – 3 hours
  2. Simulation cases – 3 hours

 

Lecturers

  • Prof. Vladimir Cerny, M.D., Ph.D. FCCM
  • doc. Pavel Dostal, M.D., Ph.D., MBA
  • Vlasta Dostalova, M.D., Ph.D., MBA
  • Renata Cerna Parizkova, M.D., Ph.D., LL.M.
  • David Dolezal, M.D.
  • Zuzana Rehackova, M.D.
  • Jindrich Samek, M.D.
  • Jitka Schreiberova, M.D., Ph.D.
  • Anatolij Truhlar, M.D., Ph.D.
  • Zdenek Turek, M.D., Ph. D.
  • Roman Skulec, M.D., Ph.D.
  • Petr Caka, M.D.
  • David Astapenko, M.D., MBA

 

 

 

Literatura - angličtina
Poslední úprava: Eva Tůmová (12.09.2023)

Literature:

Compulsory literature:

Study material in Moodle

Recommended: 

  1. Anesthesia and Intensive Care Courses for Medical students http://atimures.ro/wp-content/uploads/2012/09/Anesthesia-and-Intensive-Care-courses-for-medical-students.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK