PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Krizová intervence - APE510013
Anglický název: Crisis Intervention
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Mgr. Daniela Nováková, DiS., Ph.D.
Záměnnost : APE50015
Je záměnnost pro: APE50015
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Daniela Nováková, DiS., Ph.D. (19.02.2022)
Cíl předmětu:
Student se seznámí s problematikou krizí, naučí se rozpoznávat různé typy krizí, seznámí se s možnostmi, principy
a postupy krizové intervence, naučí se reagovat na projevy krize, poskytovat podporu a stabilizovat klienta.

Osnova předmětu:
• pojem krize, příčiny, typologie a fáze krize, psychosomatické důsledky krize
• zvládání krize, přirozené vyrovnávací strategie, svépomoc, laická pomoc, záchranná síť
• krizová intervence, principy, postupy, krizová intervence telefonická a tváří v tvář
• tranzitorní krize
• vývoj sexuální identity a krize
• traumatická krize, akutní reakce na stres, posttraumatická stresová porucha
• sebevražedná krize, signály, rizikové faktory, komunikace s klientem, práce s pozůstalými
• krizová intervence u týraných a zneužívaných lidí, formy zneužívání, následky, možnosti krizové intervence
• krizová intervence u domácího násilí, podpora sebedůvěry oběti, možnosti práce, význam bezpečí.
• krizové situace v životě ženy a krizové situace mužů
• krizová intervence u seniorů

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.


Subject aim:
Student gets acquainted with problems of crises, learns to recognize different types of crises, gets acquainted with possibilities, principles
and crisis intervention procedures, learn to respond to the symptoms of crisis, provide support and stabilize the client.

Course syllabus:
• the concept of crisis, causes, typology and phases of the crisis, psychosomatic consequences of the crisis
• coping with crisis, natural balancing strategies, self-help, lay aid, safety net
• crisis intervention, principles, procedures, telephone and face-to-face crisis intervention
• Transit crisis
• development of sexual identity and crisis
• traumatic crisis, acute stress response, post-traumatic stress disorder
• suicide crisis, signals, risk factors, communication with clients, work with survivors
• crisis intervention in abused and abused people, forms of abuse, consequences, possibilities of crisis
intervention
• crisis intervention in domestic violence, support of victim's self-confidence, possibilities of work, importance of safety.
• crisis situations in women's lives and men's crisis situations
• crisis intervention in seniors

It is allowed to complete the course in another section of study.
Literatura
Poslední úprava: PEDLOREN (15.06.2015)

Literatura povinná:

JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P.; KOŤA, J.; NĚMEC, J.; PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.  Praha: Themis, 2004.

KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.

ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize - psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing, 2004. 132 s. ISBN 80-247-0888-4

Špatenková a kol.Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004

RONENOVÁ, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6

VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.

VYKOPALOVÁ, H. Krize a psychosociální pomoc. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-621-0.

VYMĚTAL, Š. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1, Praha: Grada Publishing, 2009. 176 s. ISBN 978-80-247-2510-9

Literatura doporučená:

HANUŠ, P., HELLEBRANDOVÁ, K. Krizová intervence. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-84-9.

HONZÁK, R., NOVOTNÁ, V. Krize v životě, život v krizi. Praha: ROAD, 1994.

Kocourkouvá, J. Sebevražedné chování. Praha: Portál, 2003.

Lucká, I. Krizová intervence. In: Matoušek, O. a kol.Metody a řízení sociální práce. Praha: Grada, 2003, s. 119-134.

MARÁDOVÁ, E. Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-33-7

MATĚJČEK Z., DYTRYCH Z: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7

MLČÁK, Z. Emergenční psychologie a krizová intervence. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-036-X.

PARKES, C. et al. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 1997. ISBN 978-80-87029-23-7.

PULEC, M. Internetová linka důvěry jako pomoc v krizových situacích. Praha: Katolická teologická fakulta UK, 2003. ISBN 80-239-4248-4

PITCHER, G.D., POLAND, S. Crisis intervention in the schools. New York: The Guilford Press, 1992. ISBN 0-89862-364-2

RONENOVÁ, T. Psychologická pomoc dětem v nesnázích. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. vyd., Praha : Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4.

VAŠ, J. Emoce , které nám způsobují nemoci.Vsetín: Tava Graphical, 2006. ISBN: 80-239-7232-4.

VYMĚTAL, J. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK