PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
"O čem to je?" Kroužení nad texty - ASZRS0057
Anglický název: "What is it about?" Interpretative Reading
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Juan Antonio Sánchez Fernández, Ph.D.
Mgr. Pavlína Juračková
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)
Seminář studentům nabídne základní výběr přístupů a pojmů literárně-teoretického uvažování o prozaických textech (text, kontext, autor, čtenář, intertextualita apod.), které budou uplatněny při čtení prozaických textů a které studentům mohou pomoct při psaní recenzí, esejů i akademických prací.
V rámci semináře se kriticky zaměříme na významné teoretické texty a pět prozaických textů z provenience nejrozšířenějších románských jazyků (španělština, portugalština, italština a francouzština). Výběr prózy chce ilustrovat (alespoň rámcově) problematiku literárního textu (klasický, anonymní/pseudonymní, fragmentární, současný). Seminář neopomene ani otázku překladu a nakladatelské hledisko (jeden seminář se bude věnovat nakladatelské praxi s člověkem z oboru).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)

Následující seznam uvádí všechny texty v českém překladu. Student/ka si však dle svých jazykových kompetencí může jednotlivé položky přečíst v originále.

Próza (řazeno podle programu semináře):

1.      Španělsko: Miguel de Cervantes: Don Quijote (6. kapitola, 1. díl)

2.      Itálie: Elena Ferrante: Pláž v noci

3.      Francie: Markýz de Sade: 120 dnů Sodomy

4.      Portugalsko: Fernando Pessoa: Bankéř anarchista

5.      Současný text: knihu vyberou studenti na začátku semestru

Teoretické studie (řazeno podle programu semináře)

1.      Eagleton, Terry: „Co je to literatura?“ In týž: Úvod do literární teorie. Přel. Petr Onufer. Praha: Plus, 2010, s. 11–27.

2.      Wellek, René: „Literární historie, teorie a kritika.“ In Wellek, R. a Vladimír P. Koncepty literární vědy. Jinočany: H+H, 2005, s. 9–22.

         Zima, Petr V.: „Komparatistika jako dialogická teorie.“ In Tureček, D. Národní literatura a komparatistika. Brno: Host, 2009, s. 105–129.

3.      Šklovskij, Viktor: „Jak je udělán Don Quijote.“ In týž: Teorie prózy. Přel. Bohumil Mathesius. Praha: Akropolis, 2003, s. 88–118.

4.      Bourdieu, Pierre: „Za vědu o dílech.“ In týž: Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998, s. 41‒68.

5.      Derrida, Jacques: „Sémiologie a gramatologie.“ In týž: Texty k dekonstrukci: práce z let 1967–72. Bratislava: Archa, 1993, s. 31–47.

6.      Barthes, Roland: „Smrt autora.“ Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75–77.

7.      Iser, Wolfgang: „Apelová struktura textů.“ In Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39–61.

8.      Lechmannová, Renate: „Intertextualita a dialogičnost.“ In Sedmidubský, M., Červenka, M., Vízdalová, I. (eds.): Čtenář jako výzva: výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 243–270.

9.      Hodrová, Daniela: „Titul.“ In Hodrová, D. a kol. … na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001, s. 240–267.

         Hodrová, Daniela: „Titul.“ In Hodrová, D. a kol. … na okraji chaosu…: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001, s. 317–340.

10.   Otázky na debatu

11.   Wellek, René: „Termín a pojetí symbolismu v literární historii.“ In Wellek, R. a Vladimír P. Koncepty literární vědy. Jinočany: H+H, 2005, s. 129–148.

12.   Bílek, Petr A.: „Úvodem“ In: Bílek, P. A. a Červenka, M., ed. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003, s. 9–18.

13.   Bělíček Jan: „Úvodem“ In týž: V chapadlech murmuru. Praha: Paseka, 2022, s. 13–18.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)

Aktivní účast a četba textů + student/ka si podle sebe zvolí jednu z možností:

a)      Ústní zkouška: debata nad prozaickým textem v souvislosti s teoretickými přístupy

b)     Písemná práce: esej o vybraném prozaickém textu s využitím teoretického přístupu (cca 5–7 normostran)

c)      Lektorský posudek: vytipování současného prozaického textu ze zahraniční provenience, zohlednění kvality textu, atraktivnosti pro českého čtenáře atp. (analýza, lektorský posudek cca 5–7 normostran)

Jednotlivé body budou ještě upřesněny v úvodu semináře.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)

1.      Úvod semináře. Co je to literatura? (Terry Eagleton)

2.      Otázka interpretace literatury. Literární historie, teorie, kritika (René Wellek). Komparatistika (Petr V. Zima)

3.      Text (Viktor Šklovskij) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote

4.      Kontext (Pierre Bourdieu) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote

5.      Otázka překladu a jeho interpretace (Jacques Derrida) + klasický text: Miguel de Cervantes: Don Quijote

6.      Autor (Roland Barthes) + anonymní/pseudonymní text: Elena Ferrante: Pláž v noci

7.      Čtenář (Wolfgang Iser) + anonymní/pseudonymní text: Elena Ferrante: Pláž v noci

8.      Intertextualita (Renate Lachmannová) + fragmentární text: Markýz de Sade: 120 dnů Sodomy

9.      Titul literárního díla. První a poslední věta románu (Daniela Hodrová) + Fernando Pessoa: Bankéř Anarchista

10.   Někdo napsal text. Ale co pak? Nakladatelská praxe: autor – dílo – nakladatel (debata s hostem)

11.   „Co to znamená?“ Problematika a revize literárně-vědných pojmů: příklad symbolismu (René Wellek) + kniha zvolená studenty na začátku semestru (1. část)

12.   „Co to znamená?“ Hledání jazyka interpretace (Petr A. Bílek) + kniha zvolená studenty na začátku semestru (2. část)

13.   Závěr semináře. Jak číst současnou literaturu? (Jan Bělíček)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Juračková (18.12.2022)

Seminář je určen studentům a studentkám bakalářského i magisterského studia literárně-vědných oborů.

Vstupní požadavky: četba vybraných textů a ochota debatovat během semináře

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK