PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie romského umění - ARM510004
Anglický název: Theory of Romany Art
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KLP [HT]
letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jan Červenka, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (18.06.2009)
Předmět má na základě interpretace odborných textů i na základě materiálu romského umění:
- poskytnout úvod do problematiky základních uměnovědných disciplín,
- poskytnout též úvod do folkloristiky (vzhledem k etnologičtějšímu zaměření celého studia romistiky zde bude těžiště
folkloristiky vychýleno od pólu etnologického k literárněvědnému a hudebněvědnému pólu)
- pokusit se o romistickou folkloristiku a romisticky zaměřené vědy o umění, řešit otázky vztahu romského umění k realitě,
existence a podstaty romského umění, vztah tradice a umělé tvorby, apod.
- vymezit různý vztah tradici u jednotlivých žánrů romského umění a ukázat vliv této různosti na strukturu děl
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (17.02.2016)

Štěpánek, Vladimír: Teorie literatury, Praha 1966,
Vodička, Felix a kol.: Svět literatury I, Praha 1967, s.11-12
Levý, Jiří: Bude literární věda exaktní vědou? Praha 1971
Mukařovský, Jan: Cestami poetiky a estetiky. Praha 1971
Sirovátka, Oldřich - Leščák, Milan: Folklór a folkloristika: o ľudovej slovesnosti. Bratislava 1982
Leščák, Milan: O asimilácii folklórnej a literárnej komunikácie. Bratislava 2001
Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace. Brno: Host, 2003.
Jiráček, Antonín: Zrcadlo srdce - zrcadlo duše - insitní umění. SČG Litoměřice, SSGVU Cheb a Poetickou galerií v Praze. Text: , 2001.
Nádvorníková, Alena: Art brut v českých zemích. Arbor vitae, MU Olomouc, 2007.
Horváthová, Jana (ed.): Výtvarné umění. Sbírky Muzea romské kultury. Romští autoři. Přírůstky 1991-2005. Muzeum romské kultury o.p.s., Brno, vročení 2005, vyšlo 2006
Dzurko,Rudolf: - Já nedělám umění. Arbor vitae, Praha 2002.
Godofe, Thierry (online): Tony Gatlif. <http://tonygatlif.free.fr, www.wildmuse.net/faerie/roma/films. Romani films.
Procházka, Miroslav: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988
Jurková, Zuzana (ed.): Romská hudba na přelomu tisíciletí /Romani music at the Turno of Millenium. Praha 2003
Kovalcsik, Katalin: Vlach Gypsy Folk Songs in Slovakia. Budapest 1985
Romano džaniben (stati s hudební tematikou viz www.dzaniben.cz)

Rusenko, Arnošt: Trin pheňa. Praha 1992: Romaňi čhib

Červeňák, Štefan: Romaňi čhajori the beng, Praha 1992: Romaňi čhib

Demeterová, Helena: Rom ke Romeste drom arakhel /Rom k Romovi cestu najde Praha 1994: Romaňi čhib

Hübschmannová, Milena: Jak jsme sbírali romská přísloví in: Neznámi Rómovia (editor Arne Mann), Bratislava 1992: Inter science press, ss. 155-164
Červenka, Jan: Tři knížky romských pohádek (recenze). In: Romano džaniben 1996, namnoženo

Ferková. Ilona: Kalo či parno. In. Čalo voďi (Sadílková, Kramářová. eds., Brno 2007)

Čonka, Patrik: Tosara In. Čalo voďi (Sadílková, Kramářová. eds., Brno 2007)

narativ Ivana B.: In: Červenka, Jan: Dialektní specifika severocentrální romštiny ve středoslovenských oblastech Kysuce, Turiec a Liptov, Praha 2006: Signeta, s.132-149).

Olahová, Erika: Nechci se vrátit mezi mrtvé. Praha 2004: Triáda a Společná budoucnost.
Haluška, Vladislav: Pal le devleskero Sidorkus Praha 2003, Signeta. (zejména titulní povídka a doslov)
Ferková, Ilona: Čorde čhave/Ukradené děti. Brno, nedatováno. (1.pol.90.let 20. stol.),
Reiznerová, Margita: Kaľi (2. vydání Praha 1994: Romaňi čhib, první vydání tuším 1992)
Reiznerová, Margita: Le Romengero gendalos / Zrcadlo Romů (in Hübschmannová - editor: Kale ruži, Hradec Králové 1990: Krajské kulturní středisko, nebo je to v prvním čísle Romano gendalos nebo určitě ještě někde).
Lacková, Elena: Sillona a Žarko + Čercheň, dcera hvězd, In Romane paramisa - Romské pohádky, Praha 1999: Radix.

Taikonová, Katarina: Katici, ty to zvládneš. Praha 1999: Ivo Železný
Maximoff,Matéo: Sudba Ursitorů. Praha 2008:Argo
Lakatos, Menyhért: Krajina zahalená dýmem. Praha 2007: Dauphin
Stoika, Ceija: Žijeme ve skrytu. Praha 2009: Argo

 

Radostný, Lukáš: Několik poznámek k hudebnímu životu v prostředí romských osad na východním Slovensku, In: Budil, Ivo T. a Horáková, Zoja (eds.): Antropologické symposium III. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004: s.256-264
Jurková, Zuzana: Co víme a nevíme od hudbě "našich" Romů. In: Romano džaniben, ňilaj 2003, s.96-114

Andrš, Zbyněk: Bertenošika giľa aneb Romové, vězení a píseň. Romano džaniben 3-4/1997, s.70-99

Hübschmannová, Milena: Domští hudebníci v Indii. Romano džaniben 3-4/1997, s.11-25

(+ si orientačně prolétnout texty o hudbě z uvedeného čísla).

Zopár rád a skúseností Jána Sajku, učiteľa výtvarnej výchovy rómskych detí v Jarovniciach. Romano džaniben, jevend 2002, s.98-127

Pařížská a královská modrá, to jsou moje zamilované barvy. Džaniben 2/2011, s.117-124.

Junghaus, Timea: Paradise lost - The first Roma pavilion. In: Junghaus, Timea - Székely, Katalin (eds.): Paradise lost s.16-23. Katalog si stáhněte zde: http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/paradise_20090615.pdf

Dvorská, Františka: Filmy s romským přízvukem, diplomová práce FF UK – romistika. 2011

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Červenka, Ph.D. (17.02.2016)

SYLABUS:

 

 

 

1) estetické a umělecké osvojování světa

 

 

 

2) přechod od folklorního umění k autorskému + individualizace

 

 

 

3) různé cesty individualizace, vliv použitého jazyka - čj/rom na stylové možnosti, pozice a úloha vypravěče atd.

 

 

 

4) Hranice mezi literárním a neliterárním a mezi folklorním a nefolklorním ve vyprávění + struktura vyprávění Ivana Baláže

 

 

 

5) Různost cest od tradiční prózy k umělé, zdánlivě folklorní prvky jako projev modernosti a autorskosti.

 

 

 

6) Romskost a individualizace v poezii.

 

 

 

7) Romskost literatury ve smyslu charakteristiky jednotlivých děl: autor, styl, ideální čtenář. Etnografičnost v beletrii.

 

 

 

8) folkloristika a romistika

 

 

 

9) Složky a jednota struktury literárního díla. Jazyk jako materiál a nikoli nástroj literatury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura jako komunikát, složky a problematika této komunikace. Dynamika, nejednoznačnost a význam vnímatele pro estetickou reakci.

 

 

 

10) Otázky percepce, přidělování významu. Dynamika vnímatele a jeho význam pro realizaci díla. (Možno takto zauvažovat i nad knihou Kale ruži). Význam vnímatele a procesu vnímání: nad tématy: „umění přírodních národů“, insitní umění, kýč, dětská tvorba, umění šimpanzů. Závěr tématu vnímání: feministická a politická kritika a jejich reinterpretace.

 

 

 

11) Exaktnost literární vědy, omezení strukturalismu, dynamická struktura. Složky literárního díla atd.

 

 

 

12) Menšinové, okrajové a insitní výtvarné umění. Vztah tradice a modernity ve výtvarném umění, protiklad modernizace v tematice a modernizace ve způsobu tvorby. Vycházení z tradice a práce s tradičními prvky.

 

 

 

13) Posuny z umělé tvorby do folklórní (zlidovění) a zpět (inspirace, modifikace, autorský zápis). Problematika fixovaného folklóru. Revival. Český a romský folklór - strukturní zachovalost. Funkce folklórního díla (či útvaru). Folklórní proces jako komunikační situace a vícesměrný proces. Vývoj a metody folkloristiky

 

14) Menšinová literatura, menšinová kinematografie a místo Romů v ní. Romové jako námět a jako subjekt tvorby.

 

15) Stereotypy vnímání Roma u romských a neromských tvůrců. Etnografičnost x estetičnost v menšinové kinematografii i literatuře.

 

16) Romské divadlo - složitý vztah tradičnosti a modernosti. Zdroje moderního romského divadla.

 

17) Romská tradiční hudba - společné a rozdílné rysy. Co lze zahrnout pod pojem romská hudba? Přejímka v romské tradiční hudbě.

 

18) Rompop a post-rompop. Vztahy romské moderní hudby a world-music.

 

19) Romská hudba jako obživa a jako intraetnický komunikát. Vliv funkce na strukturu. Folklorismus jako subsistenční aktivita.

 

20) Romské aktivistické umění

 

21) Insitní umění jako třetí cesta k individualizaci výrazu v romském umění

 

22) Romský tanec jako veřejná performance, manifestace etnicity vs. romský tanec jako intraetnický komunikát

 

23) Nativní perspektiva nebo její iluze v textech o romské hudbě

 

24) Problémy reflexe romského výtvarného umění

 

25) Filmy s romským přízvukem - nad textem Františky Dvorské

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK