PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář - kombinované studium pedagogika - AUP510033
Anglický název: Casuistic Seminar - Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/1, Z [TS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (13)
letní:neurčen / neurčen (13)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AUP510031
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Záměnnost : AUP510031
Je záměnnost pro: AUPV10031, AUP510031
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (24.10.2019)
PŘEDMĚT JIŽ NENÍ VYUČOVÁNÍ; STDIUM UČITELSTVÍ PEDAGOGIKY ZANIKLO.

Specifická anotace předmětu pro variantu kurzu vedenou J.Valentou v kombinovaném studiu "učitelství pedagogiky":

V případě otevření této varianty předmětu se kazuistický seminář bude zabývat integrací tématických okruhů a tzv. "životních dovedností" (které jsou strukturovaně podány např. v podobě průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" v RVP ZV a G) do výuky pedagogiky (tzv. kroskurikulární přístup) nebo/a využitím rolových her (inscenačních metod) ve výuce pedagogiky.

Cíl:
- efektivní způsob kroskurikulárního myšlení účastníků
- porozumění specifice kurikula životních dovedností a jeho praktická aplikace

Abychom se vyvarovali základních nejasností, doporučuji jako "prerekvizitu" k tomuto kurzu absolvování předmětu "Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje" (Bc. studium na naší katedře) nebo "Aktuální témata OSV" (NMgr. studium na naší katedře). Pro studenty NMgr. "pedagogika", "sociální pedagogika" a "učitelství pedagogiky" je v tomto případě velmi nápomocné i absolvování předmětu Didaktika OSV.

Jest potřebné:
- mít základní didaktické dovednosti zejm. v oblasti stanovování cílů a did. analýzy učiva (jde o aplikovaný kurz), tedy i absolvovanou "obecnou didaktiku" v našem Bc. studiu nebo "školní didaktiku" v NMgr. studiu.
- být orientovaán/a v učivu pedagogiky (viz RVP pro SPgŠ)
- seznámit se s průřezovým tématem OSV a mít více než laickou znalost obsahu témat OSV; prerekvizita je absolvování předmětu "ped.os.soc.rozvoje" v našem Bc. studiu nebo "akt.témata OSV" v NMgr. studiu učped. (prvotní přehled témat v RVP ZV/G nebo na http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157)
- seznámit se s didaktickými východisky integrace personálních a sociálních dovedností do jiného předmětu (viz prerekvizity o řádek výše a viz literatura);
- připravit si písemně 2 vyučovací hodiny pedagogiky (resp. některé její subdisciplíny ve smyslu jejího členění v RVP pro SPgŠ (!!!) s integrovanými prvky OSV v rozsahu 40-45 min. Pozor - sociální komunikaci jako "subpředěmt" pedagogiky a psychologie v RVP SPgŠ nevyužívejte - kryje se de Facto s formou čisté OSV, která není předmětem tohoto kurzu.
- e-formou dále konzultovat s vyučujícím žádoucí změny svých projektů těchto vyučovacích hodin.
K tomu dále:
Kurz předpokládá schopnost samostatné práce na zadaných úkolech. Probíhá především formou emailové komunikace (na základě vyučujícím dodaných požadavků) s oporou o online texty k tématu a též formou konzultací.
Učení v předmětu nekončí (!!!) obvykle zasláním první verze požadované práce. První verze vesměs otevírá další učení formou poučených úprav textu na základě dalšího studia a pedagogových komentářů.

Literatura k předmětu je pod tlačítkem - Literatura ke kurzům za osobním profilem vyučujícího: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV

ZVLÁŠTNÍ UPOZORNĚNÍ PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA NMGR. "PEDAGOGIKA" A "UČITELSTVÍ PEDAGOGIKY":
TENTO KURZ SE NEZABÝVÁ INTEGRACÍ ŽIVOTNÍCH DOVEDNOSTÍ ČI SCÉNICKÝCH POSTUPŮ V JINÝCH PŘEDMĚTECH, NEŽ JE PEDAGOGIKA.
POKUD SE CHCETE VĚNOVAT INTEGRACI NAPŘ. S JAZYKEM NEBO JNÝM ŠKOLNÍM PŘEDMĚTEM, VOLTE VÝBĚROVÝ KURZ "OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA V RŮZNÝCH PŘEDMĚTECH".



_________________________________________________________________


Obecná anotace studijního předmětu pro všechny jeho možné podoby:

Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské
činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností
analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů
pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které
studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími
variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následného
zhodnocení.

Obsahová náplň předmětu:
Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace
situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Literatura
Poslední úprava: VALENTJ1 (01.07.2015)

BOHUŽEL, SEZNAM LITERATURY NELZE LÉPE ZFORMÁTOVAT.


Aktuální seznam literatury k předmětu je dostupný pod tlačítkem - Literatura ke kurzům za osobním profilem vyučujícího:                                                                  http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV


Základní texty pro orientaci (podle zaměření):                                                                                                                                                                                                                                    Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. /online/ Dostupný na: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157                                                                                          Valenta, J. Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Raadce učitele.3., Praha, Raabe 2003, C 2.9, 34 s.                                                                                                                                                                                

 Důležité texty pro téma:

- integrace OSV:

Valenta, J. Deset praktických principů kroskurikulárního přístupu k OSV. http://www.rvp.cz/clanek/267/1351                                                                                                                                                                                                                                       Valenta, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.                                                                                                                                                                                                                                  Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno, AISIS 2006. /online/ Dostupné na: http://www.dokazuto.cz/wp-content/uploads/osv_a_jeji_cesty_k_zakovi.pdf                                                                                                                                                                                               Valenta, J. Učivo jako součást žákova života. [online]Praha: VUP, 2008. Dostupné na www: http://www.rvp.cz/clanek/267/2182

- použití scénickýh postupů (metod dramatické výchovy, hraní rolí atd.)

Králová, O., Marušák, R., Rodriquesová, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008.                                                                                Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.                                                                                                                                                                                                                                  

Další důležité texty (zvýrazněné jsou ty, které se přímo zabývají tématem kurzu):                                                                                                                                                                                                                                   Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.
Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005.
Kovaliková, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
Podroužek, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi., 1. vyd., Plzeň: Fraus, 2002.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Rakoušová, A. Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada Publishing, 2009.                                                                                                                                       Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VUP, 2007.¨                                                                                                                                                       Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Praha : Výzkumný ústav pedagogický 2004. Dostupný z WWW: http:// www.vuppraha.cz.                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

***********************************************************

Všeobecný požadavek (platný požadavek viz výše):

-- Povinná literatura:
Cangelosi, J. S. Strategie řízení školní třídy. Praha : Portál, 1994.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004.

-- Literatura specificky k variantě kazuistického semináře vedené J. Valentou:

Viz seznam literatury na konci osobního profilu vyučujícího na:

http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK