|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)
Získání schopnosti klinického uvažování, znalostí a dovedností ve fyzioterapeutických postupech v jednotlivých klinických oborech. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (15.12.2019)
1.Adler, S.S., Beckers,D.,Buck,M.: PNF in practice. Springer Verla, München, 1993 2.De Lisa: Physical Medicine and Rehabilitation 1,2. Lipincott Williams an Wilkins 2010 3.Kolář, P. et al.: Rehabilitace v klinické praxi. Galén, Praha, 2009 7.Veselý, J. a kol.: Základy poúrazové rehabilitace ruky standardními metodami. IDVPZ, Brno, 1994 8.Müller, I., Müllerová, B.: Léčebná tělesná výchova v chirurgii,traumatologii a ortopedii. ÚVSZP, Brno, 1982 16.Pochopová, M.: Pohybová léčba u srdečně chorých. IDVPZ, Brno, 1994 17.Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metody pre fyzioterapeutov. Liečrehab., Bratislava, 1995 Placheta, Z.; Sieglová, J.; Štejfa, M. a spol.: Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Grada Publishing, Praha, 1999 Marek, J. a kol.: Syndrom kostrče a pánevního dna. Triton, Praha, 2000 Smrčka, V. a kol.: Rehabilitace revmatické ruky a ruky s parézou. IDVPZ, Brno, 1994 Smrčka,V. a kol.: Extenzory ruky. IDVPZ, Brno, 1998 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Baranová (30.09.2022)
přednášky, praxe |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (09.12.2019)
Zápočet v zimním semestru I. 100% účast na praktických cvičeních doložena potvrzením v zápočtovém listu. Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe zúčastnit a musí si ji nahradit. Pokud se praxe nemohou zúčastnit, musí se včas omluvit a domluvit si její nahrazení. II. seminární práce (rozpracování tématu odpovídající bakalářské práci) Práce teoretického charakteru by měla mít rozsah 10 stran a měla by být dále členěna do následujících kapitol, které na sebe vzájemně navazují a tvoří ucelený, kompaktní celek. Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) společně s vyjádřením vedoucího práce k odborné stránce (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucí) a potvrzením, že práce není plagiát za antiplagiátorského programu (pod názvem dle vzoru: příjmení_plagiát (např. Těsnohlídek_plagiát). III. kazuistika Student zpracuje kazuistiku neurologického pacienta, kterého dostane k dispozici při praktické zkoušce v rámci předmětu Fyzioterapie a rehabilitace neurologicky nemocných s potižením CNS Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) do týdne vyšetření pacienta.
Zápočet v letním semestru I. 100% účast na praktických cvičeních doložena potvrzením v zápočtovém listu. Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe zúčastnit a musí si ji nahradit. Pokud se praxe nemohou zúčastnit, musí se včas omluvit a domluvit si její nahrazení. II. seminární práce (rozpracování tématu odpovídající bakalářské práci) Práce teoretického charakteru by měla mít rozsah 30 stran a měla by být dále členěna do následujících kapitol, které na sebe vzájemně navazují a tvoří ucelený, kompaktní celek. Odborné otázky mají být diskutovány s vedoucím práce, metodické s garantem předmětu Příprava bakalářské práce. Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.) společně s vyjádřením vedoucího práce k odborné stránce (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucí) a potvrzením, že práce není plagiát za antiplagiátorského programu (pod názvem dle vzoru: příjmení_plagiát (např. Těsnohlídek_plagiát). III. kazuistika Studenti zpracovávají dvě kazuistiky v rámci praxe na Neurologické klinice, FNKV v Praze a na Klinice popáleninové medicíny a plastické chirurgie, FNKV v Praze. Během praxe bude studentům poskytnuto dostatek času na získání potřebných informací ke zpracování kazuistiky. Bude jim umožněno nahlédnout do zdravotnické dokumentace. Práci ukládejte přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz pod názvem dle vzoru: příjmení_verze I. (např. Těsnohlídek_verze I.neurologie/popáleniny) společně s vyjádřením vedoucího kazuisitky (pod názvem dle vzoru: příjmení_vedoucí. (např. Těsnohlídek_vedoucíneurologie/popáleniny) do týdne vyšetření pacienta.. Zkouška Vyučující na každém klinickém pracovišti studenta prakticky přezkouší. Pokud student uspěl na každém klinickém pracovišti alepsoň dobře, celková známka bude počítána jako průměr ze známek získaných na všech klinických pracovištích. Pokud bude student na některém klinickém pracovišti hodnocen nedostatečně, celková známka je nedostatečná. V takovémto případě bude student na každém pracovišti, kde byl hodnocen nedostatečně, znovu přezkoušen na pacietnovi. Zkoušky se zúčastní kromě vyučujícího daného pracoviště i garant studia.
Seminární práce a. Úvod Úvod by měl obsahovat zdůvodnění výběru a aktuálnosti tématu, dále pak nastínění problému, který student bude řešit, současný stav řešení problematiky, stanovení cíle a očekávaný přínos práce. V úvodu se necitují ani nerozebírají díla jiných autorů. b. Současný stav bádání Tato část představuje podrobnou zprávu o tom, co je v domácí i zahraniční literatuře o zvolené problematice až do současnosti publikováno. Student prokazuje schopnost vyhledat, prostudovat, tématicky utřídit a analyzovat odbornou literaturu, periodika, popř. dobové dokumenty z dané oblasti. Nezbytnou součástí jsou citace literatury. c. Cíle, úkoly Student přesně, stručně a srozumitelně definuje cíl práce. d. Metodika práce Seznam literatury (seznam referencí) Bibliografické citace jsou součástí každé odborné literatury. Smyslem citací je podat dostatek údajů, aby bylo možné kdykoli vyhledat původní materiály, z nichž autor práce čerpal. Dnes je téměř nemožné zahájit jakoukoliv odbornou práci bez prostudování základních pramenů a již provedených výzkumů v dané oblasti. Citace tak informují o tom, z jakých předpokladů autor vychází a na jakých základech pracuje. Autor tak uvádí svoji práci do souvislosti s již dosaženým poznáním, rovněž tak dokládá fakta, o která se při práci opíral. Bibliografické citace také poskytují čtenáři možnost, jak rychle a efektivně získat další informace k dané problematice. Obecně pro citování literatury, včetně elektronických zdrojů, webových stránek, CD ROMů a dalších dokumentů je v ČR závazná norma ČSN ISO 690 Bibliografické citace dokumentů. Bližší informace: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/svi/vedec
Kasuistika: Vyšetřovaná osoba: iniciály a pohlaví Ročník: rok narození pacienta Diagnóza: klinická diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN Status praesens: stav pacienta přímo v době vyšetření. Součástí je popis somatotypu pacientů, v případě operace důležité zaznamenat kolikátý den je pacient po operaci, dále využívání pomůcek (berle, chodítko, ortézy atd.) Anamnéza: zpracování anamnézy dle schématu z doporučené literatury. Nutno náležitě označit data přejímaná ze zdravotnické dokumentace. V případě, že pacient anamnézu neguje, je potřeba tuto skutečnost zaznamenat. Předchozí rehabilitace: Subjektivní informace pacienta o předchozí léčbě včetně jejího efektu, výpis z dokumentace (stručně), používání pomůcek. Výpis ze zdravotní dokumentace: nemělo by docházek k opisování operačních protokolů a vstupních lékařských vyšetření. Je zde prostor pro záznam jaká vyšetření již byla provedena (MRI, CT, UZ, RTG, EEG, EKG atd.) Indikace k RHB: indikace lékaře, včetně výpisu z FT poukazu Klinická rozvaha: jedná se o teoretickou úvahu, která slouží k úvodní rozvaze nad pacientem. Zejména jsou zhodnocena anamnestická data a status praesens. Pokud mohou mít obtíže pacienta více příčin (např. bolest), je zvážen možný původ těchto obtíží. Pokud je diagnóza známa, potom student u pacienta zvažuje přítomnost funkčního deficitu vzniknuvšího v důsledku prodělané nemoci či úrazu včetně, změny kvality života, omezení soběstačnosti, poruch kognitivních funkcí apod. Výsledkem rozvahy je několik hypotéz, které budou následujícím vyšetření potvrzeny, či vyvráceny. Kineziologický rozbor: vlastní vyšetření fyzioterapeutem. Jednotlivá vyšetření jsou volena tak, aby v krátkém čase vypověděla co nejpřesněji o aktuálním stavu pacienta. Závěry vyšetření vedou ke stanovení adekvátních cílů. Závěr vyšetření: Zhodnocení. Cíl: Na základě vyšetření stanovit, čeho má být dosaženo. Určit parametry, které mají být zlepšeny. Návrh terapie: návrh aktuální terapeutické jednotky, dle stanovených cílů, včetně fyzikální terapie a pomůcek. Provedení: přesný záznam provedené cvičební jednotky, včetně fyzikální terapie. Výsledek: zhodnocení terapeutické jednotky dle stanovených cílů. U interních pacientů je nutno zaznamenat TF, TK, DF v jednotlivých fázích. Autoterapie: návrh autoterapie a režimových opatření na doma. Kódy: Zde student zaznamená, jak by jím navržená terapeutická jednotka byla vykázána zdravotní pojišťovně, dle platné metodiky a seznamu výkonů s bodovými hodnotami pro odbornost 902. Dlouhodobý plán: Dlouhodobý plán je dělen na dvě fáze. U lůžkových pacientů na fázi hospitalizace a fázi po propuštění. U ambulantních pacientů na fázi akutní a chronickou, pokud takto lez rozdělit průběh onemocnění. U chronik§ rozlišujeme fázi ataky a remise. Důležitým bodem je prognóza onemocnění (stanovení klíčových mezníků v terapeutickém procesu). Závěr jednotky: zhodnocení z hlediska úspěšnosti cíle a zvolených prostředků, včetně potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Také je zde možné přehodnotit závěr vyšetření a odůvodnit proč. Poznámky: zde pište vlastní komentář, nové techniky apod.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (25.04.2017)
ukončení předmětu fyzioterapie II |