|
|
|
||
Anotace:
Divadlo utlačovaných je metodou, která využívá divadelních postupů pro zkoumání, prezentaci a společného
hledání řešení zvoleného problému. Cílem semináře je naučit studenty tuto techniku použít a reflektovat.
Základem divadla utlačovaných je práce ve skupině a výstupem je krátké divadelní představení (cca 15 minut)
spojené se vtažením publika do hry (cca 60 minut).
Divadlo utlačovaných je jednou z metod práce s marginalizovanými skupinami, s kterou se tímto způsobem
studenti také seznámí. Dále se studenti seznámí s výzkumnými technikami vhodnými pro práci s
marginalizovanými skupinami. Kurz probíhá blokově.
Témata:
1) Práce s tělem
2) Práce s dynamikou oběť – útočník – zachránce
3) Příprava představení
4) Práce s marginalizovanými skupinami a výzkum
Poslední úprava: Macková Kristýna, Mgr. (19.02.2019)
|
|
||
Divadlo utlačovaných je metodou, která využívá divadelních postupů pro zkoumání, prezentaci a společného hledání řešení zvoleného problému. Cílem semináře je tuto techniku zažít v několika variantách a reflektovat. Základem divadla utlačovaných je práce ve skupině a výstupem je krátké divadelní představení (cca 15 minut) spojené se vtažením publika do hry (cca 60 minut). Divadlo utlačovaných je jednou z metod práce s marginalizovanými skupinami, s kterou se tímto způsobem studenti také seznámí. Dále se studenti seznámí s výzkumnými technikami vhodnými pro práci s marginalizovanými skupinami. Kurz probíhá blokově.
Co se konkrétní realizace divadla utlačovaných v tomto semestru týče, budou mít studenti několik možností: - Účastnit se přímo tvorby jednoho divadelního představení ve spolupráci s organizací Antikomplex a to blokově ve dnech 28.4. – 4.5. vždy od 9.00 do 16.00 hod. Možnost je otevřená pro cca 3 – 4 studující; - Účastnit se festivalu divadla utlačovaných Divufest ve dnech 22. 5. – 25.5. 2025 v roli diváků s následnou reflexí v psané podobě a následném semináři.
PRVNÍ INFORMAČNÍ SCHŮZKA – 26.2. 9.00 – 10.00 v učebně 2.33 REFLEXE KURZU A JEHO PROPOJENÍ S PARTICIPAČNÍM AKČNÍM VÝZKUMEM – 2.6. 13.00 – 15.00
Atestace: Účast na setkání dle zvolené formy práce Odevzdání závěrečné reflexe
Povinná literatura: DENSCOMBE, M. The Good Research Guide. New Delhi, Mumbai, Chennai: Viva Books. Kapitola 4 „Action Research“, s. 57 – 67. 1999. ISBN 9780335241385. GUHATHAKURTA, M. „Theatre in Participatory Action Research: Experiences from Bangladesh“. In REASON, P. & BRADBURY, H. (eds). The SAGE handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: Sage. S. 510 – 521. 200. ISBN 9781446271148. BOAL, A. The Theatre of the Oppressed. New York: Urizen Books, Republished by Routledge Press in New York/London in 1982. 1979. ISBN 978-0930452490.
Doporučená literatura: BOAL, A. Games for Actors and Non-Actors. New York: Routledge Press, 1992. ISBN 978-0415267618. BOAL, A. The Rainbow of Desire. London: Routledge. 1995. ISBN 978-1138170391. MOREE, D.“Qualitative Approaches to Studying Marginalized Communities.” In Oxford Research Encyclopedia of Education. Ed. George Noblit. New York: Oxford University Press, 2018. http://education.oxfordre.com/page/recently-published/. Poslední úprava: Moree Dana, doc. Mgr., Dr. (03.02.2025)
|