PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofické a metodologické problémy sociálních věd - APD190005
Anglický název: Philosophical and Methodological Problems of Social Sciences
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: STROM3BF (19.02.2022)
Cílem předmětu je uvést studenty do základních problémových oblastí filosofie sociálních<br>
věd a seznámit je s aktuálně řešenými metodologickými problémy v těchto disciplínách.<br>
Předmět by měl přispět k prohloubení teoretického zázemí pedagogů, k vědomí<br>
problémových souvislostí, jimiž je pedagogická věda spojena s ostatními vědami o<br>
člověku a společnosti a s určitými filosofickými předpoklady; dále by měl studenty uvést<br>
do konkrétních otázek, jež současná filosofie sociálních věd řeší. Východiska tohoto<br>
předmětu zdůrazňují multiparadigmatickou povahu sociálních věd, a tedy jakousi<br>
pluralitu „pedagogik“, jakož i v základu idiografický charakter každé pedagogiky.<br>
Studenti by po absolvování předmětu 1) měli být schopni uvědomovat si a explikovat<br>
filosofické předpoklady pedagogiky; 2) kriticky reflektovat metodologické<br>
nejednoznačnosti při studiu vědního profilu pedagogiky i při vlastním řešení<br>
pedagogických problémů.<br>
<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Základní literatura<br>
Bouvier, A. (1999). Philosophie des sciences sociales. Paris: PUF.<br>
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.<br>
Ochrana, F. (2014). Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum.<br>
Doporučená literatura<br>
Berger, P.; Luckmann, (1999). T. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK.<br>
Hacking, I. (2000). The Social Construction of What? (3th edition) Cambridge: Harvard<br>
University Press.<br>
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.<br>
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia 2005. ISBN 80-200-1304-0<br>
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON.<br>
Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda.<br>
Kratochvíl, M. (2013). Francouzská epistemologie. Praha: Triton.<br>
Kuhn, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.<br>
Lyotard, J.-F. (1993). O postmodernismu. Praha: FÚ AV ČR.<br>
Petrusek, M. (1993). Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum.<br>
Švaříček, R.; Šeďová, K (eds.). (2010). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.<br>
Praha: Portál.<br>
Winch, P. (2004). Idea sociální vědy. Brno: CDK.<br>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK