PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - APD100011
Anglický název: General Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, --- [HT]
letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Záměnnost : APD100002
Je záměnnost pro: APD100002
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia a seznamuje je se základními obecnými kategoriemi pedagogiky, s
přehledem pedagogických věd, je úvodním předmětem pro oborový modul a pro submodul teoretického základu.

Cíl předmětu:

Cílem výuky předmětu je poskytnout základní orientaci v oboru pedagogika, osvojit si základní pedagogickou terminologii,
přiblížit smysl oboru v souvislostech teoretické a empirické práce, v kontextu společenských věd, seznámit se se základy
pedagogického myšlení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)

Literatura základní:

BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosium, 1992. ISBN 80-85498-23-5

KOLÁŘ, Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n. Lab. : UJEP, 1996. ISBN 80-7044-135-6

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8

PRŮCHA,J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5

SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Ústí n. Labem : UJEP. 1993. ISBN 80-7044-063-5

Literatura doporučená:

BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5

CACH, J. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-176-5

CIPRO, M. Principy výchovy. Praha : AUC, 1986.

CIPRO, M. Společnost a výchova. Praha : vl. nákl., 1996. ISBN 80-238-0515-0

HENDRICH, J. Úvod do obecné pedagogiky. Praha : Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví, 1939. HESSEN, S. Filosofické základy pedagogiky. Praha : Československá grafická unie, 1936.

JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-06-0

KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. I. díl. Praha : Česká grafická unie, 1925.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : SPN, 1996

PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-31-3

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha : H+H, 2000. ISBN 80-86022-79-X

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)

Osnova předmětu:

Pedagogika v systému věd o člověku.

Struktura pedagogických disciplín.

Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe.

Základní pedagogické kategorie - výchova, vzdělávání, vyučování. Jejich vzájemný vztah, různost interpretací. Sebevýchova, sebevzdělání. Výchova jako celoživotní proces. Vztah výchovy a sebevýchovy.

Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti.

Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Formování, socializace, výchova, manipulace.

Systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu. Cíl, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé, vzájemné vztahy a determinace těchto prvků.

Principy fungování systému. Institucionalizace výchovy.

Význam a funkce školy.

Mimoškolní výchovné instituce.

Vychovatel a vychovávaný jako základní činitelé výchovy. Jejich vzájemné vztahy.

Autorita ve výchově. Výchovné styly.

Vztah cílů a výsledků výchovy.

Efektivita výchovně vzdělávacího procesu.

Výchova jako adaptace a anticipace.

Aktuální pedagogické problémy. Tradice a modernizace ve výchově.

Možnosti a meze výchovy.

Pedagogická prognostika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK