|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
V rámci semináře se kriticky zaměříme na významné teoretické texty a pět prozaických textů z provenience nejrozšířenějších románských jazyků (španělština, portugalština, italština a francouzština). Výběr prózy chce ilustrovat (alespoň rámcově) problematiku literárního textu (klasický, anonymní/pseudonymní, fragmentární, současný). Seminář neopomene ani otázku překladu a nakladatelské hledisko (jeden seminář se bude věnovat nakladatelské praxi s člověkem z oboru). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
Následující seznam uvádí všechny texty v českém překladu. Student/ka si však dle svých jazykových kompetencí může jednotlivé položky přečíst v originále. Próza (řazeno podle programu semináře): 1. Španělsko: Miguel de Cervantes: Don Quijote (6. kapitola, 1. díl) 2. Itálie: Elena Ferrante: Pláž v noci 3. Francie: Markýz de Sade: 120 dnů Sodomy 4. Portugalsko: Fernando Pessoa: Bankéř anarchista 5. Současný text: knihu vyberou studenti na začátku semestru Teoretické studie (řazeno podle programu semináře) 1. Eagleton, Terry: „Co je to literatura?“ In týž: Úvod do literární teorie. Přel. Petr Onufer. Praha: Plus, 2010, s. 11–27. 2. Wellek, René: „Literární historie, teorie a kritika.“ In Wellek, R. a Vladimír P. Koncepty literární vědy. Jinočany: H+H, 2005, s. 9–22. Zima, Petr V.: „Komparatistika jako dialogická teorie.“ In Tureček, D. Národní literatura a komparatistika. Brno: Host, 2009, s. 105–129. 3. Šklovskij, Viktor: „Jak je udělán Don Quijote.“ In týž: Teorie prózy. Přel. Bohumil Mathesius. Praha: Akropolis, 2003, s. 88–118. 4. Bourdieu, Pierre: „Za vědu o dílech.“ In týž: Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998, s. 41‒68. 5. Derrida, Jacques: „Sémiologie a gramatologie.“ In týž: Texty k dekonstrukci: práce z let 1967–72. Bratislava: Archa, 1993, s. 31–47. 6. Barthes, Roland: „Smrt autora.“ Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75–77. 7. Iser, Wolfgang: „Apelová struktura textů.“ In Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39–61. 8. Lechmannová, Renate: „Intertextualita a dialogičnost.“ In Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 243–270. 9. Hodrová, Daniela: „Titul.“ In Hodrová, D. a kol. … na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001, s. 240–267. Hodrová, Daniela: „Titul.“ In Hodrová, D. a kol. … na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001, s. 317–340. 10. Otázky na debatu 11. Wellek, René: „Termín a pojetí symbolismu v literární historii.“ In Wellek, R. a Vladimír P. Koncepty literární vědy. Jinočany: H+H, 2005, s. 129–148. 12. Bílek, Petr A.: „Úvodem“ In: Bílek, P. A. a Červenka, M., ed. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003, s. 9–18. 13. Bělíček Jan: „Úvodem“ In týž: V chapadlech murmuru. Praha: Paseka, 2022, s. 13–18. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
Aktivní účast a četba textů + student/ka si podle sebe zvolí jednu z možností: a) Ústní zkouška: debata nad prozaickým textem v souvislosti s teoretickými přístupy b) Písemná práce: esej o vybraném prozaickém textu s využitím teoretického přístupu (cca 5–7 normostran) c) Lektorský posudek: vytipování současného prozaického textu ze zahraniční provenience, zohlednění kvality textu, atraktivnosti pro českého čtenáře atp. (analýza, lektorský posudek cca 5–7 normostran) Jednotlivé body budou ještě upřesněny v úvodu semináře. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
1. Úvod semináře. Co je to literatura? (Terry Eagleton) 2. Otázka interpretace literatury. Literární historie, teorie, kritika (René Wellek). Komparatistika (Petr V. Zima) 3. Text (Viktor Šklovskij) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote 4. Kontext (Pierre Bourdieu) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote 5. Otázka překladu a jeho interpretace (Jacques Derrida) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote 6. Autor (Roland Barthes) + anonymní/pseudonymní text: Elena Ferrante: Pláž v noci 7. Čtenář (Wolfgang Iser) + anonymní/pseudonymní text: Elena Ferrante: Pláž v noci 8. Intertextualita (Renate Lachmannová) + fragmentární text: Markýz de Sade: 120 dnů Sodomy 9. Titul literárního díla. První a poslední věta románu (Daniela Hodrová) + Fernando Pessoa: Bankéř Anarchista 10. Někdo napsal text. Ale co pak? Nakladatelská praxe: autor – dílo – nakladatel (debata s hostem) 11. „Co to znamená?“ Problematika a revize literárně-vědných pojmů: příklad symbolismu (René Wellek) + kniha zvolená studenty na začátku semestru (1. část) 12. „Co to znamená?“ Hledání jazyka interpretace (Petr A. Bílek) + kniha zvolená studenty na začátku semestru (2. část) 13. Závěr semináře. Jak číst současnou literaturu? (Jan Bělíček) |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
Seminář je určen studentům a studentkám bakalářského i magisterského studia literárně-vědných oborů. Vstupní požadavky: četba vybraných textů a ochota debatovat během semináře |