PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář: pedagogika - APR519002
Anglický název: Case Study Seminar - education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 45 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)


Stručná anotace předmětu



Cílem předmětu je seznámit s praktickým zvládáním problémů školní praxe s důrazem na psychologické
souvislosti. Rozborem konkrétních kazuistik (případových studií) se vytváří předpoklady pro pedagogicko-
psychologickou analýzu, využití pedagogicko-psychologických diagnostických postupů i rozvoj odborné prakticky
zaměřené kompetence učitele. Na základě toho jsou stanoveny různé způsoby řešení školních situací, postupy
pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům
učení atd. Seminář si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i
optimálním cestám jeho rozvoje.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (01.02.2023)

Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově.

V syllabu a požadavcích k získání atestu čtěte dvě varianty semináře (Dr. Valášková Vincejová; doc. Valenta).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (01.02.2023)

Varianta vedená Dr. Vincejovou Valáškovou:

Zápočet  za výstupy a většinovou účast (obvykle 3 absence - podle reálného počtu setkání v daném semestru).
Vzhledem k povaze předmětu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět.

Výstupy připravených studentů a následná skupinová reflexe s návrhy řešení a doplnění znalostí(realizace případové metody v synchronní výuce, včetně vedení dialogu se studenty)
1. Popis případu – jak se v realitě stal nebo mohl stát. Zdrojem může být vlastní i zprostředkovaná zkušenost (z literatury odborné i beletrie, z filmu atp.).
• Úkolem pro zúčastněné studenty je analýza, příp. návrhy řešení.
Z jakých oblastí situace vybírat?
• Z výuky /i on-line (např. hodnocení, metody, třídní management, komunikace aj.)
• Mimo vyučování (chodby, jídelna, exkurze… atp.)
• Spolupráce s učiteli
• Učitel ve vztahu k dalším osobám… komunikace s žáky, kolegy, rodiči aj.
• A další situace, které chcete reflektova

2. Analýza vyučovací jednotky z hlediska managementu třídy

• Hospitace v hodinách vybraného aprobačního předmětu minimálně u dvou různých učitelů a vyplňte podrobně hospitační arch v příloze (pro každou hodinu zvlášť).
• Zjistěte a popište, jakým způsobem jsou na dané škole řešeny závažnější kázeňské problémy žáků.

Varianta vedená doc. Valentou:

Zápočet  za vedení ukázkové lekce + za většinovou účast.

Vzhledem k povaze předmětu musí být získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)

Základní a doporučená literatura :

Cangelosi, J. S. (1994) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.

KREJČOVÁ, L. (2013) Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.

KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. (Ed.) (2020) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2004.

Kyriacou, Ch. (2005) Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

MERTIN,V., KREJČOVÁ, L. a kol. (2016) Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluvers.

MERTIN,V., KREJĆOVÁ, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha, Wolters Kluvers.

Metody výuky
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (31.01.2023)

Formy a metody vzdělávání v kazuistickém semináři:
reflexe vlastních či dodaných nahrávek z praxe, mikrovyučování či analýza celých vyučovacích hodin z pedagogického hlediska, společné hospitace a jejich analýza, analýza problematických míst vzdělávání, práce s portfoliem.

Půjde zejména o tzv. případové metody (výběr situací z reálné výuky - jejich analýza - možná řešení - srvn. s doporučeními v různých zdrojích).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)

Konkrétní náplň seminářů vychází z jedinečných aktuálních problémů školní praxe, se kterými se frekventant setkává při oborové praxi, ve školní praxi - např. analýza školního ne/prospěchu, poruch chování, individuálních vzdělávacích potřeb, inkluze, disharmonie vztahů mezi učitelem a žákem eventuálně rodiči apod. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence. Rozebírány budou také typické příklady ze školní praxe - např. problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, celková nedostatečnost, nevhodné chování při vyučování i mimo školu - apatie, vyrušování, agresivita, obtížná spolupráce s rodiči, závažnější behaviorální problémy - anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog. aj.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK