PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evidence Based Practice - B03263
Anglický název: Evidence Based Practice
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, Z [HS]
letní s.:0/10, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie navazující
Teoretický předmět
Anotace -
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)
Evidence Based Practice (EBP) neboli praxe založená na důkazech je v současné době velmi aktuálním a diskutovaným tématem nejen v oblasti medicíny (Evidence Based Medicine), ale i v paramedicínských profesích, ergoterapii nevyjímaje. Dle Taylor (2007) je EBP používání nejlepších současných relevantních vědeckých poznatků při rozhodování o volbě typu péče o klienta. Studenti se seznámí s historií EBP, jakým způsobem vyhledávat informace a jak tyto informace použít v terapii u konkrétního klienta/pacienta. V rámci výuky budou informováni o strategiích pro hledání evidence (výzkumných článků) v různých databázích, s kritickým hodnocením, formulaci klíčových slov a ergoterapeutických časopisech a databázích. Budou seznámeni s Problem-based learning (PBL) a kreslením myšlenkových map (Mind map) a naučí se je používat v rámci EBP.
Literatura
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

Povinná:

  • Taylor, M. Clare. Evidence-based practice for occupational therapists. Oxford ; Malden, MA: Blackwell Pub., 2007, 208 s. ISBN 978-1-4051-3700-3.

Doporučená:

  • Bailey, DM, Bornstein, J., Ryan, S. A case report of evidence-based practice: from academia to clinic. In The American Journal of Occupational Therapy. 1 (2007): 85-91.
  • Bennett, Sally, Bennett, John W . The process of evidence‐based practice in occupational therapy: Informing clinical decisions. In Australian Occupational Therapy Journal. 4 (2000): 171-180.
  • Fisher, AG. Uniting practice and theory in an occupational framework. In American Journal of Occupational Therapy. 7 (1998): 509-521.

Studijní opory
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (10.11.2023)

MS Teams: 1LF- B03263 Evidence Based Practice 2023/24

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aY6gUsRKDgvs10hNu34PiPGERQjzmbOYShsrN827O0Iw1%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=e2bfef91-5577-41c1-ae7a-9025f02d2afa&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

e-learning:

Název přednášky: EBP v ergoterapii
Adresa: https://el.lf1.cuni.cz/ebp_ergoterapie/

Metody výuky
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

Přednášky formou e-learningu, seminář, Problem-Based Learning (PBL), skupinová práce, samostatná práce, diskuse, MS Teams, práce se zdroji informací v knihovně a elektronických databázích.

Studenti pracují převážně se zahraničními odbornými zdroji v angličtině.

 

Předmět má 60h. V ZS proběhne 5x 2h setkání všech studentů (celkem 10h), v LS proběhnou 5x 2h setkání všech studentů (celkem 10h). Mezi setkáními budou studenti samostatně studovat 20h ZS, 20h LS dle rozpisu (zadaný elearningový materiál, kritické hodnocení článku, skupinové a individuální práce). Domlouvání individuálních a skupinových konzultací prostřednictvím MS Teams/Zoom.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

Předmět je zakončen v zimním semestru zápočtem.

Podmínky získání zápočtu ZS:

· aktivní účast na výuce, skupinových a individuálních pracích

· úspěšné skupinové a individuální prezentace Problem-based learning triggerů

 

Individuální práce- max. 1500 znaků text + max. 5 min. video prezentace (delší text nebo prezentace bude vrácena na zkrácení)

 

Podmínky získání zápočtu LS:

· aktivní účast na výuce, skupinových a individuálních pracích

· úspěšné skupinové a individuální prezentace Problem-based learning triggerů

 

Předmět je zakončen v letním semestru zkouškou, kdy studenti musejí projevit schopnost práce dle EBP.

Podmínky pro zkoušku:

- zpracování samostatné práce- Problem-based trigger. Jeho zpracování, sepsání a prezentování. Hodnocena bude formální stránka, schopnost pracovat s informacemi, hledání v databázích, používání klíčových slov, kritické hodnocení nalezených informací, jejich syntéza a jejich odprezentování.

Student zpracuje individuální seminární práci na jím zvolené téma. Je možné, aby si zvolit téma, které koresponduje s tématem jeho diplomové práce. Určí si klinickou otázku (nemusí být totožná s výzkumnými otázkami DP, lepší zvolit otázku na nějakou část). Student popíše strategie hledání, výsledky vyhledávání (5 studií), kriticky je zhodnotí a popíše získanou evidenci pro svou klinickou otázku. Závěr pro praxi a napíše krátkou sebereflexi. Uvede kompletní seznam použité literatury (včetně nástrojů na kritické hodnocení).

Struktura písemné části:

Úvod

Klinická otázka

Strategie hledání (klíčová slova, databáze, kritéria výběru článků)

Výsledky vyhledávání (5 studií)

Kritické zhodnocení článků

Evidence pro klinickou otázku

Závěr

Sebereflexe

Seznam literatury

 

Rozsah práce: cca. 5-7 stran textu. Práce bude odevzdaná do předem daného termínu. Pokud splní podmínky pro práci, student může přijít na ústní prezentaci.

 

Ústní prezentace: zpracovaná PPT prezentace ze zpracované a odevzdané písemné seminární práce. Student bude během 10 minut prezentovat nalezenou evidenci pro svou klinickou otázku.

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Pátek13.10.2023Úvod do Evidence Based Practice (EBP), vysvětlení termínů. Strategie pro hledání evidence (výzkumných článků) v různých databázích.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 3, hodnoceno: 3x
Pátek10.11.2023Informace o Problem-based learning (PBL). Kreslení myšlenkových map (Mind map). Jak využít PBL a myšlenkové mapy v rámci EBP. Rozdělení do skupin a zadání triggeru číslo 1. Práce ve skupině v rámci PBL. Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 3, hodnoceno: 3x
Pátek24.11.2023Společná konzultace. PBL- Konzultace s vyučujícím v rámci PBL skupin.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 3, hodnoceno: 3x
Pátek08.12.2023PPT prezentace nalezené evidence triggeru č. 1 jednotlivých skupin. Diskuze, zpětná vazba. Klíčová slova, databáze Zadání triggeru číslo 2. Práce ve skupině v rámci PBL. Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 4, hodnoceno: 3x
Pátek12.01.2024Společná konzultace trigeru č.2. Bariéry v zavádění EBP do praxe. Shrnutí naučených poznatků. Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 3, hodnoceno: 3x
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Pátek23.02.2024Rozdělení do skupin a zadání triggeru číslo 3. Práce ve skupině v rámci PBL. Kritické hodnocení. Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
Pátek08.03.2024Konzultace s vyučujícím v rámci PBL skupin- triggeru č.3. Kritické hodnocení- společné hodnocení článku Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Pátek05.04.2024PBL- Konzultace s vyučujícím v rámci PBL triggeru č. 3 jednotlivých skupin. Příprava prezentace.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Pátek12.04.2024PPT prezentace nalezené evidence triggeru č. 3 jednotlivých skupin. Diskuze, zpětná vazba. Zadání triggeru číslo 4. Práce ve skupině v rámci PBL. Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
Pátek24.05.2024Bariéry a jejich překonávání v rámci praxe založené na důkazech. Diskuze, zpětná vazba. Odevzdání seminární práce.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK