PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gender a jazyk v minulosti a současnosti - ABO500389
Anglický název: Gender and Language in the Past and in the Present
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (11.09.2018)
Seminář uvádí studenty do různých přístupů ke zkoumání vztahu genderu a jazyka. Nejprve ukáže na úryvcích z různých starších textů z oblasti filologie nebo filozofie jazyka (od antiky po začátek 20. století), že nejde o problematiku novou, ale že se její reflexe objevují už od počátku evropského zkoumání jazyka. Dále se zaměří na novější bádání (zhruba od 70. let 20. století) a na příkladech významných prací různých autorů ukáže, které nejdůležitější otázky jsou v této oblasti kladeny a jakými metodami jsou zkoumány. Texty čtené na semináři jsou vybrány především na základě svého vlivu na genderovou lingvistiku obecně, zvýšená pozornost je ale věnována i slovanské a české genderové lingvistice a případně i mezioborovým přístupům.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (11.09.2018)

Cílem semináře je seznámit studenty s reflexí vztahu genderu a jazyka ve starších evropských pracích zabývajících se filologií nebo filozofií jazyka a se současnými přístupy ke zkoumání této problematiky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (23.01.2023)

Literatura (výběr, bude doplněno v průběhu semináře):

Angouri, J.; Baxter, J. (eds.) (2021). The Routledge Handbook of Language, Gender, and Sexuality. London, New York: Routledge.

Bucholtz, M. (2004). Changing places: Language and Womenʼs Place in context. In R. T. Lakoff; M. Bucholtz (ed.), Language and Womenʼs Place: Text and Commentaries. Oxford: Oxford University Press, 121‒128.

Coates, J.; Pichler, P. (2011). Language and Gender. A Reader. Chichester, Malden: Wiley-Blackwell.

Ehrlich, S.; Meyerhoff, M.; Holmes, J. (eds.) (2014). The Handbook of Language, Gender, and Sexuality. Malden, Oxford, Chichester: Wiley-Blackwell.

Eckert, P.; McConnell-Ginet, S. (2003). Language and Gender. Cambridge: Cambridge University Press.

Elshtain, J. B. (1999). Veřejný muž, soukromá žena. Ženy ve společenském a politickém myšlení. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.

Fögen, T. (2004). Gender-Specific Communication in Graeco-Roman Antiquity. With a Research Bibliography. Historiographia Linguistica 31, 199–276.

Furfey, P. H. (1944). Men’s and Women’s Languages. American Catholic Sociological Review 5, 218–23.

Jespersen, O. (1954). Language. Its Nature, Development and Origin. London: George Allen and Unwin.

Jule, A. (2017). A Beginner's Guide to Language and Gender. Bristol: Multilingual Matters.

Kolek, V. (2022). Nonbinary Czech Language: Characteristics and Discourse. Language and Gender 16(3), 265–285.

Lakoff, R. T. (1973). Language and Womanʼs Place. Language in Society 2, 45‒80.

Litosseliti, L. (2014). Gender and Language Theory and Practice. London, New York: Routledge.

McConnell-Ginet, S. (ed.) (2011). Gender, Sexuality, and Meaning. Linguistic Practice and Politics. Oxford: Oxford University Press.

Mills, M. H. (ed.) (1999). Slavic Gender Linguistics. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.

Sauntson, H. (2020). Researching Language, Gender and Sexuality: A Student Guide. London, New York: Routledge.

Speer, S. A.; Stokoe, E. (eds.) (2011). Conversation and Gender. Cambridge: Cambridge University Press.

Spender, D. (1990). Man Made Language. London, Boston, Sydney, Wellington: Pandora.

Sunderland, J. (2006). Language and Gender. An Advanced Resource Book. London, New York: Routledge.

Tannen, D. (1995). Ty mi prostě nerozumíš. Jak spolu mluví ženy a muži. Praha: Mladá fronta.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (23.01.2023)

Atestace bude udělena za pravidelnou aktivní účast na semináři včetně domácí četby a vystoupení s krátkou prezentací. Dále budou podmínkou udělení atestace 2 krátké písemné práce (každá v rozsahu zhruba 2 strany). Předmětem prací bude kritická reflexe některého z témat probíraných na semináři. Odevzdání první práce předpokládám cca 3-4 týdny před koncem semestru, druhá může být odevzdána kdykoli během semestru nebo po jeho skončení.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (23.01.2023)

Seminář uvádí studenty do různých přístupů ke zkoumání vztahu genderu a jazyka. Nejprve ukáže na úryvcích z různých starších textů z oblasti filologie nebo filozofie jazyka (od antiky po začátek 20. století), že nejde o problematiku novou, ale že se její reflexe objevují už od počátku evropského zkoumání jazyka. Dále se zaměří na novější bádání (zhruba od 70. let 20. století) a na příkladech významných prací různých autorů ukáže, které nejdůležitější otázky jsou v této oblasti kladeny a jakými metodami jsou zkoumány; podle zájmu studentů mohou být zahrnuty nejen přístupy lingvistické, ale i literárněvědné či interdisciplinární. Těžištěm práce v semináři je tedy četba vybraných studií nebo jejich částí a kritická diskuse nad nimi, zaměřená jak na jejich metodologii a závěry, tak na jejich relevanci pro češtinu (pokud byly studie prováděny na jiném jazyce). Tyto texty budou vybrány především na základě svého významu pro pokrok výzkumu v této oblasti obecně, zvýšená pozornost bude ale při výběru věnována i slovanské a české genderové lingvistice a bude také možné výběr textů modifikovat na základě preferencí studentů. Pro lepší porozumění rozebíraným textům může být dále zadáváno číst na jednotlivé hodiny vybrané úryvky z některé přehledové příručky věnované genderu a jazyku. Většina textů zadaných k přečtení bude v angličtině; všechny budou studentům k dispozici v moodlu. Pokrok, který studenti udělali v porozumění dané problematice během kurzu, bude ověřen vypracováním dvou krátkých písemných prací, z nichž první bude odevzdána během semestru tak, aby mohly být silné a slabé stránky jednotlivých řešení předmětem reflexe v některém ze závěrečných seminářů.

 

Témata:

1. Reflexe vztahu genderu a jazyka od antiky po 19. století (ukázky)

2. Gender a jazyk před genderovou lingvistikou (1. polovina 20, století)

3. Počátky reflexe vztahu genderu a jazyka pod vlivem feminismu: dominance versus kulturní rozdíly (70. a 80. léta 20. století)

4. Gender a fonetika

5. Gender a gramatika

6. Gender a jazyková změna

7. Gender a konverzace

8. Gender a diskurs

9. Gender a identita

10. Trans a LGBTQ+ problematika v jazyce

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. (11.09.2018)

Předpokladem úspěšného absolvování semináře je schopnost číst odborné texty v angličtině. Schopnost číst v němčině je vítána, ale není vyžadována.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK