PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Platformizace audiovizuálního průmyslu - AFV0000400
Anglický název: Platformisation of Audiovisual Industries –Szczepanik
Zajišťuje: Katedra filmových studií (21-KFS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFV0000399
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (03.10.2023)
Úvod do hlavních otázek a výzkumných přístupů spojených s tzv. platformizací, na kterou kurz pohlíží z perspektivy audiovize, tzn. jako na pronikání principů online platforem do různých oblastí audiovizuální produkce, distribuce a monetizace. Kurz se diskusní a interaktivní formou věnuje jednotlivým trendům, problémům a konkrétním příkladům platformizace, které zahrnují mj. tyto oblasti:<br>
<br>
- YouTube vs. Netflix: definice, genealogie a typologie online platforem, jejich odlišnosti a příbuznosti s jinými typy audiovizuálních služeb a infrastruktur.<br>
- Základní terminologie a výzkumné nástroje: platformní ekosystémy a instance, vnitřní vícestranné trhy a infrastruktury, platformní závislost a nezávislost, přímé a nepřímé síťové efekty<br>
- Platformy na audiovizuálních trzích: obchodní modely a evoluční trajektorie platforem, dynamika „vítěz bere všechno“ a monopolistické tendence<br>
- Reklamní versus předplatitelské obchodní modely<br>
- Platformy jako infrastruktury: datafikace a programovatelnost, infrastrukturalizace, infrastrukturní integrace, brány a nástroje pro přístup do platformních infrastruktur<br>
- Platformní systémy řízení, vnitřní a vnější regulace, kurace a moderování, algoritmické třídění a doporučování obsahu; platformy v právu EU<br>
- Tvůrci a producenti: platformní přizpůsobení a (ne)závislost, „creator culture“, estetika a etika autenticity a individualizace; komercializace a prekarizace; nichifikace a metrifikace; „algoritmická (ne)viditelnost“, nerovnost a diskriminace <br>
- Platformní prostředníci: proměnlivá pozice a moc aktérů, kteří stojí mezi tvůrci či producenty na jedné straně a platformami na straně druhé<br>
- Datafikace, algoritmizace a komodifikace kulturní spotřeby: koncoví uživatelé jako emancipovaní tvůrci, nebo neplacená pracovní síla a zboží?<br>
- Dopady platformizace na demokracii, zpravodajská média, fragmentarizaci společnosti, dezinformační scénu; státní kontrola a propaganda v neliberálních politických systémech<br>
- „Digitální periferie“ a „platformní regiony“: ekonomická a kulturní geografie platforem, platformní konstrukce trhů a regionů, příklad středovýchodní Evropy<br>
- Platformizace médií veřejné služby, platformy jako příležitost a hrozba pro naplňování veřejných hodnot univerzálnosti a rozmanitosti<br>
- Kritika platformní moci, „platformního kapitalismu“ či „imperialismu“<br>
- Imaginace a alegorizace platformního kapitalismu: platformy v audiovizuálních textech <br>
- Alternativy ke komerčním platformám, vize veřejnoprávního internetu<br>
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (03.10.2023)

Cunningham, S., and Craig, D. (2019) Social Media Entertainment: The New Industry at the Intersection of Hollywood and Silicon Valley, New York: New York University Press.

Cunningham, S., and Craig, D. (eds.) (2021) Creator Culture: An Introduction to Global Social Media Entertainment, New York: New York University Press.

Davis, S. (2021) ‘What is Netflix Imperialism? Interrogating the Monopoly Aspirations of the ‘World’s Largest Television Network’’, Information, Communication & Society advance online publication October 28, 2021. doi: 10.1080/1369118X.2021.1993955.

Hesmondhalgh, D. et al. (2023) ‘Digital Platforms and Infrastructure in the Realm of Culture’, Media and Communication 11(2): X–X.

Jin, D. Y. (2019) Globalization and Media in the Digital Platform Age, New York: Routledge.

Johnson, C. (2019) Online TV, New York: Routledge.

Lobato, R. (2019) Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution, New York: New York University Press.

Poell, T. (2020). ‘Three Challenges for Media Studies in the Age of Platforms’, Television & New Media 21(6): 650-657.

Poell, T., Nieborg, D., & Duffy, B. E. (2022) Platforms and Cultural Production. Cambridge, UK: Polity.

Srnicek, N. (2017) Platform Capitalism, Cambridge: Polity.

Szczepanik, P., Zahrádka, P. and Macek, J. (2020) ‘Introduction: Theorizing Digital Peripheries’, in P. Szczepanik, P. Zahrádka, J. Macek and P. Stepan (eds). Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, Cham, Switzerland: Springer, pp. 1–31.

van Es, K., and Poell, T. (2020) ‘Platform Imaginaries and Dutch Public Service Media’, Social Media + Society 6 (2): 1–10.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK