PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gesta a znakové jazyky v dějinách západního filozofického myšlení - ACN100321
Anglický název: Gestures and Sign Languages in History of Western Philosophical Thought
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 26 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Záměnnost : ACN300591
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)
Kurz nabídne stručný historický přehled toho, jak západní filozofové reflektovali fenomén gest a znakové řeči. Při přednáškách se budou studující zabývat konkrétními texty (od antiky až po 20. století), které se - ať už přímo či nepřímo - zabývají daným tématem. Přestože primární oblastí zájmu bude filosofie, zmíněna bude také lingvistika znakového jazyka, antropologie, teologie a psychologie.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)

Studenti získají základní přehled o historickém vývoji teoretické reflexe gest a znakového jazyka v západní kultuře a podrobné informace o historii komunit neslyšících.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)

Studenti jsou povinni účastnit se přednášek (povoleny jsou dvě absence) a účastnit se diskusí. Na konci semestru budou povinni napsat krátkou závěrečnou práci (cca 5 normostran, řádkování 1,5) zabývající se tématem dle vlastního výběru, více či méně volně navazujícím na témata probíraná v hodině. Pro konzultaci témat je k dispozici vyučující.

V případě nucené distanční výuky budou přednášky probíhat prostřednictvím Zoomu. Požadavky zůstávají stejné.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)



Vybraná literatura:

Aristotle, Historia animalium II, trans. A. L. Peck, Cambridge, Harvard University Press 1970

Plato, Cratylus, trans. C. D. C. Reeve, In: J. M. Cooper (ed.), The Complete Works of Plato, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge 1997

Quintilianus, M. F., Institutes of Oratory, trans. J. S. Watson, George Bell and Sons, London 1891

Lucretius, On the Nature of Things, trans. A. M. Esolen, The John Hopkins University Press, Baltimore and London 1995

St. Augustine, Concerning the Teacher, trans. G. G. Leckie, Appleton-Century, New York 1938

Hobbes, T., Leviathan, Blackwell Oxford 1965

Condillac, E. B., Essay on the Origin of Human Knowledge, trans. H. Aarsleff, Cambridge University Press 2001

Diderot, D., Letter on the Deaf and Dumb, in: Diderot’s Early Philosophical Works, trans. M. Jourdain, The Open Court Publishing Company, Chicago/London 1916

Desloges, P., A Deaf Person’s Observations about An Elementary Course of Education for the Deaf, in: H. Lane (ed.), The Deaf Experience. Classics in Language and Education, Wahington, Gallaudet University Press 2006

Mallery, G., Sign Language among North-American Indians Compared to That Among Other People and Deaf-Mutes (1882), Mouton, Hague 1972

Itard, J.-M., Report on the Progress of Victor of Aveyron (1806), in: L. Malson, Wolf Children, London 1972

Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, trans. C. Smith, Routledge and Kegan Paul, London 1981

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)

1) Úvod: diskuse o znaku a gestu; Kendonovo kontinuum; studium gest a lingvistika znakového jazyka

2) Gesta a znakový jazyk v antice: Quintilianus - Institutio oratoria: Platón - Cratylus; Lucretius - De rerum natura

3) Gesta a znakový jazyk ve středověku: Augustin - De magistro. Klášterní znaková řeč

4) Hluchota jako nedostatek: Aristoteles, Hobbes

5) Gesta a znakový jazyk v 18. století (I): Condillac a Rousseau

6) Gestikulace a znakový jazyk v 18. století (II): Desloges a Diderot

7) Gesta a znaková řeč v 18. století (III): Pereira a abbé de l'Epée

8) Gesta a znakový jazyk v 18. století (IV): fenomén divokých dětí

9) Gesta a znaková řeč v 19. století (I): Andrea de Jorio a Gilbert Austin

10) Gesta a znaková řeč v 19. století (II): fenomén gesta a znakové řeči v 19. století (II): Edward Tylor a Garrick Mallery

11) Gesta, řeč a svět (Maurice Merleau-Ponty, Jürgen Streeck)

12) Shrnutí a diskuse

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.02.2024)

Předmět je primárně učen pro studenty SP Jazyky a komunikace neslyšících (samostatného a sdruženého studia), kteří jej mají jako povinná předmět ve svém studijním plánu.. Ostatní zájemci jej mohou navštěvovat po konzultaci s vyučujícím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK