PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
ERASMUS - Praktické lékařství - CERA0P0035
Anglický název: ERASMUS - General Practice
Zajišťuje: Kabinet praktického lékařství 3. LF UK (12-KBPL)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/30, Z(+Zk) [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: MUDr. Martin Seifert
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)
Předmět Praktické lékařství je v této formě od roku 2020/2021 vyučován na fakultě nově a je určen pro posluchače 5. ročníku. Od příštího roku by měl pro posluchače 6. ročníku na tento blok navazovat předmět Praktické lékařství, jehož náplň bude především týdenní stáž v ordinaci praktického lékaře. Výuku zajišťuje Kabinet praktického lékařství, který vznikl 1.4.2020. Zabývá se všeobecným praktickým lékařstvím v ČR i ve světě i specifiky ambulantní medicíny obecně. Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře. Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění. Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky. Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči. Náplň předmětu sestává z přednášek, interaktivních seminářů, simulačních seminářů nácviku komunikačních dovedností a především z jednodenní stáže v ordinaci praktického lékaře a její reflexe.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)
Předmět má za cíl představit různé facety pestrého a stále více emancipovaného oboru Všeobecné praktické lékařství včetně diferenciální diagnostiky běžných onemocnění. Význam předmětu pro všechny studenty medicíny spočívá především v ukázce a nácviku integrace všech medicínských znalostí i komunikačních dovedností při komplexní péči o pacienta.  Ukazuje nutnost práce s epidemiologií, celkovou anamnézou, zázemím pacientů, znalostí specifik různých populačních skupin i psychologických a psychosomatických zákonitostí při diagnostice, terapii, ale i při dlouhodobé péči o bio-psycho-sociální zdraví člověka. Studenti  by měli pochopit důležitost vztahu lékaře s pacientem a seznámit se s termíny "overdiagnosis" a "overtreatment". 
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)

Absolvování předmětu bude potvrzeno zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na všech blocích výuky. Nabytí teoretických znalostí, osvojení si praktických dovedností a případné změny postojů budou testovány v pátek formou skupinové diskuse. Výjimečně je možné domluvit se s vyučujícím nebo garantem předmětu na náhradě části nebo celého týdne s jiným kruhem nebo alternativní formou. 

Stáž v ordinaci praktického lékaře školitele musí trvat nejméně 4 hodiny a měla by být její součástí návštěva studenta v domácím prostředí pacienta a její reflexe se školitelem. Ne všichni školitelé však mojou domácí návštěvu umožnit a také aktuální situace nemusí návštěvě přát, s čímž samozřejmě počítáme. Na návštěvu může jít student s lékařem školitelem, ale přínosnější zážitek bývá, když jde student sám, případně se svým kolegou. 

Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)

Především:    Seifert, B., Býma, S., Všeobecné praktické lékařství, Galén, Praha, 2019

Dále abecedně doporučená literatura v českém a níže v anglickém jazyce:

  • Balint, M.: Lékař, pacient a jeho nemoc. Grada, Praha, 1994
  • Baštecký, J., et al. (eds.): Psychosomatická medicína. Grada, Praha, 1993
  • Beneš, V., Seifert, B., Struk, P.: Lékařský slovník, Verlag Dashöfer 2003 - 2004
  • Collins R. Douglas: Diferenciální diagnostika prvního kontaktu, Grada Avicenum, Praha 1993
  • Čeledová L., Čeleda R., Bosák M.: Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře, Grada, Praha 2015
  • Honzák, R.: Komunikační pasti v medicíně. Galén, Praha, 1997
  • Honzák R. Psychosomatická prvouka. Vyd. 1. Vyšehrad, 2017. 335 s. ISBN 978-80-7429-912-4
  • Honzák R. et al. Úzkostný pacient. Vyd. 1. Galén, 2005. 180 s. ISBN 80-7262-367-2
  • Chromý, Karel a kol. Somatizace a funkční poruchy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 216 s. ISBN 80- 247-1473-6.
  • Chvála V., Honzák R., Masner O., Ročňová M., Seifert M., Seifert B., Trapková L. Psychosomatické poruchy a lékařsky nevysvětlitelné příznaky. Doporučený postup SVL ČLS JEP. Vyd. 1. 2015
  • Kalvach, Zdeněk et al. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80- 247-0548-6.
  • Seifert, B., Beneš, V., Býma S. et al, Všeobecné praktické lékařství, Galen, 2013
  • Seifert, B., Screening kolorektálního karcinomu, Maxdorf, 2012
  • Trapková, Ludmila a Chvála, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. 1. Praha: Portál, ©2004. 227 s. ISBN 80-7178-889-9.
  • Tress, Wolfgang, Krusse, Johannes a Ott, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 394 s. ISBN 978-80-7367-309-3.
  • http://www.svl.cz/ - Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP - odborná společnost - Doporučené postupy 
  • Engel G. L. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 08 Apr 1977, Vol. 196, Issue 4286: 129-136
  • Epstein R. M., Quill T. E., McWhinney I. R. Somatization reconsidered. Incorporating the patient´s experience of illness. Arch Intern Med. 1999, 159: 215-222
  • Jones R et al. Oxford Textbook of Primary Medical Care, Oxfort University Press, 2006
  • Katič M., Švab I. et al. Family Medicine, Medicinska naklada, Zagreb, 2017
  • Neighbour, Roger: The Inner Physician / The Inner Apprentice
  • Olde Hartman T. C., Blankenstein A. H., Molenaar A. O., Bentz van den Berg D., Van der Horst H. E., Arnold I. A., Burgers J. S., Wiersma T., Woutersen-Koch H. NHG Guideline on medically unexplained symptoms (MUS). Huisarts Wet 2013, 56(5):222-30
  • O'Sullivan, Suzanne: It's All in Your Head
  • Rakel, R., Rakel D., Texbook of Family Medicine, Elsevier, USA, Wisconsin, 2011
Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)
Přednášky, interaktivní semináře, workshopy, simulace a jejich reflexe, diskuse, jednodenní stáž u praktického lékaře včetně návštěvy pacienta v domácím prostředí, bude-li to možné.
Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)

Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor

Náplň práce praktického lékaře a její specifika

Prevence, screening, diagnostika a kurativa v ordinaci praktického lékaře

Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému

Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL

Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století

Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče

Role lékaře v komunitě

Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí – simulace

Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál

Význam a limity EBM v praktické medicíně

Věda a výzkum ve VPL

Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy

Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka

Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz

Geriatrie v praktickém lékařství

Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí

Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře

Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry

Duševní i tělesné zdraví lékaře

Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci

Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů (min. 4 hodiny včetně domácí návštěvy pacienta) 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)

Absolvování čtyř ročníků studia medicíny na 3. LF. Důležitá je specificky znalost základů epidemiologie, prevence, komunikace s pacientem, psychologie, radiologie, dále by měl student umět identifikovat klinické příznaky běžnějších onemocnění, provádět důkladné fyzikální vyšetření. 

Studenti se musejí přihlásit dopředu na půldenní stáž k jednomu z našich fakultních školitelů - praktických lékařů. Studenti obdrží 1-3 týdny před výukovým blokem e-mail s instrukcemi, jak se přihlásit na stáž. Prosíme o jeho důkladné přečtení a vyplnění přiloženého dotazníku "Praktické lékařství - realita vs. předsudky", se kterým bude dále pracovat. Stáž je nutné absolvovat v týdnu výuky Praktického lékařství vlastního kruhu, a to ideálně ve středu dopoledne, případně v úterý, ve středu nebo ve čtvrtek odpoledne.

Kontaktujte školitele týden před stáží a ověřte si, jestli s Vámi počítá!

Na stáž si vezměte s sebou bílý plášť a fonendoskop a papír a tužku na poznámky. 

Do jedné ordinace půjdou většinou dva studenti najednou, někteří školitelé mohou vzít jen jednoho, někteří naopak i tři. Prosíme studenty, aby nechodili do ordinace po třech, pokud to nebude nutné z důvodu malé kapacity školitelů. 

V případě jakýchkoli dotazů kontaktujte sekretářku Kabinetu praktického lékařství Ing. Pavlu Haflantovou: kpl@lf3.cuni.cz 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Martin Seifert (06.04.2021)

Absolvování předmětu bude potvrzeno zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na všech blocích výuky. Nabytí teoretických znalostí, osvojení si praktických dovedností a případné změny postojů budou testovány v pátek formou skupinové diskuse. Výjimečně je možné domluvit se s vyučujícím nebo garantem předmětu na náhradě části nebo celého týdne s jiným kruhem nebo alternativní formou. 

Stáž v ordinaci praktického lékaře školitele musí trvat nejméně 4 hodiny a měla by být její součástí návštěva studenta v domácím prostředí pacienta a její reflexe se školitelem. Ne všichni školitelé však mojou domácí návštěvu umožnit a také aktuální situace nemusí návštěvě přát, s čímž samozřejmě počítáme. Na návštěvu může jít student s lékařem školitelem, ale přínosnější zážitek bývá, když jde student sám, případně se svým kolegou. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK