PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika II. - APD160032
Anglický název: General Pedagogy II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět rozvíjí témata z předmětu Obecná pedagogika I a vedle toho se zaměřuje na problematiku školy a <br>
školního vzdělávání. Seznamuje studenty s vybranými aktuálními problémy pedagogiky a rámcově uvádí do <br>
problematiky kurikulární.<br>
<br>
1. Edukační instituce, jejich druhy a význam.<br>
2. Edukační realita a klíčové faktory ovlivňující pedagogické situace.<br>
3. Škola a její poslání. Kvalita školy a vzdělávání.<br>
4. Alternativní školy a jejich klasifikace.<br>
5. Kurikulum a jeho tvorba. Problematika kompetencí v soudobé kurikulární teorii. Seriální a integrovaný <br>
kód.<br>
6. Vztah pedagogiky k sociálním problémům a problematika jejího ovlivňování politickou situací.<br>
Leitmotivy pedagogiky u nás a ve světě.

Zkouška je ústní pohovor na základě přečtené literatury (5 titulů).

Základní literatura
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Doporučená literatura
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF.
Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie. Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926)
Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice.
Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF.
Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.
Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.
Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris: Vrin.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Walker, D.; Soltis, J.; Schoonmaker, F. (2009). Curriculum and Aims. Teachers College Press.
Janík, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MUNI.
Maňák, J., Janík, T.; Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF.
Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF.
Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova.
Vališová, A.; Kasíková, H. (2015). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK