|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (18.06.2009)
- poskytnout úvod do problematiky základních uměnovědných disciplín, - poskytnout též úvod do folkloristiky (vzhledem k etnologičtějšímu zaměření celého studia romistiky zde bude těžiště folkloristiky vychýleno od pólu etnologického k literárněvědnému a hudebněvědnému pólu) - pokusit se o romistickou folkloristiku a romisticky zaměřené vědy o umění, řešit otázky vztahu romského umění k realitě, existence a podstaty romského umění, vztah tradice a umělé tvorby, apod. - vymezit různý vztah tradici u jednotlivých žánrů romského umění a ukázat vliv této různosti na strukturu děl |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (17.02.2016)
Štěpánek, Vladimír: Teorie literatury, Praha 1966, Rusenko, Arnošt: Trin pheňa. Praha 1992: Romaňi čhib Červeňák, Štefan: Romaňi čhajori the beng, Praha 1992: Romaňi čhib Demeterová, Helena: Rom ke Romeste drom arakhel /Rom k Romovi cestu najde Praha 1994: Romaňi čhib Hübschmannová, Milena: Jak jsme sbírali romská přísloví in: Neznámi Rómovia (editor Arne Mann), Bratislava 1992: Inter science press, ss. 155-164 Ferková. Ilona: Kalo či parno. In. Čalo voďi (Sadílková, Kramářová. eds., Brno 2007) Čonka, Patrik: Tosara In. Čalo voďi (Sadílková, Kramářová. eds., Brno 2007) narativ Ivana B.: In: Červenka, Jan: Dialektní specifika severocentrální romštiny ve středoslovenských oblastech Kysuce, Turiec a Liptov, Praha 2006: Signeta, s.132-149). Olahová, Erika: Nechci se vrátit mezi mrtvé. Praha 2004: Triáda a Společná budoucnost. Taikonová, Katarina: Katici, ty to zvládneš. Praha 1999: Ivo Železný
Radostný, Lukáš: Několik poznámek k hudebnímu životu v prostředí romských osad na východním Slovensku, In: Budil, Ivo T. a Horáková, Zoja (eds.): Antropologické symposium III. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004: s.256-264 Andrš, Zbyněk: Bertenošika giľa aneb Romové, vězení a píseň. Romano džaniben 3-4/1997, s.70-99 Hübschmannová, Milena: Domští hudebníci v Indii. Romano džaniben 3-4/1997, s.11-25 (+ si orientačně prolétnout texty o hudbě z uvedeného čísla). Zopár rád a skúseností Jána Sajku, učiteľa výtvarnej výchovy rómskych detí v Jarovniciach. Romano džaniben, jevend 2002, s.98-127 Pařížská a královská modrá, to jsou moje zamilované barvy. Džaniben 2/2011, s.117-124. Junghaus, Timea: Paradise lost - The first Roma pavilion. In: Junghaus, Timea - Székely, Katalin (eds.): Paradise lost s.16-23. Katalog si stáhněte zde: http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/paradise_20090615.pdf Dvorská, Františka: Filmy s romským přízvukem, diplomová práce FF UK – romistika. 2011 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (17.02.2016)
SYLABUS:
1) estetické a umělecké osvojování světa
2) přechod od folklorního umění k autorskému + individualizace
3) různé cesty individualizace, vliv použitého jazyka - čj/rom na stylové možnosti, pozice a úloha vypravěče atd.
4) Hranice mezi literárním a neliterárním a mezi folklorním a nefolklorním ve vyprávění + struktura vyprávění Ivana Baláže
5) Různost cest od tradiční prózy k umělé, zdánlivě folklorní prvky jako projev modernosti a autorskosti.
6) Romskost a individualizace v poezii.
7) Romskost literatury ve smyslu charakteristiky jednotlivých děl: autor, styl, ideální čtenář. Etnografičnost v beletrii.
8) folkloristika a romistika
9) Složky a jednota struktury literárního díla. Jazyk jako materiál a nikoli nástroj literatury.
Literatura jako komunikát, složky a problematika této komunikace. Dynamika, nejednoznačnost a význam vnímatele pro estetickou reakci.
10) Otázky percepce, přidělování významu. Dynamika vnímatele a jeho význam pro realizaci díla. (Možno takto zauvažovat i nad knihou Kale ruži). Význam vnímatele a procesu vnímání: nad tématy: „umění přírodních národů“, insitní umění, kýč, dětská tvorba, umění šimpanzů. Závěr tématu vnímání: feministická a politická kritika a jejich reinterpretace.
11) Exaktnost literární vědy, omezení strukturalismu, dynamická struktura. Složky literárního díla atd.
12) Menšinové, okrajové a insitní výtvarné umění. Vztah tradice a modernity ve výtvarném umění, protiklad modernizace v tematice a modernizace ve způsobu tvorby. Vycházení z tradice a práce s tradičními prvky.
13) Posuny z umělé tvorby do folklórní (zlidovění) a zpět (inspirace, modifikace, autorský zápis). Problematika fixovaného folklóru. Revival. Český a romský folklór - strukturní zachovalost. Funkce folklórního díla (či útvaru). Folklórní proces jako komunikační situace a vícesměrný proces. Vývoj a metody folkloristiky
14) Menšinová literatura, menšinová kinematografie a místo Romů v ní. Romové jako námět a jako subjekt tvorby.
15) Stereotypy vnímání Roma u romských a neromských tvůrců. Etnografičnost x estetičnost v menšinové kinematografii i literatuře.
16) Romské divadlo - složitý vztah tradičnosti a modernosti. Zdroje moderního romského divadla.
17) Romská tradiční hudba - společné a rozdílné rysy. Co lze zahrnout pod pojem romská hudba? Přejímka v romské tradiční hudbě.
18) Rompop a post-rompop. Vztahy romské moderní hudby a world-music.
19) Romská hudba jako obživa a jako intraetnický komunikát. Vliv funkce na strukturu. Folklorismus jako subsistenční aktivita.
20) Romské aktivistické umění
21) Insitní umění jako třetí cesta k individualizaci výrazu v romském umění
22) Romský tanec jako veřejná performance, manifestace etnicity vs. romský tanec jako intraetnický komunikát
23) Nativní perspektiva nebo její iluze v textech o romské hudbě
24) Problémy reflexe romského výtvarného umění
25) Filmy s romským přízvukem - nad textem Františky Dvorské |