|
|
|
||
Anotace:
Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity.
Seminární část se skládá ze tří témat microsociologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti
reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti,
jako např. skupinovou dynamiku, vedení skupin, formální a neformální role ve skupině a řešení konfliktů.
Cílem cvičení v tomto semestru je terénní praxe s následnou reflexí během kontaktní výuky. Student během
semestru absolvuje 50 hodin praxe, kterou zaznamenává pomocí terénního deníku.
Témata:
1) Tým – skupina – společenství – úvod do skupinové dynamiky
2) Moc, bezmoc a empowerment ve skupinách s důrazem na reflexi role vedení
3) Řešení konfliktů ve skupinách
Poslední úprava: Macková Kristýna, Mgr. (04.04.2022)
|
|
||
Anotace: Anotace: Předmět je koncipován jako seminář a cvičení, přičemž v každé části mají studenti jiný typ aktivity. Seminární část se skládá ze tří témat microsociologie relevantní pro práci v občanské společnosti. Studenti reflektují své zkušenosti ve světle předepsané literatury a v rámci interaktivní výuky trénují konkrétní dovednosti, jako např. skupinovou dynamiku, vedení skupin, formální a neformální role ve skupině a řešení konfliktů. Cílem cvičení v tomto semestru je terénní praxe s následnou reflexí během kontaktní výuky. Student během semestru absolvuje 60 hodin praxe, kterou zaznamenává pomocí terénního deníku.
Témata:
Úvodní setkání – 2.10. 2024 Seznámení s obsahem předmětu a požadavky na atestaci.
Tým – skupina – společenství – úvod do skupinové dynamiky – setkání 9.10. 2024
Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 18.10.2024
Povinná literatura: BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180. BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204. FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885. Kapitola 6, 8 a 9. GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.
Doporučená literatura: PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.
Moc, bezmoc a empowerment ve skupinách s důrazem na reflexi role vedení – 30.10. 2024
Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 8.11.2024
Povinná literatura: BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180. BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204. FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885. GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.
Doporučená literatura: KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048. PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.
Řešení konfliktů ve skupinách – setkání 13.11. 2024
Domácí úkol: „Reflection paper“ - Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině. Termín odevzdání: 22.11.2024
Povinná literatura: BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180. FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885.
Doporučená literatura: KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048. MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
Zápočet se uděluje za: Domácí úkol – tzv. „reflection paper“ z každé prezenční hodiny. Účast na setkáních. Terénní deník z praxe – minimálně za 40 hodin praxe – termín odevzdání 31.1. 2025.
Zadání pro „reflection paper“: Student si vybere jednu konkrétní situaci, tu popíše a reflektuje s pomocí látky probírané na hodině.
Zadání pro terénní deník: Studenti si po každé návštěvě praxe zapisují své terénní poznámky podle následující doporučené struktury: Den: Počet hodin: Osoba, u které praxi vykonávám: Její telefon: Organizace:
Co jsem dnes zažil/a? Jak se to vztahuje k mému tématu praxe? Co mě překvapilo? Jaké otázky mi dnešní praxe zodpověděla? Které nové otázky mi naopak otevřela? Další postřehy, hypotézy, interpretace…
Povinná literatura: BERNE, E. Principles of Group Treatment. 2005. ISBN 9780195011180. BION, W. Experiences in Groups. USA: Bank of Books 1990. ISBN 978-0415040204. FORSYTH, D. R. Group Dynamics. Wadsworth: Cengage Learning. 2006. ISBN 978133740885. GURVITCH, G. Mass, Community, Communion. The Journal of phylosophy, 38, 18, 485 – 496. 1941.
Doporučená literatura: KAHANE A. Power and Love: A theory and practice of social change. 2010. ISBN 978-1605093048. MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7. PECK, S. V jiném rytmu. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-262-0071-0.
Poslední úprava: Moree Dana, doc. Mgr., Dr. (16.09.2024)
|
|
||
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu SOS, a není proto možné si jej zapsat po webu. Poslední úprava: Macková Kristýna, Mgr. (04.04.2022)
|