PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství C. - C4VL001
Anglický název: Hygiene, Epidemiology and Preventive Medicine C.
Zajišťuje: Katedra preventivního lékařství (12-KPL)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2021 do 2023
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:14/56, Z [HS]
letní s.:14/56, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)
Předmět Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství je moderně pojatý, integrální předmět, vertikálně prostupující třemi roky studia (část A ve druhém ročníku, část B ve třetím ročníku a část C ve čtvrtém ročníku, zakončený dílčí částí státní závěrečné zkoušky) a horizontálně navazující na řadu preklinických a klinických předmětů. Zahrnuje v sobě jednak témata z klasické hygieny a epidemiologie, ovšem s hlubokými přesahy do jiných lékařských oborů . Jeho koncepce předpokládá úzkou spolupráci s kliniky, takže zahrnuje mnohdy vedle primární prevence nemocí (což je doména hygieny a epidemiologie) i prevenci sekundární či terciární (viz preventivní kardiologie či diabetologie). V tomto pojetí je akcentována problematika hodnocení zdravotních rizik, epidemiologie neinfekčních nemocí a důkladné zvládnutí epidemiologických metod práce. Nemenší pozornost je věnována podpoře zdraví, v podobě výchovy ke zdraví, využití metod sociálního marketingu, ovlivnění zdravotně rizikového chování, výživy a pohybové aktivity, zvládání stresu, podpora screeningových programů, vakcinace, odstranění nerovnosti ve zdraví apod. Část A (2. ročník) zahrnuje zejména problematiku epidemiologie neinfekčních hromadně se vyskytujících nemocí, epidemiologické metody práce a možnosti jejich využití napříč obory. Část B (3. ročník) zahrnuje zejména vztahy mezi životním a pracovním prostředím a zdravím, problematiku epidemiologie infekčních onemocnění a prevence nákaz souvisejících s poskytováním zdravotní péče. Část C (4. ročník) pak zahrnuje širokou problematiku výživy a pohybové aktivity, zátěže při práci a problematiku ochrany a podpory zdraví dětí. Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci chronických onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a ochranou zdraví při práci, jakož i s vybranými tématy z tělovýchovného lékařství. Prakticky se studenti naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží a hodnotit zdravotní rizika související s prací.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (25.12.2019)

Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci chronických onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a ochranou zdraví při práci, jakož i s vybranými tématy z tělovýchovného lékařství. Prakticky se studenti naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží a hodnotit zdravotní rizika související s prací.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je účast na výuce. Vyžadována je účast na minimálně 80 % praktických cvičeních a  seminářích s kontrolovanou účastí, které jsou jmenovitě uvedeny v docházkovém listu. Účast na PC/SKU musí být potvrzena podpisem příslušného vyučujícího do docházkového listu. O případném jiném způsobu náhrady absencí (ze závažných/výjímečných důvodů) rozhodne vedoucí katedry hygieny, epidemiologie a preventivního lékařství. Na předmět navazuje část státní závěrečné zkoušky z oborů preventivního lékařství.

Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D. (06.12.2019)

Základní literatura:

DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011

KASPER, Heinrich and Walter BURGHARDT. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015.

Češka R. Cholesterol a ateroskleróza, léčba dyslipidémií. Triton Praha 2012

Fajt T. Vrablík M. Češka R. Preventivní medicína. Maxdorf 2011.      

Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012

Máček M.,Radvanský J. a kol.: Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Galén 2011

Kolektiv autorů: Prevence v pracovním lékařství, 1. vyd. Praha: Nadace Cindi, 3. LF UK, 2010, 181 s.

 

Doplňující literatura:

US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2015

Nešpor K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál 2018

Hronek M. Barešová H. Strava těhotných a kojících. Forsapi 2011.

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D. (06.12.2019)

Přednášky, semináře, praktická cvičení, e-learning.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)

 

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je účast na výuce. Vyžadována je účast na minimálně 80 % praktických cvičeních (PC)/ seminářích s kontrolovanou účastí (SKU), které jsou jmenovitě uvedeny v docházkovém listu. Účast na PC/SKU musí být potvrzena podpisem příslušného vyučujícího do docházkového listu.  O případném jiném způsobu náhrady absencí (ze závažných/výjímečných důvodů) rozhodne vedoucí katedry hygieny, epidemiologie a preventivního lékařství. Na předmět navazuje část státní závěrečné zkoušky z oborů preventivního lékařství.

 

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)

1)     Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy: Charakteristika a dělení živin, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.

2)     Prevence alimentárních nákaz a intoxikací: Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (možnosti prevence s ohledem na epidemiologické charakteristiky, na úrovni individuální a při ochraně veřejného zdraví). Prevence alimentárních nákaz a intoxikací mikrobiálního původu při cestování. Problematika saprofytů.

3)     Nutriční toxikologie: Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách - zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotransformace a interakce toxických látek v organismu. Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence.  Akutní otravy z potravin. Otravy houbami.

4)     Výživa vybraných skupin populace: Výživa kojenců a dětí. Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří.

5)     Prevence onemocnění souvisejících s výživou: Prevence obezity, aterosklerózy, diabetu, nádorových onemocnění, osteoporózy. Problematika potravinových alergií a intolerancí.

6)     Alternativní směry ve výživě: Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika

7)     Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby: Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin.

8)     Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci: Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v      sekundární prevenci vybraných  onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů. Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity

9)     Adaptace organizmu na trénink: Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.

10) Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž: Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní  hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž

11) Zátěžové testy: Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.

12) Energetický výdej při práci: Kvantifikace celkového energetického výdeje.

13) Svalová zátěž při práci: Měření a hodnocení lokální svalové zátěže a pracovních poloh - nepřijatelné a podmíněně přijatelné polohy jednotlivých částí těla při práci.

14) Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: Primární, sekundární a terciární prevence v pracovním lékařství.

15) Pracovní lékařství: Problematika nemocí z povolání a nemocí souvisejících s prací.

16) Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku: Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální  vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání.

17) Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže: Faktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend.

18) Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží: Rizika poškození zdraví z provozu a režimu předškolních zařízení. Zdroje nepřiměřené zátěže ve škole; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž;  poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla. Hygienické požadavky na školy, školská zařízení, zařízení pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a zotavovací akce pro děti.

19) Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži.  Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.          

20) Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chování: Nepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik

21) Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D. (06.12.2019)

Znalosti z předmětů Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství ze 2. a 3. ročníku.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (19.03.2020)

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je účast na výuce. Vyžadována je účast na minimálně 80 % praktických cvičeních a  seminářích s kontrolovanou účastí, které jsou jmenovitě uvedeny v docházkovém listu. Účast na PC/SKU musí být potvrzena podpisem příslušného vyučujícího do docházkového listu. O případném jiném způsobu náhrady absencí (ze závažných/výjímečných důvodů) rozhodne vedoucí katedry hygieny, epidemiologie a preventivního lékařství. Na předmět navazuje část státní závěrečné zkoušky z oborů preventivního lékařství.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK