PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Analytická dílna: analýza a interpretace kvantitativních dat a psaní odborného textu - ASGV10014
Anglický název: Analytical workshop: analysis and interpretation of quantitative data and the writing of a professional text
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)
Seminář se formou praktické dílny zaměří na rozvíjení dvou klíčových dovedností, kterými jsou schopnost strategické volby analytického postupu při analýze kvantitativních dat (zejména s důrazem na elaboraci vztahů) a následné psaní koherentního textu, v němž jsou sledovány vytýčené cíle a věcně provedené interpretace výsledků včetně jejich úsporné a čtenářsky srozumitelné prezentace.
Seminář prohloubí praktické schopnosti vícerozměrné analýzy a poslouží tak při zpracování kvantitativních dat z vlastních výzkumných projektů realizovaných v rámci bakalářské či diplomové práce. Kurz je otevřen pro všechny stupně studia. Rozsah a hloubka použitých statistických postupů bude přizpůsobena znalostní úrovni studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

Cílem kurzu je naučit studenty praktickým dovednostem 1) při strategické rozvaze postupu na počátku analýz, 2) předběžné analýzy (tzv. ladění a příprava na komplexnější modelování), volba adekvátního postupu a analytických metod pro dosažení cíle a 3) psaní textu a jeho cizelování, tak aby byl odborně korektní a především, aby konzistentně sděloval myšlenky vložené do postupu analýz  a interpretoval vztahy a adekvátně zobecňoval substantivní výsledky. Tyto dovednosti absolvent uplatní jak v komerčně orientovaném výzkumu při psaní výzkumných zpráv, tak v akademickém výzkumu při psaní odborných statí. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

Základem je osvojení si postupu elaborace vztahů (jak numerických tak především kategoriálních dat). Studenti si tak v průběhu kurzu budou pěstovat analytickou citlivost na situace vzájemných vztahů více proměnných (zejména nepravé souvislosti, detekování a popis interakčních, resp. aditivních efektů). Vše přehledně s důrazem na substantivní využití a srozumitelnost při prezentaci výsledků ve vlastních textech.

Postupná průprava v jednotlivých krocích od kladení si sociologicky relevantních výzkumných otázek, průzkumu dat, přes bivariátní vztahy k jednoduchému modelu elaborace, až po přípravu na vícerozměrné modelování regresní analýze.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

Pro zakončení kurzu je aktivní účast a seminární práce prokazující samostatnou analytickou práci. Uplatnění analytický postupů bude odviset od vstupní úrovně studenta (závisí individuálně na dosud absolvovaných kurzech), předpokladem je uplatnění postupu elaborace vztahů, hodnocena bude především věcnost a interpretace.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

Babbie, E. (1995). The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing; 7 edition. (kapitoly: Elementary Analyses. Pp. 375-394, The Elaboration Model. Pp. 395-412)

Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. (vybrané kapitoly)

de Vaus, D. A. (2002). Surveys in Social Research. Fifth Edition. London: George Allen & Unwin (Publishers) Ltd. (kapitoly 10-16)

Miller, J. E. (2004). The Chicago Guide to Writing about Numbers. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly)

Miller, J. E. (2005). The Chicago Guide to Writing about Multivariate Analysis. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly)

Scott, J. L. (2009). The Workflow of Data Analysis Using Stata. College Station, TX: Stata Press. (vybrané kapitoly)

Treiman, D. J. (2009). Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. Jossey-Bass/Wiley. (kapitoly 1-6)

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

Na semináři bude na modelovém příkladu postupu práce nejprve představen problém, jak ho lze uchopit v analýze, dále bude ukázána aplikace konkrétních statistických postupů pro jeho řešení, generování výsledků a jejich čtenářsky přístupná prezentace (zaměřená na úspornost a přehlednost, zejména grafické formy) a substantivní intepretace výsledků. Poté studenti sami uplatní vyložený postup na svém tématu a budou procvičovat využití analytických postupů za pomocí statistického software SPSS.

Konkrétní tematické zaměření a výběr datových souborů se odvíjí od aktuálního výzkumného programu vyučujícího (v LS zejména z aktuálních výzkumů SOU AV ČR dětí/žáků a jejich rodičů zaměřených na kulturní kapitál, dětské čtenářství, rodičovskou výchovu, aspirace, školní výsledky a další příbuzná témata). Konkrétní témata  a výzkumné otázky se stanovují v úvodních seminářích a budou upřesňována i s ohledem na sociologický zájem studentů. Studenti mohou pracovat jak samostatně tak i v týmu a řešit v průběhu výuky vlastní projekt (např. části vlastní bakalářské či diplomové práce) s konzultacemi vyučujícího. 

Během výuky se také zaměříme na reflexi nejčastějších chyb a nedostatků při psaní bakalářských a diplomových prací.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (24.09.2023)

absolvování kurzu Statistika 1 (ASG100117), případně jeho ekvivalentu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK