PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální prevence a veřejnozdravotní intervence - B03404 (Adiktologie - prezenční)
Anglický název: Environmental Prevention and Public Health Interventions
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Miroslav Barták
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Miroslav Barták, Ph.D.
Atributy: Adiktologie navazující
Teoretický předmět
Anotace
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)
Obsah předmětu vychází z akreditovaného curiculla ASPHER (Association of Schools of Public Health in the European Region) a seznamuje studenty s vybranými tématy veřejného a sociálního zdraví a zdravotnictví včetně zdravotní a sociální problematiky rizikových a marginalizovaných skupin.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Cílem předmětu je umožnit studujícím získat potřebné znalosti a kompetence v oblasti environmentální prevence se zaměřením jak na individuální, tak zejména na faktory sociálního okolí. 

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Oborové znalosti -  studující je dokáže popsat a kriticky reflektovat témata intervencí, která vedou k ke změnám interpersonálním, organizačním, komunitním a politickým na straně jedné, a základní typy veřejnozdravotních intervencí na straně druhé. Studující se orientuje v The Universal Prevention Curriculum for Substance Use vydané ISSUP a jejich evropské implementační praxi. 

Oborové dovednosti - Studující je schopen shromáždit příslušní informace o problémech cílových skupin. Je schopen vytvořit či se podílet na tvorbě nejvodnější intervence, její realiazaci a následném vyhodnocení. Student má dovednosti potřebné k prosazení eticky a profesně přijatelné varianty řešení. 

Obecná způsobilost/kompetence - studující je schopen po úspěšném splnění podmínek pro splnění předmětu navrhovat, realizovat a hodnotit akce, opatnření a programy pro dosažení specifických cílů. Dále budou schopni kritické reflexe existujících i připravovaných aktivit ve veřejném prostroru. Studující umí vyhledávat a kriticky reflektovat různé zdroje informací. Studující je schopen pracovat v rámci multidisciplinárního týmu. 

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Představena jsou témata intervencí, která vedou ke změnám interpersonálním, organizačním, komunitním a politickým na straně jedné, a základní typy veřejnozdravotních intervencí na straně druhé.

Témata:

  • Význam a úrovně environmentální prevence – intrapersonální faktory, interpersonální procesy, institucionální faktory, komunitní faktory
  • Hlavní přístupy prevence na „mikro“ a „makro“ úrovních
  • Tvorba efektivních preventivních systémů pro implementaci intervencí založených na důkazech a politik zahrnujícímch několik aktérů, zúčastněné strany a dostupné zdroje
  • Hodnota dlouhodobých preventivních aktivit
  • Hodnota využití komunitních týmů k podpoře úsilí o prevenci
  • Faktory ovlivňující připravenost společnosti na preventivní intervence
  • Evaluace, efektivita a kvalita
  • Veřejná politika v rámci environmentální prevence
  • Surveillance, outreach, screening
  • Case management jako veřejnozdravotní intervence
  • Zdravotní výchova, zastupování, konzultace
  • Spolupráce, vytváření koalic jako veřejnozdravotní intervence
  • Komunitní organizování jako veřejnozdravotní intervence
  • Sociální marketing ve veřejném zdraví
  • Tvorba politiky jako intervence ve veřejném zdraví
Literatura
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Doporučená literatura:

  1. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P... et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  2. Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová,P... et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  3. Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  4. E-Guebaly, N., Carra, G., Galanter, M. (2015). Textbook of addiction treatment: international perspectives. Springer.
  5. Galanter, M., Kleber, H. D., Brady, K. (ed.) (2014). The American Psychiatric Publishing textbook of substance abuse treatment. American Psychiatric Pub.
  6. Detels, R. et al. (ed.) (2015). Oxford Textbook of Global Public Health: The practice of public health. Vol. 3. Oxford University Press.
  7. Schaffer, M. A., Anderson, L. JW., Rising, S. (2016). Public health interventions for school nursing practice. The Journal of School Nursing, 2016, 32.3: 195-208.
  8. Stanhope, M., Lancaster, J. (2015). Public Health Nursing-E-Book: Population-Centered Health Care in the Community. Elsevier Health Sciences.
  9. Kalina, K. et al. (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing.
Studijní opory
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

MS Teams: Environmentální prevence 20/21 B03050

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Požadavky               k zápočtu:

 

a)    75% účast na seminářích

b)    Referát - prezentace na semináři

Požadavky                   ke zkoušce:

 

a)    Seminární práce na vybrané téma

b)    Ústní zkouška - diskuse o seminární práci s doplňujícími otázkami dle témat  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK