PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Fyzioterapie III. - aplikovaná fyzioterapie v klinických oborech - CRHB004P3
Anglický název: Physiotherapy III.- Applied
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV (12-REHA)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
Body: 24
E-Kredity: 24
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:75/90, Z [HS]
letní s.:0/300, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 13 [týdny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D.
Mgr. Pavlína Zvelebilová
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Klinické souborné předměty
Prerekvizity : CRHBPY2
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)
Studenti se seznámí s neurofyziologickou podstatou terapeutických/kineziterapeutických postupů a technik u jednotlivých klinických diagnóz. Student se zorientuje v indikacích a kontraindikacích fyzioterapie v akutní a následné péči.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)

Získání schopnosti klinického uvažování, znalostí a dovedností ve fyzioterapeutických postupech v jednotlivých klinických oborech.
Získání schopnosti stanovit krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační program/plán.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (15.12.2019)

1.Adler, S.S., Beckers,D.,Buck,M.: PNF in practice. Springer Verla, München, 1993

2.De Lisa: Physical Medicine and Rehabilitation 1,2. Lipincott Williams an Wilkins 2010

3.Kolář, P. et al.: Rehabilitace v klinické praxi. Galén, Praha, 2009
4.Chaloupka, R.: Vybrané kapitoly z LTV v ortopedii a traumatologii. IDVPZ, Brno, 2001
5.Hromádková, J. a kol.: Fyzioterapie. H&H Vyšehradská, Jinočany, 1999
6.Nýdrle, M., Veselá, H.: Jedna kapitola ze speciální rehabilitace poranění kolenního kloubu. IDVPZ, Brno, 1992

7.Veselý, J. a kol.: Základy poúrazové rehabilitace ruky standardními metodami. IDVPZ, Brno, 1994

8.Müller, I., Müllerová, B.: Léčebná tělesná výchova v chirurgii,traumatologii a ortopedii. ÚVSZP, Brno, 1982
9.Janda, V., Kraus, J.: Neurologie pro rehabilitační pracovníky. Avicenum, Praha, 1987
10.Janda, V., a kol.: LTV u hemiparetiků. IDVPZ, Brno, 1982
11.Obrda, K., Karpíšek, J.: Rehabilitace nervově nemocných. Avicenum, Praha,1968
12.Vojta, V.: Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku.Grada Avicenum,Praha,1993
13.Bobathová, B.: Hemiplégia dospělých.Liečreh Gúth, Bratislava, 1997
14.Vojta, V., Peters.: Vojtův princip. Grada Avicenum, Praha, 1995
15.Smolíková L., Máček, M.; Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. NCONZO brono, 2010

16.Pochopová, M.: Pohybová léčba u srdečně chorých. IDVPZ, Brno, 1994 

17.Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metody pre fyzioterapeutov. Liečrehab., Bratislava, 1995

Placheta, Z.; Sieglová, J.; Štejfa, M. a spol.: Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Grada Publishing, Praha, 1999

Marek, J. a kol.: Syndrom kostrče a pánevního dna. Triton, Praha, 2000
Kolektiv autorů: Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Grada, Praha, 1996

Smrčka, V. a kol.: Rehabilitace revmatické ruky a ruky s parézou. IDVPZ, Brno, 1994
Javůrek, J.: Léčebná rehabilitace v pediatrii. UK, Praha, 1982
Königová, R. et al.: Komplexní léčba popálenin. Grada Publishing, Praha,1999
Smrčka, V.: Poranění flexotrových šlach ruky. Victoria Publishing, Praha, 1995

Smrčka,V. a kol.: Extenzory ruky. IDVPZ, Brno, 1998
Kalvach, Z. et al.: Úvod do gerontologie a geriatrie I. Karolinum, Praha, 1997
Kalvach, Z., Zadák, Z., Jirák, R., Zavázalová, H., Sucharda, P. a kol.: Geriatrie a gerontologie. Grada, Praha, 2005

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Eva Baranová (30.09.2022)

přednášky, praxe

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)

Zápočet v zimním semestru

I. 100% účast na praktických cvičeních doložena potvrzením v zápočtovém listu. Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe zúčastnit a musí si ji nahradit. Pokud se praxe nemohou zúčastnit, musí se včas omluvit a domluvit si její nahrazení.  

II. seminární práce (rozpracování tématu odpovídající bakalářské práci)

Práce teoretického charakteru by měla mít rozsah 10 stran a měla by být dále členěna do následujících kapitol, které na sebe vzájemně navazují a tvoří ucelený, kompaktní celek.

Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) společně s vyjádřením vedoucího práce k odborné stránce (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucí) a potvrzením, že práce není plagiát za antiplagiátorského programu (pod názvem dle vzoru: příjmení_plagiát (např. Těsnohlídek_plagiát).

III. kazuistika

Student zpracuje kazuistiku neurologického pacienta, kterého dostane k dispozici při praktické zkoušce v rámci předmětu Fyzioterapie a rehabilitace neurologicky nemocných s potižením CNS

Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) do týdne vyšetření pacienta.

 

Zápočet v letním semestru

I. 100% účast na praktických cvičeních doložena potvrzením v zápočtovém listu. Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe zúčastnit a musí si ji nahradit. Pokud se praxe nemohou zúčastnit, musí se včas omluvit a domluvit si její nahrazení.  

II. seminární práce (rozpracování tématu odpovídající bakalářské práci)

Práce teoretického charakteru by měla mít rozsah 30 stran a měla by být dále členěna do následujících kapitol, které na sebe vzájemně navazují a tvoří ucelený, kompaktní celek. Odborné otázky mají být diskutovány s vedoucím práce, metodické s garantem předmětu Příprava bakalářské práce.

Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) společně s vyjádřením vedoucího práce k odborné stránce (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucí) a potvrzením, že práce není plagiát za antiplagiátorského programu (pod názvem dle vzoru: příjmení_plagiát (např. Těsnohlídek_plagiát).

III. kazuistika

Studenti zpracovávají dvě kazuistiky v rámci praxe na Neurologické klinice, FNKV v Praze a na Klinice popáleninové medicíny a plastické chirurgie, FNKV v Praze. Během praxe bude studentům poskytnuto dostatek času na získání potřebných informací ke zpracování kazuistiky. Bude jim umožněno nahlédnout do zdravotnické dokumentace.

Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.neurologie/popáleniny) společně s vyjádřením vedoucího kazuisitky (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucíneurologie/popáleniny) do týdne vyšetření pacienta..

Zkouška

Vyučující na každém klinickém pracovišti studenta prakticky přezkouší. Pokud student uspěl na každém klinickém pracovišti alepsoň dobře, celková známka bude počítána jako průměr ze známek získaných na všech klinických pracovištích. Pokud bude student na některém klinickém pracovišti hodnocen nedostatečně, celková známka je nedostatečná. V takovémto případě bude student na každém pracovišti, kde byl hodnocen nedostatečně, znovu přezkoušen na pacietnovi. Zkoušky se zúčastní kromě vyučujícího daného pracoviště i garant studia.

 

Seminární práce

a. Úvod

Úvod by měl obsahovat zdůvodnění výběru a aktuálnosti tématu, dále pak nastínění problému, který student bude řešit, současný stav řešení problematiky, stanovení cíle a očekávaný přínos práce. V úvodu se necitují ani nerozebírají díla jiných autorů.

b. Současný stav bádání

Tato část představuje podrobnou zprávu o tom, co je v domácí i zahraniční literatuře o zvolené problematice až do současnosti publikováno. Student prokazuje schopnost vyhledat, prostudovat, tématicky utřídit a analyzovat odbornou literaturu, periodika, popř. dobové dokumenty z dané oblasti. Nezbytnou součástí jsou citace literatury.

c. Cíle, úkoly

Student přesně, stručně a srozumitelně definuje cíl práce.

d. Metodika práce
Student zde popisuje celkový metodologický přístup a uvádí konkrétní metody a postupy, jichž použil a na jejichž základě došel k uvedeným výsledkům a závěrům. Metody musejí být jasně popsány, aby podle nich bylo možno
případně dosažené výsledky ověřit. Mezi použitými postupy by měly být i vhodné statistické metody.

e. Výsledky
V této stěžejní části práce student názorně, stručně, přehledně a přesvědčivě prezentuje výsledky jak prostřednictvím prostého textu, tak tabelárně či graficky. Získané výsledky by měly být náležitě zhodnoceny (zvláště
statisticky).
f. Diskuse
Dosažené výsledky jsou zde konfrontovány se současným stavem řešené problematiky, jak je uveden v teoretické části práce. Měla by se zde vyskytnout informace, zda stanovené hypotézy práce byly potvrzeny, či
zamítnuty a z jakého důvodu.
g. Závěry
Je to stručný souhrn dosažených výsledků, závěrů a poznatků v porovnání se stanoveným cílem a hypotézami. Ze závěru má být jasné, jakou
problematikou se student zabýval a zejména k jakým závěrům dospěl.

Seznam literatury (seznam referencí)

Bibliografické citace jsou součástí každé odborné literatury. Smyslem citací je podat dostatek údajů, aby bylo možné kdykoli vyhledat původní materiály, z nichž autor práce čerpal. Dnes je téměř nemožné zahájit jakoukoliv odbornou práci bez prostudování základních pramenů a již provedených výzkumů v dané oblasti. Citace tak informují o tom, z jakých předpokladů autor vychází a na jakých základech pracuje. Autor tak uvádí svoji práci do souvislosti s již dosaženým poznáním, rovněž tak dokládá fakta, o která se při práci opíral. Bibliografické citace také poskytují čtenáři možnost, jak rychle a efektivně získat další informace k dané problematice.

Obecně pro citování literatury, včetně elektronických zdrojů, webových stránek, CD ROMů a dalších dokumentů je v ČR závazná norma ČSN ISO 690 Bibliografické citace dokumentů. Bližší informace: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/svi/vedec

 

Kasuistika:

Vyšetřovaná osoba: iniciály a pohlaví

Ročník: rok narození pacienta

Diagnóza: klinická diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN

Status praesens: stav pacienta přímo v době vyšetření. Součástí je popis somatotypu pacientů, v případě operace důležité zaznamenat kolikátý den je pacient po operaci, dále využívání pomůcek (berle, chodítko, ortézy atd.)

Anamnéza: zpracování anamnézy dle schématu z doporučené literatury. Nutno náležitě označit data přejímaná ze zdravotnické dokumentace. V případě, že pacient anamnézu neguje, je potřeba tuto skutečnost zaznamenat.

Předchozí rehabilitace: Subjektivní informace pacienta o předchozí léčbě včetně jejího efektu, výpis z dokumentace (stručně), používání pomůcek.

Výpis ze zdravotní dokumentace: nemělo by docházek k opisování operačních protokolů a vstupních lékařských vyšetření. Je zde prostor pro záznam jaká vyšetření již byla provedena (MRI, CT, UZ, RTG, EEG, EKG atd.)

Indikace k RHB: indikace lékaře, včetně výpisu z FT poukazu

Klinická rozvaha: jedná se o teoretickou úvahu, která slouží k úvodní rozvaze nad pacientem. Zejména jsou zhodnocena anamnestická data a status praesens. Pokud mohou mít obtíže pacienta více příčin (např. bolest), je zvážen možný původ těchto obtíží. Pokud je diagnóza známa, potom student u pacienta zvažuje přítomnost funkčního deficitu vzniknuvšího v důsledku prodělané nemoci či úrazu včetně, změny kvality života, omezení soběstačnosti, poruch kognitivních funkcí apod. Výsledkem rozvahy je několik hypotéz, které budou následujícím vyšetření potvrzeny, či vyvráceny.

Kineziologický rozbor: vlastní vyšetření fyzioterapeutem. Jednotlivá vyšetření jsou volena tak, aby v krátkém čase vypověděla co nejpřesněji o aktuálním stavu pacienta. Závěry vyšetření vedou ke stanovení adekvátních cílů.

Závěr vyšetření: Zhodnocení.

Cíl: Na základě vyšetření stanovit, čeho má být dosaženo. Určit parametry, které mají být zlepšeny.

Návrh terapie: návrh aktuální terapeutické jednotky, dle stanovených cílů, včetně fyzikální terapie a pomůcek.

Provedení: přesný záznam provedené cvičební jednotky, včetně fyzikální terapie.

Výsledek: zhodnocení terapeutické jednotky dle stanovených cílů. U interních pacientů je nutno zaznamenat TF, TK, DF v jednotlivých fázích.

Autoterapie: návrh autoterapie a režimových opatření na doma.

Kódy: Zde student zaznamená, jak by jím navržená terapeutická jednotka byla vykázána zdravotní pojišťovně, dle platné metodiky a seznamu výkonů s bodovými hodnotami pro odbornost 902.

Dlouhodobý plán: Dlouhodobý plán je dělen na dvě fáze. U lůžkových pacientů na fázi hospitalizace a fázi po propuštění. U ambulantních pacientů na fázi akutní a chronickou, pokud takto lez rozdělit průběh onemocnění. U chronik§ rozlišujeme fázi ataky a remise. Důležitým bodem je prognóza onemocnění (stanovení klíčových mezníků v terapeutickém procesu).

Závěr jednotky: zhodnocení z hlediska úspěšnosti cíle a zvolených prostředků, včetně potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Také je zde možné přehodnotit závěr vyšetření a odůvodnit proč.

Poznámky: zde pište vlastní komentář, nové techniky apod.

 

 

 

 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (25.04.2017)

ukončení předmětu fyzioterapie II

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK