|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)
Požadavky k atestaci: • historická, estetická a neoformalistická analýza filmu (viz seznam doporučených titulů) - min. rozsah 10ns Student si vybere jeden z níže uvedených filmů nebo bude konzultovat svůj výběr s vyučujícím, a to minimálně 30 dní před odevzdáním!
SEZNAM FILMŮ KE ZKOUŠCE (během semestru může dojít ke změně, definitivní seznam ke zkoušce bude stanoven na konci kurzu):
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)
Studentům doporučuji rešerši v online katalogu NFA s klíčovým slovem „spanish“ nebo „spanish cinema/movie“. Dále hledat podle jmen jednotlivých tvůrců. Knihovna NFA má k dispozici knihy v anglickém i španělském jazyce a v českém tisku již vyšla řada monografických textů a rozhovorů. V případě nejasností či pochybností se bez váhání na mne obraťte a rád vám literaturu doporučím nebo poradím dle vaší jazykové vybavenosti. Přednášky jsou postaveny především na španělských zdrojích. VÝBĚR DOPORUČENÉ LITERATURY : El cine español: Una historia cultural (Comunicación) de Vicente J. Benet (Autor), 2012. Una historia del cine español : cine y sociedad, 1910-2010 (La Casa de la Riqueza. Estudios de la Cultura de España), 2017. Historia del cine español, ed. Román Gubern, 1995.
kolektiv: SPANISH CINEMA 1896-1983, Ministerio de Cultura, 1986 (v angličtině přehledné dějiny španělské kinematografie do roku 1983) – 2 výtisky jsou v katederní knihovně
ŠPANĚLSKÝ FILM – sborník textů publikovaný u příležitosti IX. semináře archivního filmu v Uherském Hradišti (vyšlo v roce 2007 a obsahuje přehled dějin šp.filmu do současnosti a navíc krátké texty k řadě významných filmů; nechával jsem výtisk v naší katederní knihovně) kolektiv: HISTORIA DEL CINE ESPAÑOL, Cátedra, 1997. Historia del cine español (Signo E Imagen) de Román Gubern (Autor), José Enrique Monterde (Autor), Julio Pérez Perucha (Autor), Esteve Riambau (Autor), Casimiro Torreiro (Autor), 2009. (vyčerpávající dějiny španělské kinematografie nahlížené esteticky, politicky, sociálně i ekonomicky + bohatá a také vyčerpávající bibliografie) J.M. Caparrós Lera, Historia crítica del cine español (Desde 1897 hasta hoy), Ariel Historia, 1999. (sociálně-ekonomický pohled na dějiny španělského filmu ve Španělsku používaný jako skripta )
Javier Hernándet Ruiz, Pablo Pérez Rubio: Voces en la niebla – El cine durante la transición española (1973-1982), Paidós, 2004. (výborná kniha studií věnovaných pouze období přechodu k demokracii, v rozsáhlé bibliografii jsou také internetové a anglické prameny)
dvě nezbytné příručky k tématu ESCUELA DE BARCELONA:
Esteve Riambau, Casimiro Torreiro: La Escuela de Barcelona: el cine de la „gauche divine“, Anagrama, 1999.
Jean-Paul Aubert: L’Ecole de Barcelone – Un cinéma d’avant-garde en Espagne sous le franquisme, L’Harmattan, 2009.
Ljubomír Oliva: Juan Antonio Bardem, ČSFÚ, 1983. (čtěte pouze toto vydání. jde spíše o kompilát poskytující chronologický přehled)
Petra Hanáková, Viktória Matáková: Pedro Almodóvar, SFÚ, 2005. (v úvodní historické části jsou chyby a nepřesnosti. inspirativní je především část interpretační)
Eva Hrozková: Carlos Saura, ČSFÚ, 1985. (v rámci dobových možností cenná monografie)
Jiří Cieslar: Luis Buñuel, ČSFÚ, 1987. (nedocenitelná ve své analytické části, s drobnými nepřesnostmi v části historiografické a v popisech filmů)
sborník JULIO MEDEM, AČFK, 2008. (ke každému filmu zde najdete rozhovor + průvodní text režiséra; brožura je také na katedře v knihovně)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.02.2022)
ORIENTAČNÍ SEZNAM TÉMAT A TERMÍNŮ PŘEDNÁŠEK: 1. 24.2. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy) 2. 3.3. Bardem-Berlanga a conversaciones de Salamanca, filmoví disidenti 3. 17.3. García Escudero a nový španělský film 4. 31.3. „nová vlna“ – La Escuela de Barcelona 5. Případová studie: Kat, 1963, r. Luis García Berlanga 7. 21.4. marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu 8. Případová studie: Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice 10. 28.4. Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice 11. Případová studie: Starý dům uprostřed Madridu, 1976 r. Carlos Saura. 12. Případová studie: Vše o mé matce, 1999; Volver, 2006, r. Pedro Almodóvar 13. 5.5. estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982 14. 12.5. změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií 15. boom 90. let: vstup televizí do filmové produkce, nová filmová politika, Pedro Almodóvar a jeho epigoni, žánrová produkce, autorský film (A. Amenábar, I. Bollaín, I. Coixet, J. Fesser, Ch. Gutiérrez, Á. de la Iglesia, F. León de Aranoa, J. Medem, G. Querejeta. D. Trueba, José L. Guerín a další)
|