PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Neurobehavioural Functioning - APS300461
Anglický název: Neurobehavioural Functioning
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 15 (5)
letní:neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Bc. Martina Kvapilová, M.Sc.
Vyučující: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc.
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (03.12.2023)
Předmět se zabývá normálním a abnormálním vývojem (neuro)behaviorálních funkcí (např. pozornosti a exekutivních funkcí). Během seminářů budou diskutovány některé z nejrozšířenějších (neuro)behaviorálních poruch (např. ASD, úzkost a deprese). Dále se budou probírat rizikové faktory a faktory modulující neurobehaviorální fungování, např. neurotransmitery, genetika, hormonální vlivy. Studenti budou číst publikace a posuzovat experimentální návrhy, výzkumné metody a teoretické základy výzkumu.<br>
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (03.12.2023)

(Neuro)psychologie studuje vztahy mezi mozkem a chováním jak u zdravého, tak u poškozeného mozku (spektrum - zranění, nemoc a vývoj). V kurzech studenti získají základní znalosti o metodách měření funkcí a chování mozku. Důraz je kladen na aplikovanou vědu a (na důkazech založenou) péči o jednotlivce. Studenti budou mimo jiné schopni číst, porozumět a diskutovat o vědeckých pracích.


Získané znalosti a dovednosti:

  • znalosti a schopnost vysvětlit nejčastější (neuro)behaviorální poruchy;
  • schopnost odlišit (neuro)behaviorální poruchy od zdravého vývoje se zaměřením na vztahy mezi mozkem a chováním;
  • schopnost rozlišovat modulační faktory (neuro)behaviorálního fungování.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (14.02.2024)

Aktivní účast na semináři, 2 povolené absence.

Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné zúčastnit se minimálního počtu seminářů. Absence může být nahrazena dokončením náhradního úkolu (závěrečná esej).

Literatura -
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (03.12.2023)

Povinná literatura:

Úkol 1:

  • Esterberg, M., & Compton, M.T. (2009). The psychosis continuum and categorical versus dimensional diagnostic approaches. Current Psychiatry Reports, 11, 179-184. doi:10.1007/s11920-009-0028-7
  • Fried, E. I., van Borkulo, C. D., Cramer, A. O. J., Boschloo, L., Schoevers, R. A., & Borsboom, D. (2017). Mental disorders as networks of problems: a review of recent insights. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology52(1), 1–10. doi:10.1007/s00127-016-1319-z
  • Isvoranu, A. M., Borsboom, D., van Os, J., & Guloksuz, S. (2016). A Network Approach to Environmental Impact in Psychotic Disorder: Brief Theoretical Framework. Schizophr Bull, 42(4), 870-873. doi:10.1093/schbul/sbw049
  • Michelini, G., Palumbo, I. M., DeYoung, C. G., Latzman, R. D., & Kotov, R. (2021). Linking RDoC and HiTOP: A new interface for advancing psychiatric nosology and neuroscience. Clin Psychol Rev, 86, 102025. doi:10.1016/j.cpr.2021.102025
  • Vakil, E. (2012). Neuropsychological assessment: principles, rationale, and challenges. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 34, 135-150. doi:10.1080/13803395.2011.623121

Nepovinná videa:

 

Úkol 2:

  • Crone, E. A., & Steinbeis, N. (2017). Neural perspectives on cognitive control development during childhood and adolescence. Trends in Cognitive Sciences21(3), 205-215. doi: 10.1016/j.tics.2017.01.003
  • Diamond, A. (2013). Executive Functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750 Po stránu 151 včetně
  • Lee, K., Bull, R., & Ho, R. M. (2013). Developmental changes in executive functioning. Child development84(6), 1933-1953. doi: 10.1111/cdev.12096
  • Shulman, E. P., Smith, A. R., Silva, K., Icenogle, G., Duell, N., Chein, J., & Steinberg, L. (2016). The dual systems model: Review, reappraisal, and reaffirmation. Developmental cognitive neuroscience, 17, 103-117. doi:10.1016/j.dcn.2015.12.010

Nepovinná videa:

 

Úkol 3:

  • Cabeza, R., Albert, M., Belleville, S., Craik, F. I. M., Duarte, A., Grady, C. L., et al. (2018). Maintenance, reserve and compensation: the cognitive neuroscience of healthy ageing. Nature Reviews Neuroscience1–10. doi: 10.1038/s41583-018-0068-2
  • Ebaid, D., & Crewther, S. G. (2020). Time for a Systems Biological Approach to Cognitive Aging?-A Critical Review. Frontiers in aging neuroscience, 12, 114. doi:10.3389/fnagi.2020.00114
  • Ferguson, H. J., Brunsdon, V. E. A., & Bradford, E. E. F. (2021). The developmental trajectories of executive function from adolescence to old age. Scientific Report, 11(1), 1382. doi:10.1038/s41598-020-80866-1

Nepovinná videa:

 

Úkol 4:

  • Amer, T., Campbell, K. L., & Hasher, L. (2016). Cognitive Control As a Double-Edged Sword. Trends Cogn Sci, 20(12), 905-915. doi:10.1016/j.tics.2016.10.002
  • Awh, E., Belopolsky, A. V., & Theeuwes, J. (2012). Top-down versus bottom-up attentional control: a failed theoretical dichotomy. Trends in cognitive sciences, 16(8), 437–443. doi: 10.1016/j.tics.2012.06.010.
  • Cools, R., & D'Esposito, M. (2011). Inverted-U–Shaped Dopamine Actions on Human Working Memory and Cognitive Control. Biological psychiatry, 69. doi: 10.1016/j.biopsych.2011.03.028 Po stranu 7 včetně
  • Lockhofen, D. E. L., & Mulert, C. (2021). Neurochemistry of Visual Attention. Front Neurosci, 15, 643597. doi:10.3389/fnins.2021.643597
  • Mackie MA, Van Dam NT, Fan J. Cognitive control and attentional functions. Brain and Cognition. 2013 Aug;82(3): 301-312. doi: 10.1016/j.bandc.2013.05.004.

Nepovinná videa:

 

Úkol 5:

  • American Psychiatric Association. Attention-deficit and disruptive behaviour disorders. In: Diagnostic and statistical manual of mental disorders, DSM-5 / American Psychiatric Association, 5th edition;2013.https://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE2MTAyMDZfX0FO0?sid=4a2ee015- 899c-49c1-abb5-a3fea6a000be@pdc-v-sessmgr02&vid=4&format=EB&rid=1
  • McAuley, T., Crosbie, J., Charach, A., & Schachar, R. (2017). Clinical, Sociobiological, and Cognitive Predictors of ADHD Persistence in Children Followed Prospectively Over Time. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(4)765-776. doi: 10.1007/s10802-016-0189-x
  • Pellicano, E. (2010). Individual differences in executive function and central coherence predict developmental changes in the theory of mind in autism. Developmental psychology, 46530-544. doi: 10.1037/a0018287
  • Sonuga-Barke, E. J. (2005). Causal models of attention-deficit/hyperactivity disorder: from common simple deficits to multiple developmental pathways. Biological psychiatry, 57(11), 1231-1238. doi: 10.1016/j.biopsych.2004.09.008
  • Sonuga-Barke, E., Bitsakou, P., & Thompson, M. (2010). Beyond the dual pathway model: evidence for the dissociation of timing, inhibitory, and delay-related impairments in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the Academy of child and adolescent psychiatry, 49345-355. doi: 10.1016/j.jaac.2009.12.018.
  • Van Der Meer, J. M., Oerlemans, A. M., Van Steijn, D. J., Lappenschaar, M. G., De Sonneville, L. M., Buitelaar, J. K., & Rommelse, N. N. (2012). Are autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder different manifestations of one overarching disorder? Cognitive and symptom evidence from a clinical and population-based sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(11), 1160-1172. doi: 10.1016/j.jaac.2012.08.024

Nepovinná videa:

 

Úkol 6:

  • American Psychiatric Association. (2013). Anxiety DisordersIn Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Focus on Diagnostic features and Diagnostic criteria of Separation anxiety disorder, specific phobia, social anxiety disorder, panic disorder, agoraphobia, GAD https://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook?sid=2e1ebd98-38ae-47b9- 8874-4fca33a306fa%40pdc-v-sessmgr02&ppid=pp_xiv&vid=0&format=EB
  • Beard, C. (2011). Cognitive bias modification for anxiety: Current evidence and future directions. Expert Review of Neurotherapeutics11(2), 299–311. doi: 10.1586/ern.10.194
  • Heeren, A., & McNally, R. J. (2016). An integrative network approach to social anxiety disorder: The complex dynamic interplay among attentional bias for threat, attentional control, and symptoms. J Anxiety Disord, 42, 95-104. doi:10.1016/j.janxdis.2016.06.009
  • Indovina, I., Robbins, T. W., Núñez-Elizalde, A. O., Dunn, B. D., & Bishop, S. J. (2011). Fear-Conditioning Mechanisms Associated with Trait Vulnerability to Anxiety in Humans. Neuron69(3), 563–571. doi:10.1016/j.neuron.2010.12.034
  • Perusini, J. N., & Fanselow, M. S. (2015). Neurobehavioral perspectives on the distinction between fear and anxiety. Learning and Memory22(9), 417–425. doi: 10.1101/lm.039180.115

Nepovinná videa:

Úkol 7:

  • Buckner, R.L., Andrews-Hanna, J.R., & Schacter, D.L. (2008). The brain’s default network. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124, 1-38. doi: 10.1196/annals.1440.011 Pouze strany 28-30
  • Buckner, R.L., Snyder, A.Z., Shannon, B.J., LaRossa, G., Sachs, R. … & Mintun, M.A. (2005). Molecular, structural, and functional characterisation of Alzheimer’s disease: Evidence for a relationship between default activity, amyloid, and memory. Journal of Neuroscience, 25, 7709-7717 doi: 10.1523/JNEUROSCI.2177-05.2005
  • Kehagia, A. A., Barker, R. A., & Robbins, T. W. (2010). Neuropsychological and clinical heterogeneity of cognitive impairment and dementia in patients with Parkinson's disease. Lancet Neurol, 9(12), 1200-1213. doi:10.1016/S1474-4422(10)70212-X
  • Levenson, R. W., Sturm, V. E., & Haase, C. M. (2014). Emotional and behavioural symptoms in neurodegenerative disease: a model for studying the neural bases of psychopathology. Annu Rev Clin Psychol, 10581-606. doi:10.1146/annurev-clinpsy-032813-153653 

Nepovinná videa:

Metody výuky
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (03.12.2023)

Seminář - praktické cvičení/ diskuze.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (22.06.2023)

Attendance, 2 absences allowed.

Sylabus -
Poslední úprava: Bc. Martina Kvapilová, M.Sc. (03.12.2023)

Sylabus:

  • funkce mozku vzhledem k chování jedince;
  • mozkové dysfunkce ve vztahu k chování;
  • změny mozku (plasticita, vývoj a degenerace, rekonvalescence a léčba);
  • metody studia mozkových funkcí a mozkových dysfunkcí;
  • vliv biologie (např. genetika) a prostředí (např. výchova);
  • změny v průběhu celého života;
  • individuální rozdíly.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK