PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie školy - APD516045
Anglický název: Theories of Schooling
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Ondrej Kaščák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili funkčnost a význam školy a jejích prvků v sociálním systému. Rovněž je třeba, aby znali faktory, které mohou oslabovat nebo ohrožovat působení školy a dosahování jejích společensky očekávaných efektů. Je také třeba, aby se nad takovými faktory kriticky zamýšleli a kladli si otázku o podobách moderní školy.<br>
<br>
Obsah:<br>
<br>
Co škola není a co škola je - příklad descholarizace<br>
Vznik moderní školy<br>
Škola versus rodina<br>
Škola jako sociální organizace<br>
Škola jako byrokracie<br>
Funkce školy<br>
Prostředí školy<br>
Školní třída<br>
<br>
Zdroje:<br>
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.<br>
Dvořák, D. (2010). Velké seřaďovací nádraží: struktura školy a socializace dětí, Orbis Scholae, 4:3, 63–78<br>
Kaščák, O. (2006). Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.<br>
Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti (Polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství.<br>
Merton, R. K. (2000). Byrokratická struktura a osobnost. In: Merton, R. K. Studie ze sociologické teorie. Praha: sociologické nakladatelství, 178-195.<br>
Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin<br>
Ballantine, J. H, Hammack, F.M., Stuber, J. (2017). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. New York: Routledge.<br>
Berg, G. (1982). Research into the School as an Organization. I: A Presentation and Discussion of Research Literature with a Bearing on the School as an Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:2, 95-117<br>
Berg, G., Wallin, E. (1982). Research into the School as an Organization. II: The School as a Complex Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:4, 161-181<br>
Parson, T. (1970). The School Class as a Social System. In: Parson, T. Social Structure and Personality, New York: The Free Press, 129-154.<br>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK