PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Podněty moderní biomedicíny pro filosofii a etiku - CCOC5939
Anglický název: Biomediciny - philosophy
Zajišťuje: Ústav etiky a humanitních studií 3. LF UK (12-UET)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: 2
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D.
Atributy: Modul IID
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (29.04.2013)
Pokus o průřez současným stavem vědomostí týkající se chování člověka a vzniku jeho vědomí. Kurs seznamuje s posledními poznatky genetiky chování, evoluční biologie a molekulární genetiky v konfrontaci s filosofií. Nově jsou zařazeny přednášky týkající se konvergentní evoluce a epigenetiky. Geny, prostředí a lidská svoboda jsou tři možné fenomény určující lidské jednání. Kurs se snaží položit otázky týkající se vzniku člověka z pohledu fylegeneze i ontogeneze i poukázat na subtilnější problematiku lidského vědomí a jednoty či rozdílnosti mezi "brain" a "mind".
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (31.03.2009)

Cílem předmětu je pokus o zodpovězení jedné z nejobtížnějších otázek filosofie "co je člověk?" Jednotlivé přednášky se vždy týkají člověka, ale každá z jiného úhlu pohledu. Diskutován bude pohled molekulární genetiky, genetiky chování, embryologie, evoluční biologie, evoluční psychologie a filosofie. Pro přírodovědce je nepochybný vliv genů a prostředí, filosof by přidal kategorii lidské svobody.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (31.03.2009)

Alcock, J., (2001) The Triumph of Sociobiology. Oxford: Oxord University Press

Jobling, M.A., Hurles, M.E., Tyler-Smith, C., (2004) Human Evolutionary Genetics. Garland Publisher, New York

Jonas, H., (2001) The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology. Northwestern University Press, Evanston, Illinois

Lewontine, R., (2001) The Triple Helix Cambridge, MA: Harvard University Press

Lumsden, C.J., Wilson, E.O., (1981) Genes, Mind and Culture:The Coevolutionary Process. Cambridge, MA:Harvard University Press.

Neubauer, Z., (2002) Biomoc, Malvern, Praha

Strachan, T., (2004) Human Molecular Genetics. Garland Science, London and New York.

Rose, S., (2005) Lifelines. Life Beyond the Gene. Vintage, London

Richards, J.E., Hawley, R.S., (2005) The Human Genome. A User´s Guide. 2nd ed. Elsevier Academic Press, Burlington, MA, USA

Wilson, E.O., (1978) On Human Nature. Cambridge,MA:Harvard University Press.

Wilson, E.O., (2000) Sociobiology: The New synthesis. Cambridge MA: Harvard University Press.

Workman, L., Reader, W., (2004) Evolutionary Psychology, Cambridge, Cambridge University Press

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (31.03.2009)

Přednášky s možností okamžitého vstupu do diskursu.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (31.03.2009)

Přítomnost na přednáškách a závěrečný pohovor.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (06.03.2013)

1. Úvod do behaviorální genetiky. Zdroje lidského jednání.

2. Úvod do epigenetického myšlení. Vliv epigeneticky na evoluční proces.

3. Příroda a morálka. Naturalistický chybný závěr.

4. Člověk a zvíře: rozdíl kvantitativní nebo kvalitativní. Používání nástrojů u zvířat.

5. Úvod do behaviorální ekologie. Vězňovo dilema. Altruismus, inkluzivní fitness, reciproční altruismus

6. Úvod do evoluční psychologie

7. Počátek druhu Homo sapiens. Vliv evoluční biologie a sociobiologie. Evoluce člověka.

8. Počátek druhu Homo sapiens II. Homo floresiensis. Počátky umění a výroby nástrojů. Počátek řeči.

9. Otázka "self". Neurofyziologie, teorie identity "brain" a "mind", alternativní teorie  a pokus o jejich kritické zhodnocení.

10. Zdroje jednání člověka: geny, prostředí, svoboda.

 



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK