PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy pedagogiky a speciální pedagogika - C1FY012
Anglický název: Basic Pedagogy and Special Pedagogy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV (12-REHA)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/25, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Mgr. Jana Divoká
Neslučitelnost : CRHB003P1
Záměnnost : CRHB003P1
Je neslučitelnost pro: CRHB003P1
Je záměnnost pro: CRHB003P1
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně-pedagogické podpory dětí i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami, kterými se rozumí zejména lidé se zdravotním znevýhodněním nebo postižením. Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, somatopedie a etopedie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)

Student si osvojí pedagogický přístup k pacientovi a získá přehled o možnostech speciální pedagogiky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (29.08.2023)

80 % účast na praktické výuce – seminářích.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)

Dvořáková, M.; Kolář, Z.;Tvrzová, I.; Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Grada, Praha: 2015
Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada, Praha: 2005
Pipeková,J. et all.: Kapitoly  ze  speciální pedagogiky. Paido, Brno: 2010
Slowík, J.: Speciální pedagogika. Grada, Praha, 2016
Zormanová, L.: Obecná didaktika. Grada, Praha: 2014

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)

přednáška, semináře, workshop

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)

Přehled témat:

Úvodní přednáška

·      Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie

·      Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním

·      Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami

·      Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém

 

 Seminář I.

·      Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání

 Seminář II.

·      Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD)

·      Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu

 Seminář III.

·      Základy logopedie, surdopedie, somatopedie

·      Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací

 Workshop

Kontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením

1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení

- získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly

 2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.)

 3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik)

 4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv

 5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace

 6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte

 7. nevidomí a oční protézy

 8. podpis nevidomých

 9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním)

 10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba)

 Seminář IV.

·      Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.)

·      Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí)

  Seminář V.

·      Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika

·      Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí

  Seminář VI.

  • Pedagogická komunikace ve fyzioterapii – verbální i neverbální komunikace s pacientem/klientem - pravidla, role, zacházení s autoritou, komunikace s pacientem v náročné životní situaci (úmrtí blízkého, vážná nemoc, pacient v terminálním stádiu nebo upoutaný na lůžko atp.)
  • Motivace pacienta / klienta – vnější a vnitřní motivace, fáze změny chování a práce s překážkami v motivaci
  • Prevence syndromu vyhoření, práce se stresem
  • Diskuse k závěrečné seminární práci
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)

žádné

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (29.08.2023)

80 % účast na praktické výuce – seminářích.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK