Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (15.09.2020)
Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro propojení teoretické a praktické přípravy budoucích učitelů angličtiny formou pedagogických pozorování na vybraných středních školách, následných rozborů a diskusí o klíčových tématech učitelské praxe, jako jsou např. příprava na vyučování, hodnocení, výběr a adaptace materiálů, třídní management, individualizace výuky, spolupráce s rodiči, začínající učitel aj. Jádrem kurzu budou observace středoškolských učitelů při výuce a jejich následný rozbor za přítomnosti příslušného učitele. Studenti se seznámí s různými observačními technikami a získají dovednost je v praxi aplikovat a volit vhodné techniky pro různé účely. Dále se naučí podávat zpětnou vazbu vyučujícímu formou post-observačního rozboru a observačního protokolu. Seznámí se i s možnostmi aplikace observačních dovedností pro účely pedagogického, didaktického a akčního výzkumu. Kurz je koncipován jako příprava na povinnou pedagogickou praxi v rámci tzv. pedagogického minima a rozvíjí schopnosti reflektivního přístupu k učitelské profesi.
V případě distanční výuky bude předmět realizován online pomocí pravidelných observací zaslaných hodin a následných online rozborů a diskuzí.
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (15.09.2020)
The aim of the seminar is to connect theoretical and practical preparation of future English teachers through pedagogical observations at selected secondary schools and language schools, and through follow-up analyses and discussions about key aspects of teaching practice such as lesson planning, evaluation, material selection and adaptation, cooperation with parents, beginner teachers etc.<br>
The core of the seminar comprises of observations of secondary-school teachers and their follow-up analysis in the presence of the teacher. The students will be acquainted with various observation techniques, will be able to apply them in practice, and choose appropriate techniques for different purposes. They will also learn to give feedback to the teacher through observation protocols and class discussions. They will further familiarize themselves with possible application of observation skills for the purposes of pedagogical, didactic, and action research.
The course is designed as a training for a compulsory pedagogical practicum (a part of the pedagogical minimum) and develops reflexive approaches towards the teaching profession.
In case of distance teaching, the seminar will take a form of regular online observations, their analyses, and discussions.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. (15.09.2020)
Requirements
active participation in the seminars (max. 3 absenses)
handing in observation protocols and analyses for all observations
a written evaluation and comparison of the three teachers
a final reflective feedback on the whole course
All requirements need to be met by the given deadline; its violation will result in failing the course.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (21.06.2017)
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.