PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podněty moderní biomedicíny pro filosofii a etiku - CCOC5939L
Anglický název: ?
Zajišťuje: Ústav etiky a humanitních studií 3. LF UK (12-UET)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D.
Atributy: Modul IID
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)
Pokus o průřez současným stavem vědomostí týkající se chování člověka. Kurs seznamuje s posledními poznatky genetiky chování, evoluční biologie a molekulární genetiky v konfrontaci s filosofií. Geny, prostředí a lidská svoboda jsou tři možné fenomény určující lidské jednání. Kurs se snaží položit otázky týkající se vzniku člověka z pohledu fylegeneze i ontogeneze i poukázat na subtilnější problematiku lidského vědomí a jednoty či rozdílnosti mezi "brain" a "mind".
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)

Cílem předmětu je pokus o zodpovězení jedné z nejobtížnějších otázek filosofie "co je člověk?" Jednotlivé přednášky se vždy týkají člověka, ale každá z jiného úhlu pohledu. Diskutován bude pohled molekulární genetiky, genetiky chování, embryologie, evoluční biologie, evoluční psychologie a filosofie. Pro přírodovědce je nepochybný vliv genů a prostředí, filosof by přidal kategorii lidské svobody.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)

Alcock, J., (2001) The Triumph of Sociobiology. Oxford: Oxord University Press

Jobling, M.A., Hurles, M.E., Tyler-Smith, C., (2004) Human Evolutionary Genetics. Garland Publisher, New York

Jonas, H., (2001) The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology. Northwestern University Press, Evanston, Illinois

Lewontine, R., (2001) The Triple Helix Cambridge, MA: Harvard University Press

Lumsden, C.J., Wilson, E.O., (1981) Genes, Mind and Culture:The Coevolutionary Process. Cambridge, MA:Harvard University Press.

Neubauer, Z., (2002) Biomoc, Malvern, Praha

Strachan, T., (2004) Human Molecular Genetics. Garland Science, London and New York.

Rose, S., (2005) Lifelines. Life Beyond the Gene. Vintage, London

Richards, J.E., Hawley, R.S., (2005) The Human Genome. A User´s Guide. 2nd ed. Elsevier Academic Press, Burlington, MA, USA

Wilson, E.O., (1978) On Human Nature. Cambridge,MA:Harvard University Press.

Wilson, E.O., (2000) Sociobiology: The New synthesis. Cambridge MA: Harvard University Press.

Workman, L., Reader, W., (2004) Evolutionary Psychology, Cambridge, Cambridge University Press

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)

Přednášky s možností okamžitého vstupu do diskursu.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)

Přítomnost na přednáškách a závěrečný pohovor.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (01.04.2009)

1. Projekt lidského genomu, ovlivnění sebepochopení člověka, rasismus, začlenění Homo sapiens sapiens do evolučního stromu.

2. Člověk a zvíře: rozdíl kvantitativní nebo kvalitativní; etické otázky: problematika patentování genů, zaměstnavatelé, pojišťovny.

3. Naturalistický chybný závěr

4. Počátek druhu Homo sapiens.

5. Vliv evoluční biologie a sociobiologie. Evoluce člověka. Vznik umění a svobody.

6. Zdroje jednání člověka: geny, prostředí, svoboda. Etika mezi behaviorismem a genetickým determinismem.

7. Počátek individua Homo sapiens. Status embrya, asistovaná reprodukce, preimplantační diagnostika, problematika nadpočetných embryí, embryonální kmenové buňky.

8. Klonování reprodukční a terapeutické, definice osoby, ontologický personalismus a empirický funkcionalismus

9. Otázka "self". Neurofyziologie, teorie identity "brain" a "mind" a její kritika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK