PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vyučování českého jazyka a komunikační výchovy II - ABO500015
Anglický název: Methodology of Teaching of Czech Language and Communication Education II
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO500391
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)
Seminář je dvousemestrální. Cílem je osvojení určujících principů vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků. Pozornost je věnována také obecnějším otázkám školské praxe (tvorba školních vzdělávacích programů, maturita apod.). Studenti si osvojí základní vědomosti a dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka: složky předmětu, cíl a obsah výuky na SŠ – jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, hodnocení a klasifikace, didaktická analýza učiva. Na konci kurzu bude student schopen: rozumět základním principům vyučování českému jazyku; vytvořit vlastní hodinu modelového vyučování; použít základní principy vyučování českému jazyku ve vlastní praxi.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)

 

·         aktivní zapojení do semináře

·         mikrovyučování v rozsahu 20 minut (pokud nebylo realizováno v ZS)

·         zpracování didaktického videa

·         písemná reflexe náslechové hodiny

·         ústní zkouška (zkouška pokrývá učivo předmětu Didaktika I a Didaktika II + přednášku)

Literatura
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)

Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998.

Čechová, M.: Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN a. s. 1996.

Čechová, M. - Styblík, V.: Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989.

Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha: SPN a. s., 1998.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PedFUK, 1997.

Jelínek, J.: Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1980.

Kalhous, Z. - Obst, O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.

Maňák, J, - Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Svoboda, K.: Didaktika českého jazyka a slohu. Praha: SPN, 1970.

Svobodová, J.: Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta 2003.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005.

Švec, V.: Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 1996.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha: PedFUK, 1991.

Zormanová, L.: Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014

Rámcový vzdělávací program pro SŠ

Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury

učebnicové řady předmětu český jazyk

časopisy: Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: MORAK9AF (30.01.2019)

Program semináře:

Výuka pravopisu

Výuka lexikologie a slovotvorby

Výuka morfologie

Výuka syntaxe

Komunikační a slohová výchova

Komplexní jazykové rozbory

Čeština jako cizí jazyk

Náslech ve třídě

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK