PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář 2 - B03250 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Case Study 2
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/8, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiří Libra
Patří mezi: Povinné NADI18 K 2.r._22/23
Atributy: Adiktologie navazující kombinovaná
Předmět pro elearning
Teoretický předmět
Záměnnost : B02140
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (23.01.2020)

Základními metodami semináře je vedle výkladové - teoretické složky (1) skupinový rozbor modelových a/nebo reálných kasuistik, (2) kasuistické skupiny balintovského typu. Záměrem je zužitkovat co nejvíce zkušeností studentů z povinných praxí, stáží a vlastní práce. Studenti na praktických příkladech upevní svoje vědomosti z teoretických předmětů a získají podporu a orientaci ve vedení terapeuticko-poradenských procesů.

Specifickým zaměřením předmětu Kasuistický seminář 2 je propojení práce s kasuistikami s některými metodami kvalitativního výzkumu. Tyto metody jsou použity k rozboru kasuistik a naopak, kasuistický materiál je využíván jako ilustrace možností uplatnění kvalitativních výzkumných metod.

Budou probrána tato témata:

Časová analýza

Tématická analýza

Ohnisková analýza

Komunikační analýza

Narativní přístupy - epizace a dramatizace

Narativní přístupy - obrazové ilustrace

Narativní přístupy - využití archetypálních příběhů

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (23.01.2020)

Povinná:

  • Kalina, Kamil. Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada, 2013, 528 s. ISBN 978-80-247-4361-5.
  • Kratochvíl, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006, 383 s. ISBN 80-7367-122-0.
  • Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
  • Kalina, Kamil, Šimek, Antonín. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004, 171 s. ISBN 80-7254-496-9.

Doporučená:

  • Gajdošíková, Hana, (ed.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku V : vybrané aspekty teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova. 1. lékařská fakulta a VFN. psyhciatrická klinika. Centrum adiktologie Sdužení SCAN, 2007, 165 s. ISBN .
  • Franz, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek : smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2011, 182 s. ISBN 978-80-7367-894-4.
  • Miovský, Michal, Čermák, Ivo, Řehan, Vladimír, (eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III : sborník z konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 251 s. ISBN 80-244-0909-7.
  • Miovský, Michal, Čermák, Ivo, Chrz, Vladimír, (eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV : vybrané aspekty teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 447 s. ISBN 80-244-1159-8.
  • Pačesová, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint : balintovské skupiny v Česku. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 80-7254-491-8.
  • Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. ISBN 80-247-0858-2.
  • Prochaska, James O. Norcross, John C.. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 80-7169-766-4.
  • Remeš, Prokop, Halamová, Alena. Nahá žena na střeše : psychoterapeutické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál, 2004, 197 s. ISBN 80-7178-921-6.
  • Schmidbauer, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9.

Studijní opory
Poslední úprava: STDOWNER (21.09.2020)

MS Teams: Kazuistický seminář 2 20/21 B03250

Metody výuky
Poslední úprava: Jana Kolářová (23.01.2020)

Studenti pracují s modelovými kasuistikami s výukovým potenciálem, každý student je také povinen během semestru zpracovat a prezentovat minimálně jednu kasuistiku. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK