Metody rekonstrukce II - ASJB0007
|
|
Rozvrh Nástěnka
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc. (21.09.2020)
• Rekonstrukce funkce a významu • Gramatické kategorie a teorie gramatikalizace • Gramatický a fonologický kontrast: základní rozdíly a podobnosti z hlediska rekonstrukce • Morfologická typologie a implikace pro rekonstrukci • Role pravidel ve vývoji jazyka, jejich akvizice a z ní plynoucí omezení • Analogické změny – typologie, explanační hodnota • Paradigma a jazykový typ, využití symetrie • Periferie, archaismus, residuum a jejich identifikace (typy textů a části lexika a systému) a využitelnost v rekonstrukci • Nominální paradigma: základní problémy a přístupy k rekonstrukci • Verbální paradigma, dtto • Lexikální rekonstrukce: etymologie per se, její problémy a limity • Vázanost lexikální rekonstrukce na mimojazykovou realitu • Jazykový kontakt: substrát, adstrát, míšení jazyků a možnosti jejich rekonstrukce uplatnění metod zmíněných v předchozí výuce, typologie kontaktů docházka min. 80 %, aktivní účast na výuce; test prověřuje nabyté dovednosti a obeznámenost se základními koncepty rekonstrukce; samostatně vypracovaná analýza sémantických a derivačních vztahů vybraného sémantického pole. V případě distanční výuky se účast na tomto typu výuky hodnotí obdobně. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Petr Zemánek, CSc. (21.09.2020)
Vybrané kapitoly z následujících knih: Bičovský, Jan (2014). Stručná mluvnice praindoevropštiny. (Druhé vydání v přípravě). (Praha: FF UK.) Durie, Mark - Ross, Malcolm (eds.) (1995). The Comparative Method Reviewed. Regularity and Irregularity in Language Change. (New York - Oxford Oxford University Press). Joseph, Brian D. - Janda, Richard D. (2005). The Handbook of Historical Lingustics. (Oxford: Blackwell). Fox, Anthony, (2007). Linguistic Reconstruction. An Introduction to Theory and Method. (Oxford - New York Oxford University Press). Hickey, Raymond.(2010). The Handbook of Language Contact. (Oxford, UK - Malden, Massachusetts - Carlton, Victoria: Wiley-Blackwell). |