PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Art and Agency in India - AINDV5039
Anglický název: Art and Agency in India
Zajišťuje: Ústav asijských studií (21-UAS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Martin Hříbek, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Eclerová (22.07.2015)
The course presents a rather complex and influential theory of art by Alfred Gell and through a prism of that theory
it analyses selected examples of artistic agency in India. The course is open to all Faculty students as well as
ERASMUS students, possibly with some prior experience with either Indian studies and/or cultural/social
anthropology. The credits will be awarded for a short 8-10p long essay in which the students will demonstrate their
ability to apply Gell’s theoretical and analytical approach to the art object of their choice and to describe the social
relations around him.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Eclerová (22.07.2015)

Regular reading and viewing of prescribed texts and videos, active participation in discussions.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Eclerová (22.07.2015)
Základní:
BRUCKNER, H., SCHOEMBUCHER, E. 2003. Performances. In: Das, V, (ed.) The Oxford India Companion of Sociology and Social Anthropology. Delhi: Oxford University Press, pp. 598-624.

ECK, D. Darśan: Seeing the Divine Image in India. New York: Columbia University Press, 1995.

GELL, A. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press.

PINNEY, C. 1999. Indian magical realism. In Bhadra, Prakash and Tharu eds. Subaltern Studies X. Delhi: Oxford University Press, pp. 201-233.

PINNEY, C. 2003. The Image in Indian Culture. In: Das, V, (ed.) The Oxford India Companion of Sociology and Social Anthropology. Delhi: Oxford University Press, pp. 625-653.

SEN, G. 2002. Feminine Fables. Imaging the Indian Woman in Painting, Photography and Cinema, Ahmedabad: Mapin.

Doporučená:

BOWDEN, R. A Critique of Alfred Gell on Art and Agency. Oceania, Jun 2004.

GELL, A. The Technology of Enchantment and the Enchantment of Technology. In Coote, Jeremy a Anthony Shelton (Eds). Anthropology and Aesthetics. Clarendon Press, Oxford 1992.

LAYTON, R. Art and Agency: A Reassessment. 2003. The Journal of the Royal Anthropological Institute, Vol. 9, Number 3.

PINNEY, C. and N. T.. 2001. Beyond Aesthetic: Art and the Technologies of Enchantment. Oxford: Berg.

PINNEY, C. 2004. Photos of the Gods. The Printed Image and Political Struggle in India, London: Oxford University Press.

A comics by Kati Rickenbach from the 2009 Indo-Swiss comics anthology When Kulbhushan met Stöckli by Harper Collins, New Delhi, pp. 59-83

Installation works by Nalini Malani on youtube.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zdeňka Eclerová (22.07.2015)
Tematické okruhy:

1. Introductory Class - Antropology of art

2. Gell’s Art and Agency: genealogy and arguments of a theory

3. The building blocks: Artist, Index, Prototype, and Recipient

4. On agents and patients in art

5. Animation of images, design and representational art, style

6. Animation of images in India: a religious practice

7. Animation of images in India: a practice of politics

8. Raja Ravi Varma: the first Indian modern painter

9. Bengal school of Art: Struggle for an indigenous modernity

10. Visual strategies of picturing the nation

11. Women’s hues: Amrita Sher Gill, Arpita Singh and others

12. Nalini Malani and contemporaries: beyond the indigenous modernity

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK