|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Propedeuticky_seminar_k_DP_LS_2023-24_sylabus.pdf | Mgr. Petra Poncarová |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)
Vedle přípravy projektu poskytuje kurz přehled o oblastech nutných k zpracování práce a relevantních již při jejím zadávání, tj. získávání dat pro zpracování práce (existující veřejně dostupná data i vlastní sběr), základní analýza v software alternativním k SPSS a shrnutí nároků na samotnou práci, její strukturu, zpracování a obsah.<br> Součástí kurzu jsou kromě pracovních skupin, v nichž studenti prezentují průběžné úkoly, i semináře k metodickým dovednostem. Studenti na ně dochází dle vlastních informačních potřeb. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)
Podmínkami pro úspěšní složení zápočtu jsou:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (19.09.2020)
Guide to undergraduate dissertations in the social sciences. (n.d.). Sheffield Hallam University. Online: http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací (2. ed.). Knihovna univerzitního kampusu MU a Ústřední knihovna PřF MU ve spolupráci se Servisním střediskem MU. Online: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#titulni Purdue Online Wrting Lab (OWL). (n.d.). Purude University. Online: https://owl.english.purdue.edu/owl/ Thomas, G. (2013). How to Do Your Research Project: A Guide for Students in Education and Applied Social Sciences (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd. Walliman, N. (2013). Your Undergraduate Dissertation: The Essential Guide for Success (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (02.02.2023)
Realizace výuky: Výuka bude v semestru probíhat prezenčně. V případě zhoršení epidemiologické situace se semináře dle rozpisu uskuteční distančně online na platformě Zoom (odkaz bude poskytnut v Moodle kurzu). O případném zahájení distanční výuky budou studenti včas informováni. Základní online oporou kurzu je Moodle. Úkoly se odevzdávají v Moodle, kde se rovněž eviduje jejich splnění. V případě distanční výuky se poskytování vzájemné zpětné vazby a plnění úkolů typu „rozcviček“ přesouvá online na platformu Moodle. Studenti mají možnost online konzultací, a to v předem dohodnutý pravidelný čas, nebo po domluvě v jiný vhodný čas. Způsob výuky: Seminář flexibilně reaguje na potřeby studentů a fázi zpracování diplomového projektu či práce, v níž se aktuálně nachází. Je očekáváno, že studenti samostatně a aktivně předloží problémy či otázky, které ke zpracování v dané fázi mají (či další relevantní problémy a otázky z oblasti akademických dovedností). Klíčovou částí výuky je i vzájemné sdílení zkušeností, tipů, osvědčených postupů apod. Vyučující se v tomto smyslu snaží vytvořit otevřené a sdílející prostředí, kdy se součástí kurzu stává i vzájemná podpora a s ní související osobní rozvoj každého účastníka. Úkoly stanoví vyučující po domluvě se studenty tak, aby plnily svůj primární účel – tj. vytvářely harmonogram a strukturu facilitující zpracování projektu práce či práce samotné v dané fázi (proto se obsah a zaměření úkolů mohou pro skupiny studentů či jednotlivé studenty lišit, rozsah a náročnost je nicméně vždy srovnatelná). Vyučující v tomto kurzu neplní funkci hodnotitele ani neposkytuje podrobnou zpětnou vazbu na všechny úkoly – zpracování úkolů konzultují studenti s vedoucí/m práce a od ní/něj také získávají zpětnou vazbu. Vzhledem k pokročilé úrovni studentů také kurz významně pracuje s peer feedback, tj. zpětnou vazbou mezi účastníky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)
Předpokládaná struktura kursu: 1 Úvod a organizace kurzu, projekt práce Posloupnost workshopů a tematických setkání + jednotlivých úkolů je podrobně rozepsána v přiloženém souboru! Náplň seminářů rozvoje akademických dovedností: Citování a citační software: Zotero, Mendeley Ukázka obou manažerů, shrnutí jejich užívání a možností, výhod a nevýhod. Asistovaná lekce: instalace, základní orientace, uložení souborů, export bibliografie. Pro zájemce i rozšíření do MS Word a práce s ním. Citování formou Q&A na citační normu APA a její užití, příp. další praktické otázky citování (in-text citace a seznam bibliografických odkazů).
Vyhledávání zdrojů pro zpracování práce: vědecké databáze, rešerše literatury Praktický postup a plán vyhledávání literatury: jednotlivé fáze hledání a jejich smysl a proč to nezanedbat... Základní vyhledávání v databázích a jejich přehled, operátory, na co si dát pozor. Pokročilejší funkce vyhledávání, remindery, spolupráce s citačním software (nutno mít vlastní notebook a citační software). Ukládání a evidence literatury (aneb často z počátku podceňovaná, a proto v průběhu práce proklínaná oblast); tabulkové výstupy rešerše. Po přednášce pokračuje asistovanou lekcí dle individuálních potřeb studentů. Pro zájemce shrnutí systematické rešerše literatury.
Získávání dat pro zpracování DP: on-line dotazníky, zdroje sociologických dat 1. část: zdroje dat dostupné zdarma a on-line a podmínky jejich užití 2. část: sběr kvantitativních dat on-line, technické zajištění sběru dat na katedře i mimo ni, práce s některými základními nástroji on-line sběru (LimeSurvey)
Struktura DP a její formální náležitosti Rozvržení a struktura práce, stanovení cílů, formální stránka, styl, možnosti MS Word (styly, obsah, kontrola pravopisu ap.), ukázky prací, harmonogram práce (time-management).
Prezentování dat v odborných textech Jak prezentovat data v dipomové práci? Úprava tabulek a grafů; volba vhodného typu prezentace dat; jaká data (ne)musíme prezentovat. Sdílení tipů na software. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)
Kurz má online oporu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3874 |