PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Fyzioterapie - CBFSZZKF
Anglický název: Physiotherapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV (12-REHA)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2011 do 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Dobroslava Jandová
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Klinické souborné předměty
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (25.09.2020)
Teoretická část státní závěrečné zkoušky
Metody výuky
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (25.09.2020)

Student si vylosuje tři otázky - každou z jednoho tématického okruhu.

1) Teoretické podklady fyzioterapie: biomechanika, kineziologie, fyziologie a patofyziologie, neurofyziologické principy fyzioterapie

2) Aplikovaná fyzioterapie v klinických oborech, protetika, ortotika,

3) Bio-psycho-sociální koncept rehabilitace, psychologie ve fyzioterapii, sociální a pracovní rehabilitace, ergodiagnostika, ergoterapie, zdravotní tělesná výchova a sport zdravotně postižených osob, speciální pedagogika

Student má půl hodiny na přípravu. Po té je zkoušen před komisí, která má minimálně 3 členy.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (25.09.2020)

 

Státní závěrečná zkouška ve studijním programu Specializace ve zdravotnictví, oboru Fyzioterapie prezenční forma studia

Otázky k teoretické části státní závěrečné zkoušky

 

Otázky 1. Okruh

Teoretické podklady fyzioterapie – vyšetřovací metody, biofyzika, přístrojová vyšetření ve fyzioterapii, kineziologie, principy a neurofyziologické podklady metodik a technik individuální LTV

1.    Psychomotorický vývoj dítěte, kineziologie posturální ontogeneze a její poruchy, vyšetřovací metody, principy a neurofyziologické podklady individuální kinezioterapie u dětí do 1 roku života.

2.    Neurofyziologická podstata motorického učení, pohybový program a pohybový stereotyp. Základní pohybové stereotypy dle Jandy.                                                 

3.    Bazální ganglia – funkce, fyziologie a klinické projevy poruch funkcí bazálních ganglií. Neurofyziologické podklady terapie poruch funkcí bazálních ganglií.   

4.    Cerebellum – funkce, poruchy funkcí, vyšetření a klinické nálezy poruch postury a lokomoce u cerebelárních lézí. Neurofyziologické podklady terapie poruch funkcí cerebella.

5.    Poruchy korových funkcí, základní pojmy, klinické projevy v přehledu, vyšetřovací metody.                                                                                                     

6.    Vyšetření pohybového systému (aspekce, palapce, síla svalová, kloubní pohyblivost, koordinace aj.). Funkční zátěžové testy a jejich význam pro fyzioterapii.

7.    Postura, řízení postury, posturální poruchy ve vztahu ke kineziologii nohy.                                                                                                                                                          

8.    Páteř jako celek – vyšetření, řízení statiky postury a řízení dynamiky.                                                                                                                                                        

9.    Kineziologie C páteře, vyšetřovací metody, neurofyziologické podklady pro terapii funkčních poruch.                                                                                              

10. Kineziologie bederní páteře a pánve, vyšetřovací metody. Dolní zkřížený syndrom.                                                                                                                  

11. Kineziologie dýchání a kineziologie Th páteře a hrudníku.                                                                                                                                                                          

12. Sval a jeho funkce. Typy svalové kontrakce. Pasivní a aktivní pohyb – jejich význam při diferenciální diagnostice.                                                                        

13. Vyšetření svalů, poruchy přenosu na neuromuskulární ploténce, elektrodiagnostika. Neurofyziologické principy terapie svalových lézí.                       

14. Vyšetření periferního motoneuronu a jeho poruch. Elektrodiagnostika. Principy reinervace, podklady terapie u lézí periferního motoneuronu.                                   

15. Bolest – definice, klasifikace (rozdělení), možnosti hodnocení. Nefarmakologické, tj. fyzioterapeutické a psychologické prostředky ovlivnění bolesti.

16. Kůra mozková – řízení motoriky na úrovni korové, homunkulus a jeho změny, senzomotorické projekce. Vyšetření senzorických poruch a jejich význam pro fyzioterapii (zejména pro motoriku).

17.  Smyslové poruchy, základní pojmy, přehled, význam pro fyzioterapii.  Kineziologie ruky, vyšetření úchopu.                                                                      

18. Zánět, charakteristika zánětu, diferenciální diagnostika zánětu a degenerativního procesu specielně u kloubů.  Nefarmakologické prostředky k ovlivnění zánětu.        

19. Kineziologie a patokineziologie kloubu kyčelního a pánve, vyšetřovací metody.                                                                                                                                    

20. Kineziologie a patokineziologie kolenního kloubu, vyšetřovací metody.                                                                                                                                                   

21. Kineziologie a patokineziologie pletence ramenního. Vyšetřovací metody, vyšetření stereotypu abdukce, horní zkřížený syndrom.                                            

22. Princip řetězení funkčních poruch v pohybovém systému, svalová dysbalance.                                                                                                                                                 

23. Polyneuritidy, polyneuropatie – etiopatogeneze, vyšetřovací metody včetně elektrodiagnostiky.                                                                                                        

24. Stres, projevy akutního a chronického stresu. Psychosomatické poruchy, rozvoj psychosomatického onemocnění, příklady, relaxace.                                                        

25. Spinální léze, neurofyziologické podklady terapie. Patofyziologie močového měchýře a poruch sexuálních funkcí u spinálních lézí.                                                     

26.  Únava a její projevy na periferní a centrální úrovni. Význam pro fyzioterapii a možnosti jejího ovlivnění.                                                                                         

27. Reakce autonomní nervové soustavy (ANS) na fyzikální podněty. Vyšetřovací metody ANS. Přehled reakcí ANS lokálních, segmentových a celotělových v příkladech. Využití reflexních reakcí v oboru fyzioterapie. 

28. Kardiovaskulární systém, fyziologie, patofyziologie, vyšetřovací metody, zátěžové testy, význam vyšetření stavu funkcí kardiovaskulárního systému pro fyzioterapii.

29. Respirační systém, fyziologie, patofyziologie respiračních poruch, vyšetřovací metody. Význam přítomnosti respiračních poruch pro fyzioterapii.  Charakteristika léčebné dechové rehabilitace a respirační fyzioterapie. 

30.  Revmatická onemocnění – patofyziologie, vyšetřovací metody, fyzikální energie v léčení revmatických onemocnění, kontraindikace fyzikální terapie u revmatických onemocnění.

31. Periferní nerv. Fyziologie, patofyziologie, rozdělení postižení periferního nervu, vyšetření klinická a pomocná. Neurofyziologické podklady regenerace – reinervace.

32.  Poruchy čití, vyšetřovací metody, význam pro fyzioterapii.                                                                                                                                                                           

33.  Kineziologie a patokineziologie bederní páteře, kineziologie předklonu, význam vyšetření pro fyzioterapii. Stabilizační systém páteře.                                                

34. Kineziologie a patokineziologie krční páteře, vyšetření. Neurofyziologické podklady terapie funkčních poruch.                                                                             

35.  Role bránice a pánevního dna ve fyzioterapii.                                                                                                                                                                                               

 

 

Otázky 2.okruh

 

Aplikovaná fyzioterapie v klinických oborech, protetika, ortotika

 

1.    Fyzioterapeutické postupy u kardiovaskulárních onemocnění                                                                                                                                                             

2.    Fyzioterapeutické postupy u respiračních onemocnění, indikace a kontraindikace fyzikální léčby u respiračních onemocnění.                                              

3.    Fyzioterapeutické postupy u traumat mozku.                                                                                                                                                                                           

4.    Fyzioterapeutické postupy u cévní léze mozkové.                                                                                                                                                                                  

5.    Fyzioterapeutické postupy u neuroinfekcí mozku a míchy.                                                                                                                                                                                           

6.    Fyzioterapeutické postupy u postižení / traumat periferních nervů.                                                                                                                                                                 

7.    Fyzioterapeutické postupy u postižení / traumat míchy.                                                                                                                                                                         

8.    Fyzioterapeutické postupy u postižení mozečku.                                                                                                                                                                                                

9.    Fyzioterapeutické postupy u postižení extrapyramidového systému.                                                                                                                                                 

10. Fyzioterapeutické postupy u primárních svalových onemocnění.                                                                                                                                                        

11. Fyzioterapeutické postupy u dětí s poruchou psychomotorického vývoje a dětské mozkové obrny.                                                                                                        

12. Fyzioterapeutické postupy u vadného držení těla a skoliotiků.                                                                                                                                                            

13. Fyzioterapeutické postupy po břišních operacích.                                                                                                                                                                                  

14. Fyzioterapeutické postupy po hrudních operacích.                                                                                                                                                                                

15. Fyzioterapeutické postupy po operacích páteře.                                                                                                                                                                                     

16. Fyzioterapeutické postupy po plastických operacích.                                                                                                                                                                                        

17. Fyzioterapeutické postupy po poranění a operacích horních končetin, včetně amputací. Protetická péče.                                                                                            

18. Fyzioterapeutické postupy po poranění a operacích dolních končetin včetně amputací. Protetická péče.                                                                                 

19. Fyzioterapeutické postupy po popáleninových traumatech.                                                                                                                                                                             

20. Fyzioterapeutické postupy v gynekologii a porodnictví.                                                                                                                                                                         

21. Fyzioterapeutické postupy v revmatologii.                                                                                                                                                                                                

22. Fyzioterapeutické postupy u degenerativních onemocnění kloubů.                                                                                                                                                               

23. Fyzioterapeutické postupy v psychiatrii.                                                                                                                                                                                                                

24. Fyzioterapeutické postupy ovlivňující akutní zánět v pohybovém systému.                                                                                                                                                                          

25. Fyzioterapeutické postupy u vertebrogenního algického syndromu.                                                                                                                                                              

26. Fyzioterapeutické postupy u metabolických onemocnění, komplikace diabetu a možnosti fyzioterapie.                                                                                                

27. Fyzioterapeutické postupy u ischemické choroby dolních končetin a jiných onemocnění periferního cévního systému (krevní i lymfatické cévy). Prevence tromboembolické nemoci.

28. Fyzioterapeutické postupy na ARO a JIP.                                                                                                                                                                                                 

29. Fyzioterapeutické postupy u roztroušené sklerózy mozkomíšní.                                                                                                                                                         

30. Fyzioterapeutické postupy v geriatrii, prevence imobilizačního syndromu.                                                                                                                                                               


Otázky 3.okruh

Bio-psycho-sociální koncept rehabilitace: orientace v legislativě, organizační struktury léčebné rehabilitace v ČR, EU a ve světě, psychologie ve fyzioterapii, sociální a pracovní rehabilitace, ergodiagnostika, ergoterapie, zdravotní tělesná výchova a sport zdravotně postižených osob, speciální pedagogika

 

1)Rehabilitace komprehenzivní (koordinovaná, ucelená), její složky, cíle.

Stres a syndrom vyhoření. Prevence syndromu vyhoření u zdravotníků.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

2) Bio-psycho-sociální koncept rehabilitace.

Emoce. Složky emocí. Emoce a nemoc.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

3) Rehabilitační tým. Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán.

Motivace – základní teorie. Placebo a nocebo efekt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

4) Co je ergoterapie a čím se zabývá? - definice, dělení ergoterapie dle prof. Pfeiffera, s kým a kde může ergoterapeut pracovat, kdo může být ergoterapeutem.

Motivační rozhovor: základní techniky vedení motivačního rozhovoru a použití v klinické praxi.                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

 

5) Protetika a ortotika. Charakteristika, význam pro fyzioterapii a RHB. Organizační začlenění v rámci ucelené rehabilitace. 

Závislost, druhy závislostí, prevence návykových nemocí.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

6) Ergodiagnostika – co to je, proč se používá, kdo na ní má nárok, kdo o ní může žádat? Členové ergodiagnostického týmu, průběh ergodiagnostiky (například Isernhagen Work Systém), kde jsou v ČR ergodiagnostická centra, co je výstupem ergodiagnostiky?

Bolest. Teorie bolesti, léčba bolesti, hodnocení bolesti. Psychologické souvislosti bolesti.                                                                                                                                   

7) Profesní, odborné a jiné organizace zaměřené na rehabilitaci a fyzioterapii, jejich význam.

Kognitivní funkce. Vnímání a poznávání, pozornost, paměť, exekutivní funkce, řeč a poruchy těchto funkcí.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

8) Vyšetření v ergoterapii – standardizované a nestandardizované testy, testové baterie, vyšetření kognice, vyšetření ruky, vyšetření ADL

Narušení kognitivních funkcí ve fyzioterapeutické praxi. Týmová spolupráce při rehabilitaci kognitivních funkcí.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

9) Kompenzační pomůcky – dělení kompenzačních pomůcek, hrazení pomůcek, kdo předepisuje, proces schválení revizním lékařem, proces výběru kompenzační pomůcky, distributoři v ČR, proces výběru mechanického/elektrického vozíku

Předsudky, které se týkají stáří, časté chyby v jednání fyzioterapeuta s pacienty této věkové skupiny.                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

10) Speciální pedagogika jako obor – historický vývoj, definice, kategorizace, proměny paradigmatu (od segregace k inkluzi), současný systém edukace

Psychologie osobnosti. Poruchy osobnosti.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

11) Osoby s mentálním postižením v kontextu speciální pedagogiky – definice a kategorizace dle MKN (mentální retardace, demence a pervazivní vývojové poruchy), etiologie a prevalence v populaci, psychologická charakteristika těchto osob, současný systém výchovy a vzdělávání, možnosti pracovního uplatnění.

Psychosomatika. Bio-psycho-sociální model zdraví a nemoci v prevenci a léčbě.                                                                                                                                                                          

12) Osoby s tělesným postižením, osoby nemocné a tělesně oslabené v kontextu speciální pedagogiky – definice a kategorizace dle MKN, etiologie a prevalence v populace, psychologická a vývojová specifika těchto osob, systém výchovy, vzdělávání a pracovního uplatnění.

Psychologie nemoci a zdraví. Kognitivní reprezentace nemoci.                                                                                                                                                                                              

13) Osoby s narušenou komunikační schopností a poruchami řeči v kontextu speciální pedagogiky – předmět péče, vývojové hledisko, možnosti a specifika edukace.                                

Postoj k onemocnění a léčbě. Agravace, simulace a disimulace.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

14) Sociální versus pracovní rehabilitace – legislativní vymezení obou pojmů, kdo provádí sociální rehabilitaci, kdo provádí pracovní rehabilitaci, komu je určena, sociální a pracovní rehabilitace jako součást komplexní rehabilitace

Verbální, nonverbální a paraverbální komunikace. Partnerský a paternalistický přístup. Komunikační techniky.                                                                                                                                                                                                                                         

 

15) Mezinárodní klasifikace funkcí, ICF model - praktické využití.

Komunikace s pacienty s manifestní psychopatologií. Vhodný přístup a komunikační strategie u pacientů s úzkostí a depresí. Základní informace o komunikaci s pacientem v psychóze či mánii.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

16) Jaké hlavní skupiny zdravotně postižených existují, jaký je systém dělení handicapů v ČR, (ve světě)? Navrhněte vhodné sporty pro různé typy zdravotně postižených.

Agrese a zlost. Komunikace s rozzlobeným pacientem. Rizika agresivního chování.                                                                                                                                                                                                                                                                                         

17) Dávky pro OZP (příspěvek na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku, průkaz OZP) - jaké jsou, nárok na dávky pro OZP, kde se žádá, řízení a schvalování dávek pro OZP

Komunikace s pacienty se smyslovým postižením. Komunikace s pacienty s kognitivním oslabením.                                                                                                                                                                                                                                                            

18) Zákon o sociálních službách – právní úprava, vymezení sociálních služeb dle platné legislativy, druhy sociálních služeb.

Paliativní péče: definice, principy a formy. Kvalita života a její hodnocení.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

19) Příspěvek na péči – právní úprava, podmínky nároku, výše příspěvku na péči, řízení o příspěvku. Dávky nemocenského a důchodového pojištění – druhy dávek, kdo vyplácí. Nemocenská a invalidní důchody – výše, dělení.

Sociální psychologie. Sociální role, sociální skupina, skupinové normy, poslušnost k autoritě, konformita.                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

20) Význam adekvátního pohybového režimu pro osoby se zdravotním postižením Základní členění pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami (dále SP). Biomedicínské aspekty tělovýchovných aktivit a jejich význam u osob se SP. Indikace, kontraindikace, zdravotní rizika pohybových aktivit.

Základní psychopatologické pojmy: desorientace, amnézie, demence, halucinace, deprese, mánie, blud, psychóza.                                                                                               

21) . Klasifikace ve výkonnostním sportu zdravotně postižených

Dětský pacient a komunikace dle věku. Potřeby hospitalizovaných dětí a jejich rodičů. Vývojová teorie Erika Eriksona.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

22)  Osoby se smyslovým postižením (zrakové a sluchové postižení), předmět a obory speciální pedagogiky, definice, etiologie, psychologická a vývojová specifika těchto osob, systém výchovy, vzdělávání a pracovního uplatnění.

Krizová intervence a její specifika. Formy krizové intervence.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

23) Rozdíl mezi fyzioterapií a ergoterapií.

Psychoterapie – individuální, skupinová a párová terapie. Indikace k psychoterapii.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

24) Problematika adaptace v aplikovaných pohybových aktivitách. Principy adaptace. Přizpůsobení úkolu, pravidel, prostředí a pomůcek v pohybových aktivitách jedince se specifickými potřebami. Příklady různých adaptací v tělesné výchově a sportu.

Nemoc jako změna životní situace, proměna životních potřeb, změna sociálního statusu a sebepojetí                                                                                                                                                                                                                                                         

 

 

 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (25.09.2020)

splnění všech studijních povinností

úspěšné složení praktické částí státní závěrečné zkoušky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK