PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Divadlo pro děti a mládež I. - ADV0000011
Anglický název: Theatre for Children and Youth I
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Luděk Horký
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (13.09.2019)
Divadlo pro děti a mládež (Mgr. Luděk Horký)

Úvod do oblasti specializovaného divadla pro děti a mládež. Zmapování současné situace v oboru dramatické a
divadelní tvorby pro děti a mladé publikum na území České republiky v kombinaci s tematickými exkurzy do
historie. (Zejména počátky specializace v 90. letech 19. století, inspirativní odkaz Vaňátkova Malého déčka,
Malého osvobozeného divadla, Skupova Divadla S+H a Pražského divadla pro mládež Míly Mellanové).
Vysvětlení základních pojmů z oblasti divadla pro děti. Vymezení loutkového a činoherního divadla pro děti a
mládež v minulosti a nyní. Prolínání principů a vlivu amatérského a profesionálního divadla pro děti v českém
prostředí (význam amatérského divadla pro děti dříve a dnes, profesionalizace loutkových scén v 50. letech 20.
století, současnost). Specifika tvorby ve statutárních divadlech pro děti, v nezávislých produkčních jednotkách a v
agenturních produkcích. Postavení tvorby pro děti v oblastních, městských a národních divadlech. Vymezení
Divadla pro děti a Dětského divadla (dospělí dětem versus děti dětem) s exkurzem do historie (experimenty
Miloslava Dismana od roku 1918 dál, základy divadelního lektorství v českém prostředí). Význam dětských herců v
profesionálním divadle pro děti. Tvořivá dramatika (dramatická výchova): divadlo prostředkem, nikoli cílem.
Divadlo na hranici umění a vzdělávání, sociální divadlo - Divadlo ve výchově, Divadlo Fórum. Funkce divadla pro
děti a mládež (výchovné tendence a umělecké dílo). Dětský divák - cílová skupina a její členění podle vývojové
psychologie, specifikace generace Z. Divadlo pro děti různých věkových stupňů a pro mládež (vliv specializace na
dramatiku, dramaturgii, na herectví, na režii). Labeling v umění pro děti. Věkové hraniční oblasti: trend batolarií,
divadlo pro teenagery. Specifika rodinného divadla a problematika vnímání umění s rodičem nebo bez rodiče.
Základní přehled institucí, zabývajících se divadlem pro děti a mládež (statutární divadla, festivaly, UNIMA,
ASSITEJ, Sdružení pro tvořivou dramatiku, NIPOS Artama atd.). Specifika a současná praxe hudebního a
pohybového divadla pro děti. Dramatická literatura pro děti a mládež – žánry divadla pro děti (se zvláštním
důrazem na pohádku a bajku). Východiska dramatické literatury pro loutkové a pro činoherní divadlo. Podíl
principů autorského a interpretačního divadla pro děti na současné inscenační praxi. Problematika dramatizace a
divadelní adaptace v tvorbě pro děti. Příčiny absence překladové dramatiky v české dětské dramaturgii.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK