Na počátku kurz načrtne základní obrysy myšlení zakladatele fenomenologie Edmunda Husserla a poté
postupně předloží názory autorů, kteří se, vedeni fenomenologickým přístupem, zabývali estetickou
problematikou.
Představíme "fundamentální ontologii" Martina Heideggera a názory tohoto autora na uměleckou tvorbu jako "dění
bytí" a "vyvstávání světa na základě země"; zmíněny budou také paralelní přístupy Eugena Finka a Maurice
MerleauPontyho. Dále se budeme zabývat teorií imaginace Jeana-Paula Sartra, myšlenkou umění jako
"exotismu" ve filosofii
Emmanuela Lévinase, Ingardenovou koncepcí uměleckého díla jako "hodnotově-kvalitativního celku" a
Patočkovým
pojetím umění jako součásti "pohybu pravdy".
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.10.2022)
Literatura povinná:
Lévinas, Emmanuel: Existence a ten, kdo existuje. Praha: Oikoymenh, 1997.
Merleau-Ponty, Maurice: Oko a duch a jiné eseje. Praha: Obelisk, 1971.
Sartre, Jean-Paul: Imaginace a imaginárno. Estetika, 1969, roč. 6, č. 2, s. 135-146.
Dufrenne, Mikel, A priori imaginace. Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica,
2015, č. 2, s. 81-89.
Dufrenne, Mikel, Ke vztahu fenomenologie a sémiologie umění. Estetika, 1965, roč. 2, č. 3, s. 229-
236.
Levinas, Emmanuel, Realita a její stín. Filosofický časopis, 2009, roč. 57, č. 6. s. 871-886.
Levinas, Emmanuel, Transcendence slov. O Škrtech Michela Leirise. Filosofický časopis, 2012,
roč. 60, č. 3, s. 505-510.
Literatura doporučená:
Dufrenne, Mikel: Phénoménologie de l'expérience esthétique. Paris: Presses Universitaires de
France, 1953.
Husserl, Edmund: Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I. Praha: Oikoymenh,
2004.
Levinas, Emmanuel, Totalita a nekonečno, OIKOYMENH, Praha 1993.
Marion, Jean-Luc: L’idole et la distance. Paris: Grasset, 1977.