PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sondy do španělské kinematografie - AFV000135
Anglický název: Through the Spanish cinema
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. David Čeněk
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)
Španělská kinematografie zažila své první plodné období právě v období diktatury let 1950-1973. Přednáška se bude věnovat dobovému kontextu, filmovému hospodářství a odpovídající legislativě. Některým klíčovým dílům bude věnována větší pozornost. Student bude mít možnost seznámit se i s komerční produkcí tohoto období. Výklad nebude izolovaně sledovat tvorbu několika nejznámějších děl, ale spíše se bude zaměřovat na neorealistické tendence v díle Bardema a Berlangy, novou vlnu – tzv. escuela de Barcelona a společensko-kritická díla. V druhé části semestru se budeme věnovat období přechodu k demokracii a první autorské vlně 90.let.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)

Požadavky k atestaci:

• historická, estetická a neoformalistická analýza filmu (viz seznam doporučených titulů) - min. rozsah 10ns

Student si vybere jeden z níže uvedených filmů nebo bude konzultovat svůj výběr s vyučujícím, a to minimálně 30 dní před odevzdáním!

 

SEZNAM FILMŮ KE ZKOUŠCE (během semestru může dojít ke změně, definitivní seznam ke zkoušce bude stanoven na konci kurzu):

  1. Smrt cyklisty, 1955, r. Juan A. Bardem
  2. El cebo, 1958, r. Ladislao Vajda
  3. Kat, 1963, r. Luis García Berlanga
  4. Dante není jenom přísný, 1967, r. Jacinto Esteva a Joaquín Jordá
  5. Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice
  6. Starý dům uprostřed Madridu, 1976, r. Carlos Saura
  7. Angustia, 1986, r. Bigas Luna
  8. Diplomová práce, 1995, r. Alejandro Amenábar
  9. Tren de sombras, 1997, r. José Luis Guerín
  10. Vše  o mé matce, 1999, r. Pedro Almodóvar
  11. Honor de cavallería, 2006, r. Albert Serra
  12. Balada triste de trumpeta, 2010, r. Álex de la Iglesia
  13. Vítáme vás, pane Marshalle!, 1952, r. Luis G. Berlanga 
  14. Hlavní třída, 1956, r. Juan A. Bardem 
  15. Byteček, 1958, Marco Ferreri 
  16. Fata Morgana, 1965, r. Vicente Aranda 
  17. El momento de la verdad, 1965, r. Francesco Rosi
  18. Noví Španělé, 1974, r. Roberto Bodegas 
  19. Pár dnů z minulosti, 1977, r. Mario Camus 
  20. Devět dopisů pro Bertu, 1965-67, r. Basilio Martín Patino 
  21. Úl, 1982, r. Mario Camus 
  22. Nevinní svatí, 1984, r. Mario Camus 
  23. Ženy na pokraji nervového zhroucení, 1988, r. Pedro Almodóvar 
  24. Las horas del día, 2003, r. Jaime Rosales
  25. Milenci z polárního kruhu, 1998, r. Julio Medem
  26. Innisfree, 1990, r. José Luis Guerín

Literatura
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.01.2022)

Studentům doporučuji rešerši v online katalogu NFA s klíčovým slovem „spanish“ nebo „spanish cinema/movie“. Dále hledat podle jmen jednotlivých tvůrců. Knihovna NFA má k dispozici knihy v anglickém i španělském jazyce a v českém tisku již vyšla řada monografických textů a rozhovorů. V případě nejasností či pochybností se bez váhání na mne obraťte a rád vám literaturu doporučím nebo poradím dle vaší jazykové vybavenosti. Přednášky jsou postaveny především na španělských zdrojích.

VÝBĚR DOPORUČENÉ LITERATURY :

El cine español: Una historia cultural (Comunicación) de Vicente J. Benet (Autor), 2012.

Una historia del cine español : cine y sociedad, 1910-2010 (La Casa de la Riqueza. Estudios de la Cultura de España), 2017.

Historia del cine español, ed. Román Gubern, 1995.

 

kolektiv: SPANISH CINEMA 1896-1983, Ministerio de Cultura, 1986 (v angličtině přehledné dějiny španělské kinematografie do roku 1983) – 2 výtisky jsou v katederní knihovně

 

ŠPANĚLSKÝ FILM – sborník textů publikovaný u příležitosti IX. semináře archivního filmu v Uherském Hradišti

(vyšlo v roce 2007 a obsahuje přehled dějin šp.filmu do současnosti a navíc krátké texty k řadě významných filmů; nechával jsem výtisk v naší katederní knihovně)

kolektiv: HISTORIA DEL CINE ESPAÑOL, Cátedra, 1997.

Historia del cine español (Signo E Imagen) de Román Gubern (Autor), José Enrique Monterde (Autor), Julio Pérez Perucha (Autor), Esteve Riambau (Autor), Casimiro Torreiro (Autor), 2009.

(vyčerpávající dějiny španělské kinematografie nahlížené esteticky, politicky, sociálně i ekonomicky + bohatá a také vyčerpávající bibliografie)

J.M. Caparrós Lera, Historia crítica del cine español (Desde 1897 hasta hoy), Ariel Historia, 1999.

(sociálně-ekonomický pohled na dějiny španělského filmu ve Španělsku používaný jako skripta )

 

Javier Hernándet Ruiz, Pablo Pérez Rubio: Voces en la niebla – El cine durante la transición española (1973-1982), Paidós, 2004.

(výborná kniha studií věnovaných pouze období přechodu k demokracii, v rozsáhlé bibliografii jsou také internetové a anglické prameny)

 

dvě nezbytné příručky k tématu ESCUELA DE BARCELONA:

 

Esteve Riambau, Casimiro Torreiro: La Escuela de Barcelona: el cine de la „gauche divine“, Anagrama, 1999.

 

Jean-Paul Aubert: L’Ecole de Barcelone – Un cinéma d’avant-garde en Espagne sous le franquisme, L’Harmattan, 2009.

 

 

Ljubomír Oliva: Juan Antonio Bardem, ČSFÚ, 1983.

(čtěte pouze toto vydání. jde spíše o kompilát poskytující chronologický přehled)

 

Petra Hanáková, Viktória Matáková: Pedro Almodóvar, SFÚ, 2005.

(v úvodní historické části jsou chyby a nepřesnosti. inspirativní je především část interpretační)

 

Eva Hrozková: Carlos Saura, ČSFÚ, 1985.

(v rámci dobových možností cenná monografie)

 

Jiří Cieslar: Luis Buñuel, ČSFÚ, 1987.

(nedocenitelná ve své analytické části, s drobnými nepřesnostmi v části historiografické a v popisech filmů)

 

sborník JULIO MEDEM, AČFK, 2008.

(ke každému filmu zde najdete rozhovor + průvodní text režiséra; brožura je také na katedře v knihovně)

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. David Čeněk (18.02.2022)

ORIENTAČNÍ SEZNAM TÉMAT A TERMÍNŮ PŘEDNÁŠEK:

1.    24.2. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy)

2.    3.3. Bardem-Berlanga a conversaciones de Salamanca, filmoví disidenti

3.    17.3. García Escudero a nový španělský film

4.    31.3. „nová vlna“ – La Escuela de Barcelona

5.     Případová studie: Kat, 1963, r. Luis García Berlanga

7.    21.4. marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu

8.     Případová studie: Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice

10.  28.4. Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice

11.  Případová studie: Starý dům uprostřed Madridu, 1976 r. Carlos Saura.

12.  Případová studie: Vše o mé matce, 1999; Volver, 2006, r. Pedro Almodóvar

13.  5.5. estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982

14. 12.5. změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií

15. boom 90. let: vstup televizí do filmové produkce, nová filmová politika, Pedro Almodóvar a jeho epigoni, žánrová produkce, autorský film (A. Amenábar, I. Bollaín, I. Coixet, J. Fesser, Ch. Gutiérrez, Á. de la Iglesia, F. León de Aranoa, J. Medem, G. Querejeta. D. Trueba, José L. Guerín a další)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK