PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Občanské vzdělávání dospělých - AAN500075
Anglický název: Adult Citizenship Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
AAAN500075 / OBČANSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je analýza segmentu občanského vzdělávání dospělých a seznámení s jeho ideovými kořeny, historií, teoretickými východisky a konkrétními možnostmi realizace. Hlavní důraz je kladen na aktuální společenské problémy. Převážně seminární forma přednášek je zaměřena na propojení teorie s praktickou aplikací, na aktivní porozumění jednotlivým oblastem a na posilování občanských kompetencí v souvislosti s ideály občanské společnosti.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
Zkouška:
Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí požadavků ke zkoušce je prezentace zvoleného tématu (viz níže Rámcová témata k prezentaci). Zaměření a termín prezentace je třeba s dostatečným předstihem konzultovat s vyučujícím.

Rámcová témata k prezentaci:
1. Demokracie: pojem, vývoj, znaky, principy. Typy demokracie. Občan a právo v demokratickém státě. Střety hodnot v demokracii.
2. Ideologie: pojem, pojetí. Ideologie a utopie. Politika. Politická kultura, vývoj politického myšlení. Politika a mravní hodnoty. Politický pluralismus. Politická participace. Krize politiky.
3. Občanská společnost a formování občanského sektoru. Neziskové organizace, občanská hnutí. Občan a stát. Veřejná správa, komunální politika. Komunity, komunitarismus. Obecní samospráva.
4. Globalizace: pojem, znaky, pojetí. Ekonomická, politická, kulturní globalizace. Lokalizace.
5. EU, evropanství. Historický vývoj evropského cítění. Evropské instituce. Hlavní dokumenty. Sociální politika v zemích EU. Postavení ČR v evropském prostoru.
6. Interkulturní výchova. Multikulturalismus, pluralismus kultur, tolerance. Subkultura, kontrakultura. Xenofobie. Stereotypy a předsudky. Problémy imigrantů, azyl, azylová péče.
7. Rovnoprávné postavení mužů a žen. Gender, feminismus. Diskriminace. Gender mainstreaming.
8. Ekologie. Ekologické problémy. Jedinec a prostředí. Zodpovědnost za životní prostředí. Státní instituce, občanská hnutí. Globální ekosystém. Trvale udržitelný rozvoj. Ekologie versus ekonomie.
9. Náboženství: postavení v současném světě. Víra. Ekumenismus. Ateismus, agnosticismus. Církve, náboženské společnosti a sekty.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Studijní literatura:
COV. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15064
EUROPEAN COMMISSION. DG EDUCATION AND CULTURE. Study on Active Citizenship Education. [online] February 2007. Dostupné z: http://www.aughty.org/pdf/activecitizenstudy.pdf
HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých. In: Milada RABUŠICOVÁ a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 189–204. ISBN 978-80-210-4779-2. Dostupné z: www.aughty.org/pdf/activecitizenstudy.pdf
KOPECKÝ, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Evropě. Povaha, funkce a vybrané národní příklady. Praha: MŠMT, 2011. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15059
KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.
O´SHEA, Karen. A Glossary of Terms for Education for Democratic Citizenship. Strasbourg: Council of Europe, 2003. Dostupné z: http://www.edchreturkey-eu.coe.int/Source/Resources/Pack/GlossaryEDC_EN.pdf
RADA EVROPY. Charta Rady Evropy o výchově k demokratickému občanství a lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5827-9. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/5622ff74c528421dcaa4a039b311d82c133485a8_uploaded_cov2012-charta.pdf

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu (výchozí okruhy ke zkoušce):
1. Občanské vzdělávání dospělých: cíle, obsahy, zásady
2. Výchozí terminologie: výchova k občanství, občanské vzdělávání, politické vzdělávání
3. Koncept aktivního občanství
4. Občanské vzdělávání dospělých a jeho postavení ve struktuře vzdělávání dospělých
5. Vývoj občanského vzdělávání v českých zemích od národního obrození po současnost
6. Aktuální situace občanského vzdělávání dospělých v České republice
7. Vybrané teoretické koncepty reflektující občanskou společnost (U. Beck, Z. Bauman, D. Bell, A. a H. Tofflerovi, A. Giddens, R. Inglehart ad.)
8. Role státu; aktivity nadnárodních organizací; vybrané dokumenty a strategie
9. Účastníci občanského vzdělávání dospělých
10. Modernita a postmodernita; globalizace
11. Komunity; komunitarismus
12. Perspektivy a možnosti rozvoje občanského vzdělávání dospělých
13. Příklady aktuálních projektů a realizovaných aktivit

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK