|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Stručná anotace předmětu Cílem předmětu je seznámit s praktickým zvládáním problémů školní praxe s důrazem na psychologické souvislosti. Rozborem konkrétních kazuistik (případových studií) se vytváří předpoklady pro pedagogicko- psychologickou analýzu, využití pedagogicko-psychologických diagnostických postupů i rozvoj odborné prakticky zaměřené kompetence učitele. Na základě toho jsou stanoveny různé způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Seminář si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (01.02.2023)
Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. V syllabu a požadavcích k získání atestu čtěte dvě varianty semináře (Dr. Valášková Vincejová; doc. Valenta). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (01.02.2023)
Varianta vedená Dr. Vincejovou Valáškovou: Zápočet za výstupy a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném semestru). Výstupy připravených studentů a následná skupinová reflexe s návrhy řešení a doplnění znalostí(realizace případové metody v synchronní výuce, včetně vedení dialogu se studenty) 2. Analýza vyučovací jednotky z hlediska managementu třídy • Hospitace v hodinách vybraného aprobačního předmětu minimálně u dvou různých učitelů a vyplňte podrobně hospitační arch v příloze (pro každou hodinu zvlášť). Varianta vedená doc. Valentou: Zápočet za vedení ukázkové lekce + za většinovou účast. Vzhledem k povaze předmětu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Základní a doporučená literatura :
Cangelosi, J. S. (1994) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.
KREJČOVÁ, L. (2013) Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. (Ed.) (2020) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2004.
Kyriacou, Ch. (2005) Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.
MERTIN,V., KREJČOVÁ, L. a kol. (2016) Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluvers.
MERTIN,V., KREJĆOVÁ, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha, Wolters Kluvers.
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.01.2023)
Formy a metody vzdělávání v kazuistickém semináři: Půjde zejména o tzv. případové metody (výběr situací z reálné výuky - jejich analýza - možná řešení - srvn. s doporučeními v různých zdrojích). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Konkrétní náplň seminářů vychází z jedinečných aktuálních problémů školní praxe, se kterými se frekventant setkává při oborové praxi, ve školní praxi - např. analýza školního ne/prospěchu, poruch chování, individuálních vzdělávacích potřeb, inkluze, disharmonie vztahů mezi učitelem a žákem eventuálně rodiči apod. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence. Rozebírány budou také typické příklady ze školní praxe - např. problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, celková nedostatečnost, nevhodné chování při vyučování i mimo školu - apatie, vyrušování, agresivita, obtížná spolupráce s rodiči, závažnější behaviorální problémy - anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog. aj.
|