PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy ekonomiky a managemntu pro zdravotnické obory - CDH012P3
Anglický název: .
Zajišťuje: Stomatologická klinika 3. LF UK a FNKV (12-STOM)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:20/10, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Ing. Jindra Ševčíková
Mgr. Petra Křížová, DiS.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2021)
Bez ekonomiky a managementu se neobejde žádná soukromá či státní organizace, podnik, firma. K naplnění vizí a cílů jsou používány jednotlivé efektivní procesy, tak aby firma dospěla k cíli díky dobrému rozhodování a kvalitně nastavenému systému celkového řízení společnosti. Nedílnou součástí managementu jsou marketingové strategie, které uvádí a stabilizují firmu na trhu. Student po úspěšném absolvování předmětu Ekonomika zná základní teoretické a metodologické poznatky z oblasti makroekonomie a mikroekonomie, je schopen využít informace o podnikání - základy managementu, ekonomického vedení, tvorby marketingové strategie, vyhodnocování výsledků a sestavení podnikatelského plánu ve vlastní podnikatelské činnosti. Je seznámen s problematikou daňové evidence, dovede aplikovat poznatky z daňové problematiky v podnikání, je seznámen s problematikou veřejného zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení a poznatky dovede využít pro výstupy z těchto oblastí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2021)

Záměrem předmětu ekonomika, management je vysvětlit úlohu v institucích různého charakteru.  Objasnit oblasti ekonomiky, managementu a marketingu  v oboru dentální hygienista a v provozu zubní praxe, stejně jako hledat cestu uplatnění produktu dle potřeb a přání zákazníků ve prospěch instituce či firmy. Studenti získají základy ekonomie, managementu a tvorby marketingové strategie včetně vyhodnocování výsledků a sestavení podnikatelského plánu.  

 

Výstupy z učení 

- základní teoretické a metodologické poznatky z oblasti makroekonomie a mikroekonomie, 

- schopnost využít informace o podnikání ve vlastní podnikatelské činnosti, 

- dovednost aplikovat poznatky z daňové problematiky v podnikání, 

- seznámení s problematikou veřejného zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení a poznatky dovede využít pro výstupy z těchto oblastí 

- schopnost sestavit podnikatelský plán a stanovit strategii podnikání 

Osnova 

·         Ekonomická teorie a základní ekonomické pojmy (hrubý národní produkt, hrubý domácí produkt, výrobní faktory, nabídka, poptávka, náklady, výnosy, kalkulace). 

·         Podnikaní (obchodní společnosti, podnikání podle živnostenského zákona a podle zvláštních předpisů, sdružování podnikatelů mimo obchodní společnosti). 

·         Podnikatelský plán (marketingová strategie, rozpočet) 

·         Vztahy podnikatelských subjektů k peněžním ústavům (založení běžného účtu, úvěry a podmínky jejich poskytování, platební styk). 

·         Účetnictví podnikatelů (zákon o účetnictví). 

·         Sociální a zdravotní pojištění, státní sociální podpora. 

·         Přehled o daňové soustavě ČR (daň z přidané hodnoty, silniční daň, daň z nemovitostí, daň z příjmů).

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2021)

90% docházky

zápočet - vypracování zadané seminární práce v rozsahu minimálně 7 stran

klasifikace - ustní zkouška, podmínkou přihlášení na zkoušku je splněný zápočet   

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2021)

1.      Libuše Macáková a kolektiv, Mikroekonomie, Melandrium Slaný, 1998 

2.      Rudiger Dornbusch, Stanley Fischer, Makro ekonomie šesté vydání, vydalo SPN Praha 1994 

3.      Vladimír Hruška, Účetnictví ve zjednodušeném rozsahu pro podnikatele, nakladatelství VOX a.s. ISBN: 97-88086324-85-2 

4.      Povichrová, J.: Ekonomika v podnikání,  Rubico, 2002. ISBN 80-85839-80-6 

5.      Miloslav Synek a kolektiv, Manažerská ekonomika 5. aktualizované vydání, Grada Publishing a.s. 2011 

6.      Zdeněk Souček a Jan Burian, Strategické řízení zdravotnických zařízení, 2007  

7.      Boris Popesko; Zuzana Tučková; Petr Novák, Kalkulace nákladů ve zdravotnických organizacích 

8.      Karel Havlíček, Karel Kašík, Marketing při utváření podnikové strategie, Vysoká škola finanční a správní o.p.s. edice EUPRES, 2012

9.      Dědková J. Honzáková I.: Základy marketingu, TU Liberec 2006

10.    Foret, M.: Marketingové základy a postupy, Computer Press,Praha 2001 

11.    Janečková, L., Vašíková, M.: Marketing služeb, Grada Publishing a.s., 2001 

12.    Karel Havlíček, Management & Controling, malé a střední firmy, Vysoká škola finanční a správní o.p.s. edice EUPRES, 2011

 

 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2021)

90% docházky

zápočet - vypracování zadané seminární práce v rozsahu minimálně 7 stran

klasifikace - ustní zkouška, podmínkou přihlášení na zkoušku je splněný zápočet   

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK