PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Intermedia ke hře La Pellegrina (1589) - AHV110293
Anglický název: Intermedia to the Play La Pellegrina (1589)
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lenka Schneider (22.02.2024)
Hudební intermedia ke komedii Girolama Bargagliho "La Pellegrina", která zazněla v rámci svatebních oslav Ferdinanda Medicejského a Kristýny Lotrinské v květnu roku 1589 ve Florencii patří bezesporu k mezníkům v dějinách evropské hudby. Dohasínající estetika renesančních festivit se zde snoubí s novým přístupem, který předznamenává nastupující barokní období. Za jedinečné postavení jak v samotných dějinách hudby, tak i v jejich hudebně historické reflexi vděčí slavnost zejména výjimečně dobře dochované pramenné základně. Cílem přednášky je podrobný rozbor jednotlivých intermedií po stránce hudební i textové a jejich zasazení do hudebního, kulturního a politického kontextu medicejské Florencie i pozdně renesanční Evropy. V neposlední řadě se bude přednáška zabývat i „znovuobjevením“ této pozdně renesanční slavnosti v koncertním životě i nahrávacím průmyslu 20. století. Hudební intermedia ke hře "La Pellegrina" tak představují jedinečný materiál, na němž lze jasně demonstrovat široký komplex problémů, jimž čelí hudební historik zabývající se hudbou pozdního 16. století. <br>

!!! Výuka probíhá v Klementinu 2.patro, č. 230.
Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem. Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BATAJ7AF (05.02.2019)

Podmínkou zakončení předmětu je úspěšné splnění atestace, která sestává z písemného zápočtového testu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Baťa, Ph.D. (18.04.2019)

Prameny (výběr)

Základní literatura

  • BARGAGLI, Girolamo. The Female Pilgrim = La Pellegrina. Ottawa: Dovehouse, 1988. 154 s. ISBN 0-919473-77-6.
  • BROWN, Howard Mayer. Sixteenth-century instrumentation: the music for the Florentine intermedii. S.l.: American Institute of Musicology, 1973.
  • KETTERER, Robert C. Classical sources and thematic structure in the Florentine intermedi of 1589. In: Renaissance Studies 13, 1999, č. 2, s. 192-222.
  • KÜMMEL, Werner Friedrich. Ein deutscher Bericht über die florentinischen Intermedien des Jahres 1589. In: Analecta musicologica 9, 1970, s. 1-19.
  • KIRKENDALE, Warren. L'Aria di Fiorenza id est il Ballo del Gran Duca. Fizenze: Leo S. Olschki, 1972.
  • KIRKENDALE, Warren. The court musicians in Florence during the principate of the Medici: with a reconstruction of the artistic establishment. Firenze: Leo S. Olschki, 1993. "Historiae musicae cultores" biblioteca. 752 s. ISBN 8822241088.
  • KIRKENDALE, Warren. Emilio De' Cavalieri "Gentiluomo Romano": His Life and Letters, His Role As Superintendent of All the Arts at the Medici Court, and His Musical Compositions ; with Addenda to L'Aria Di Fiorenza and The Court Musicians in Florence. Firenze: Leo S. Olschki, 2001. 551 s. ISBN 8822249690.
  • SASLOW, James M. The Medici wedding of 1589: Florentine festival as Theatrum Mundi. New Haven: Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06447-0.
  • TESTAVERDE MATTEINI, Annamaria. L' officina delle nuvole: Il Teatro Mediceo nel 1589 e gli Intermedi del Buontalenti nel Memoriale di Girolamo Seriacopi. Milano: Ed. degli Amici della Scala, 1991. xix, 251 s. ISBN 88-85843-14-X.
  • TREADWELL, Nina. Music and wonder at the Medici court: the 1589 interludes for La Pellegrina. Bloomington: Indiana University Press, 2008. ISBN 978-0-253-35218-7.
  • WALKER, Daniel Pickering. Musique des intermèdes de La pellegrina: édition critique par D. P. Walker ; études par Federico Ghisi et D. P. Walker ; notes critiques par D. P. Walker et J. Jacquot. Paris: Editions du Centre national de la recherche scientifique, 1963, lviii, 157 s.
  • WARBURG, Aby Moritz. The Theatrical Costumes for the Intermedi of 1589. In WARBURG, Aby Moritz. The renewal of pagan antiquity: contributions to the cultural history of the European Renaissance. Los Angeles, CA: Getty Research Institute for the History of Art and the Humanities, 1999, s. 349-401. ISBN 978-0-89236-537-1 (k dispozci též německý originál a francouzský překlad). 

Další doporučená literatura

  • BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 948 s. ISBN 978-80-7008-225-6.
  • BROWN, Howard Mayer. Psycheʼs Lament: Some Music for the Medici Wedding in 1565. In: BERMAN, Laurence, ed. Words and Music: The Scholar's View: A Medley of Problems and Solutions Compiled in Honor of A. Tillman Merritt. Cambridge (Mass.): Harvard University Press, 1982, s. 1-27 (repr. GALLAGHER, Sean, ed. Secular Renaissance Music: Forms and Functions. Farnham: Ashgate Publishing, 2013, s. 481-507).
  • BROWN, Howard Mayer. A Typology of Francesco Cortecciaʼs Madrigals: Notes towards a History of Theatrical Music in Sixteenth-Century Italy. In: CALDWELL, John et al. (eds.). The Well Enchanting Skill. Music, Poetry, and Drama in The Culture of the Renaissance. Essays in Honour of F. W. Sternfeld. Oxford: Clarendon Press, 1990, s. 3-28.
  • CUMMINGS, Anthony M. The Politicized Muse: Music for Medici Festivals, 1512-1537. Princeton: Princeton University Press, 1992.
  • DONINGTON, Robert. The Rise of Opera. London: Faber and Faber, 1981. 399 s. ISBN 0571116744.
  • DIGRIN, Zdeněk. Divadlo učenců a diplomatů. Praha: Divadelní ústav, 1995. 527 s., [8] s. il. ISBN 80-7008-044-2.
  • FABBRI, Mario, ed. Il luogo teatrale a Firenze: Brunelleschi, Vasari, Buontalenti, Parigi : Firenze, Palazzo Medici Riccardi, Museo Mediceo, 31 maggio - 31 ottobre 1975. Milano: Electa, 1975.
  • FONTENROSE, Joseph Eddy. Python: a study of Delphic myth and its origins. Berkeley: University of California Press, 1980. ISBN 0-520-04091-0.
  • GHISI, Federico. Feste musicali della Firenze medicea: [1480-1589]. Firenze: Valecchi, 1939. xlviii + 90 + [6] s.
  • GODÁR, Vladimír. Zrod opery z ducha rétoriky. Bratislava: AEPress, 2012. 248 s. ISBN 978-80-88880-94-3.
  • HEWITT, Barnard, ed. The Renaissance Stage: Documents of Serlio, Sabbattini and Furttenbach. Coral Gables: University of Miami Press, 1958. ix, 256 s.
  • HIBBERT, Christopher. Florencie: životopis města. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 1997. 455, [16] s. ISBN 80-7106-258-8.
  • HIBBERT, Christopher. Vzestup a pád rodu Medici. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 1997. 388 s. ISBN 80-7106-201-4.
  • KATZ, Ruth. The Powers of Music: Aesthetic Theory and the Invention of Opera. New Brunswick: Transaction, 1994. xxi, 224 s. ISBN 1560007478.
  • MEYER-BAER, KathiMusic of the spheres and the dance of death: studies in musical iconology. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1970. ISBN 0-691-09110-2.
  • MINOR, Andrew C. a Bonner MITCHELL. A Renaissance Entertainment: festivities for the Marriage of Cosimo 1, Duke of Florence, in 1539 : An Edition of the Music, Poetry, Comedy, and Descriptive Account. Columbia: University of Missouri press, 1968.
  • MITCHELL, Bonner. Italian Civic Pageantry in the High Renaissance: A Descriptive Bibliography of Triumphal Entries and Selected Other Festivals for State Occasions. Firenze: Leo S. Olschki, 1979.
  • NAGLER, A. M. Theatre Festivals of the Medici, 1539-1637. New Haven: Yale University Press, 1964.
  • OSTHOFF, Wolfgang. Theatergesang und darstellende Musik in der Italienischen Renaissance (15. und 16. Jahrhundert). Tutzing: Hans Schneider, 1969. 2 sv. Münchner Veröffentlichungen zur Musikgeschichte; Bd. 14.
  • PALISCA, Claude V. The Florentine Camerata: documentary studies and translations. New Haven: Yale University Press, 1989. ISBN 0-300-03916-6.
  • PIRROTTA, Nino a POVOLEDO, Elena. Music and Theatre from Poliziano to Monteverdi. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. xi, 392 s. ISBN 0-521-23259-7.
  • STERNFELD, Frederick William. The Birth of Opera. Oxford: Clarendon Press, 1993. x, 266 s. ISBN 0-19-816130-1.
  • STRONG, Roy. Art and power: renaissance festivals 1450-1650. Berkeley: Univ. of California Pr., 1984. 13, 227 s. ISBN 0-520-05479-2.
  • STRONG, Roy. Splendour at court: Renaissance spectacle and illusion. London: Weidenfeld and Nicolson, 1973. 287 s. ISBN 0-297-76585-X.
  • WALKER, Daniel Pickering. Music, Spirit and Language in the Renaissance. London: Variorum reprints, 1985. ISBN 0-86078-160-7.
  • WEAVER, Robert L. Sixteenth-Century Instrumentation. In: The Musical Quarterly 47, 1961, č. 3, s. 363-378.
  • YATES, Frances Amelia. Astraea: the imperial theme in the sixteenth century. London: Routledge and Kegan Paul, 1975. 16, 233 s. ISBN 0-7100-7971-0.

Internetové zdroje

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BATAJ7AF (05.02.2019)

Písemná atestace se zaměří na znalost a pochopení probírané látky a na znalost dostupné odborné literatury.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Baťa, Ph.D. (22.04.2024)

19. 2. Úvodní lekce
26. 2.  Renesanční slavnost jako muzikologické téma
4. 3. Florentská tradice intermedií v 16. století
11. 3. Svatba Ferdinanda  Medicejského a Kristýny Lotrinské
18. 3. Intermedio I
25. 3. Intermedio II
8. 4. Intermedio III
15. 4. Intermedio IV
22. 4. Intermedio V
29. 4. Intermedio VI
6. 5. Ozvěny florentských intermedií v dobové evropské hudební kultuře ODPADÁ
13. 5. Znovuobjevení florentských intermedií ve 20. století

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK