PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika I. - APD160049
Anglický název: General Didactics I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Cíle studijního předmětu<br>
Studijní předmět je zaměřen na vytváření příležitostí k učení studentů, v kterých by<br>
- porozuměli důležitosti obecné didaktiky, jejímu předmětu, strukturaci a výzkumným metodám <br>
- porozuměli základním tendencím ve výuce v současnosti <br>
- formovali dovednosti popsat didaktické jevy a interpretovat je v širších souvislostech<br>
- formovali základní dovednosti pro jednání ve výuce<br>
Obsah studijního předmětu<br>
1. Obecná didaktika jako vědní pedagogická disciplína, didaktiky speciální (školní a didaktika mimo školní prostor). <br>
2. Funkce obecné didaktiky.<br>
3. Metodologická problematika obecné didaktiky. Teoretické úrovně didaktiky.<br>
4. Pojetí výuky a jeho proměny. Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání<br>
5. Základní paradigmata pro výuku - transmisivní a konstruktivistické. Modely a pojetí výuky.<br>
6. Transmisivní výuka, její přístupy<br>
7. Konstruktivistická výuka, její kořeny, současné pojetí, přístupy<br>
8. Základní tendence v současné výuce činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence <br>
– svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska<br>

Literatura základní:

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0
Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8
Petty, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7

Literatura doporučená:

BELZ, H., SIEGRIS, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2
KALHOUS, Z. OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7
Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PedF MU, 2003. ISBN 80-210-3123-9
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4
POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : PF UK, 1991
VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9

Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK