PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Koučink a mentorink k rozvoji organizace - AAN500092
Anglický název: Coaching and mentoring to develop an organization
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (21)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Ing. Roman Chudoba, M.Sc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Veronika Kazimourová (18.09.2019)
AAN500092 / KOUČINK A MENTORINK K ROZVOJI ORGANIZACE
ANDR / Navazující magisterské studium
2019/2020
Garant předmětu: PhDr. Renata Kocianová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Roman Chudoba, MSc., Mgr. Ondřej Krása, PhDr. Norbert Riethof
ZS 1/1; povinně volitelný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět se zaměří na současné pojetí koučovacího a mentorovacího přístupu v rozvoji dospělého člověka, a to
především v organizačním kontextu. Pozornost bude věnována přehledu teoretických východisek, současných
hlavních směrů koučování a mentorování na úrovni metody, procesu, filozofie a řízeného eklekticismu, rovněž
jejich kritickému zhodnocení. Předmět umožní si vybrané přístupy vyzkoušet. Obsah předmětu zahrnuje i
představení širšího kontextu a aspektů využití koučování a mentorování v organizacích pro zajištění dlouhodobě
udržitelného výkonu a adaptace na měnící se prostředí. Kriticky budou nahlédnuty otázky zajišťování kvality a
skutečného přínosu či úskalí při využívání koučování a mentorinku – akreditace koučů a mentorů, supervize, návrh
a řízení koučovacích a mentorovacích schémat, otázky moci a etiky.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Současné potřeby a výzvy organizačního rozvoje, dialogické formy organizačního rozvoje – rozhovor a
reflektivní praxe (úloha dialogu a výchozí postoje; úloha vztahu a očekávání při rozvoji lidí – tzv. pygmalion efekt;
odraz principů sociálních forem rozvoje v koučinku a mentorinku)
2. Základní modely používané pro efektivní koučování a mentorování
3. Kompetence a kapacity kouče a mentora
Současné užívané kompetenční modely a jejich využití při hodnocení schopností koučů a mentorů
4. Psychologie organizačního rozvoje I. (východiska: psychodynamická, transakční analýza, systemika,
existenciální)
5. Psychologie organizačního rozvoje II. (gestalt a celostní přístupy v koučování; vlivy z kognitivně
behaviorální terapie, neurolingvistického programování a procesově orientovaných přístupů)
6. Koučování v týmu a skupinové koučování (teorie pole; skupinová dynamika a procesy; úskalí
kolektivního kontraktu kouče a všech zúčastněných stran)
7. Hranice práce kouče a mentora, téma moci v koučování, konflikty rolí, manipulace a zneužití role kouče
nebo mentora pro prosazení partikulárních zájmů v organizaci
8. Význam supervize pro práci kouče a mentora a zajišťování skutečného přínosu jejich práce pro
organizace (funkce supervize: normativní, formativní a restorativní; metasupervize)
9. Změnové strategie – základní typologie organizačních kultur a jejich vliv na volbu rozvojové strategie
(např. teorie U-Shape)
10. Koučink, mentorink a leadership – rozvoj
11. Návrh, řízení a hodnocení schémat koučování a mentorování pro potřeby rozvoje organizací
12. Prostředí koučování a mentorování v České republice (akreditace, profesní sdružování, vzdělávání)
13. Etické aspekty koučování (etické otázky a dilemata v koučování)

Povinná literatura:
CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie: inspirace pro praxi.
Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-252-9.
GALLWEY, Timothy W. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti: metoda Inner Game. Praha: Management Press,
2004. ISBN 80-7261-115-1.
STARR, Julie.The Coaching Manual. Harlow: Pearson Education Limited, 2003. ISBN 978-0-273-66193-1.
WHITMORE, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN
80-7261-101-1.

Doporučená literatura:
ATKINSON, Marilyn a Rae T. CHOIS. Koučink – věda i umění. Vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009. 978-80-7367
-538-7.
BARTONÍČKOVÁ, Monika. Kariérový koučink. Praha: Alfa Publishing, 2007. ISBN 978-80-86851-51-8.
BIRCH, Paul. Koučování. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0581-4.
DAŇKOVÁ, Michaela. Koučování: kdy, jak a proč. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2047-0.
DUNNING, Donna. Training, Leading, Coaching. London: Davies-Black Publishing, 2004. ISBN 978-0891061922.
FISCHER-EPE, Maren. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367
-140-9.
FLEMING, Ian a Allan J. D. TAYLOR. Koučování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-009-7.
O’NEILL, Mary Beth. Executive Coaching with Backbone and Heart. San Francisco: Jossey-Bass, 2000. ISBN 978
-0-7879-5016-3.
STACKE, Edouard. Koučování pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0937-6.
SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Koučování v manažerské praxi: klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu.
Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1692-3.
WHITWORTH Laura a Karen KIMSEY-HOUSE. Co-Active Coaching: New Skills for Coaching People Toward
Success in Work and, Life. London: Davies-Black Publishing, 2007. ISBN 978-0891061984.

Zkouška:
Ke zkoušce z předmětu Koučování a mentorink k rozvoji organizace je požadováno zpracování písemné práce v
rozsahu 8 normostran zadané vyučujícími. Písemnou práci je třeba odevzdat vyučujícím v elektronické podobě
nejpozději deset dní před termínem zkoušky. Ústní zkouška je rozpravou k písemné práci v kontextech obsahu
předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).

Kapacita předmětu je omezena – maximálně 16 studentů. Přednost mají zapsaní studenti KANPR z ročníku
studia, pro který je předmět podle doporučeného studijního plánu (viz web katedry) určen.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK