PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praktické lékařství II. - CVSE6P0001
Anglický název: General Practice II.
Zajišťuje: Kabinet praktického lékařství 3. LF UK (12-KBPL)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/30, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: MUDr. Martin Seifert
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Pavla Haflantová (14.04.2022)
Předmět Praktické lékařství II. navazuje na předmět Praktické lékařství I., vyučovaný v 5. ročníku. Sestává z týdenní stáže v ordinaci všeobecného praktického lékaře a závěrečného zápočtového semináře, kde budou studenti pod facilitací lektora referovat ostatním kolegům o svých stážích a budou prezentovat své kazuistiky ze stáží.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Pavla Haflantová (14.04.2022)

Předmět má za cíl prohloubit seznámit studenty blíže s oborem Všeobecné praktické lékařství, a to především cestou vlastní zkušenosti. Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře. Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění. Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky. Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči.


Význam předmětu pro všechny studenty medicíny spočívá především v ukázce a nácviku integrace všech medicínských znalostí i komunikačních dovedností při komplexní péči o pacienta.  Ukazuje nutnost práce s epidemiologií, celkovou anamnézou, zázemím pacientů, znalostí specifik různých populačních skupin i psychologických a psychosomatických zákonitostí při diagnostice, terapii, ale i při dlouhodobé péči o bio-psycho-sociální zdraví člověka. Studenti  by měli pochopit důležitost vztahu lékaře s pacientem a seznámit se s termíny "overdiagnosis" a "overtreatment". Měli by si osvojit principy diferenciální diagnostiky běžných onemocnění a jejich racionální terapii v terénu primární péče. Měli by si také osvojit principy tzv. péče zaměřené na pacienta (patient-oriented care).

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (19.04.2022)

Předmět je zakončen zápočtem, který studenti obdrží na základě:

  • Absolvování pětidenní stáže v ordinaci VPL v rozsahu minimálně 4 h denně

  • Vypracování Zprávy o stáži a Kazuistiky z primární péče formou textu a jednoho .ppt slidu

  • Aktivní účasti na Závěrečném semináři formou slovní prezentace své stáže a dále své kazuistiky pomocí jednoho slidu

Více informací naleznete v přiložených dokumentech Podmínky zápočtu a Dopis studentům 6. ročníku.

Literatura -
Poslední úprava: Ing. Pavla Haflantová (14.04.2022)

Především: Seifert, B., Býma, S., Všeobecné praktické lékařství, Galén, Praha, 2019

Dále abecedně doporučená literatura v českém a níže v anglickém jazyce:

• Balint, M.: Lékař, pacient a jeho nemoc. Grada, Praha, 1994
• Baštecký, J., et al. (eds.): Psychosomatická medicína. Grada, Praha, 1993
• Beneš, V., Seifert, B., Struk, P.: Lékařský slovník, Verlag Dashöfer 2003 - 2004
• Collins R. Douglas: Diferenciální diagnostika prvního kontaktu, Grada Avicenum, Praha 1993
• Čeledová L., Čeleda R., Bosák M.: Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře, Grada, Praha 2015
• Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha, 1997
• Honzák R. Psychosomatická prvouka. Vyd. 1. Vyšehrad, 2017. 335 s. ISBN 978-80-7429-912-4
• Honzák R. et al. Úzkostný pacient. Vyd. 1. Galén, 2005. 180 s. ISBN 80-7262-367-2
• Chromý, Karel a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 216 s. ISBN 80- 247-1473-6.
• Chvála V., Honzák R., Masner O., Ročňová M., Seifert M., Seifert B., Trapková L. Psychosomatické poruchy a lékařsky nevysvětlitelné příznaky. Doporučený postup SVL ČLS JEP. Vyd. 1. 2015
• Kalvach, Zdeněk et al. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80- 247-0548-6.
• Seifert, B., Beneš, V., Býma S. et al, Všeobecné praktické lékařství, Galen, 2013
• Seifert, B., Screening kolorektálního karcinomu, Maxdorf, 2012
• Trapková, Ludmila a Chvála, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. 1. Praha: Portál, ©2004. 227 s. ISBN 80-7178-889-9.
• Tress, Wolfgang, Krusse, Johannes a Ott, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 394 s. ISBN 978-80-7367-309-3.
• http://www.svl.cz/ - Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP - odborná společnost - Doporučené postupy

• Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136
• Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222
• Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006
• Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017
• Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice
• Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30
• O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head, UK, 2016
• Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011

Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (27.04.2021)

Pětidenní stáž u praktického lékaře, zpracování kazuistiky z primární péče, závěrečný interaktivní seminář

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (27.04.2021)

Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor

Náplň práce praktického lékaře a její specifika

Prevence, screening, diagnostika a kurativa v ordinaci praktického lékaře

Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému

Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL

Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století

Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče

Role lékaře v komunitě

Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí

Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál

Význam a limity EBM v praktické medicíně

Význam doporučených postup pro praxi

Věda a výzkum ve VPL

Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy

Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka

Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz

Geriatrie v praktickém lékařství

Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí

Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře

Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry

Duševní i tělesné zdraví lékaře

Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci

Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Ing. Pavla Haflantová (14.04.2022)
Zápočet z předmětu Praktické lékařství I., který je vyučován v 5. ročníku.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (19.04.2022)

Předmět je zakončen zápočtem, který studenti obdrží na základě:

  • Absolvování pětidenní stáže v ordinaci VPL v rozsahu minimálně 4 h denně

  • Vypracování Zprávy o stáži a Kazuistiky z primární péče formou textu a jednoho .ppt slidu

  • Aktivní účasti na Závěrečném semináři formou slovní prezentace své stáže a dále své kazuistiky pomocí jednoho slidu

Více informací naleznete v přiložených dokumentech Podmínky zápočtu a Dopis studentům 6. ročníku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK