PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Umění a vizuální kultura - YBFB036
Anglický název: Art and Visual Culture
Zajišťuje: Program SHV - Filosofický modul (24-FM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 80 / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Anotace
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám.
Poslední úprava: Wolfová Alžběta, Mgr., Ph.D. (26.06.2018)
Sylabus


V nadcházejícím semestru bohužel ze zdravotních důvodů nemohu zapisovat nad limit

Témata:
Vztahem mezi širší vizuální kulturou a uměním se budeme zabývat hlavně v souvislosti s reprezentací tělesnosti a různých tělesných aspektů. Naším hlavním tématem bude tedy "obraz a tělo" a v této oblasti si vybereme v rámci jednotlivých přednášek dílčí příklady (budou se týkat takových aspektů jako např. pohyb, kinetismus, hmota, vnímání, kánon, konvence, gender, tradice a inovace, idol, popkulturní "mýtus", tabu, stylizace, fetiš, rituál, disciplinace, kontrola, "hybridizace" těla, identita, individualismus, "hypermodernita", "tekutá modernita", hygiena, tělo a masmediální kultura, komodita, tělo a spotřební kultura apod.).   

Studijní literatura:
* Povinná:
Belting, H. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9. Vybrané kapitoly.
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
Adorno, T. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-406-0.

* Doporučená:
Kulka, T., Ciporanov, D. eds. Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5. Vybrané kapitoly.
Goodman, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
Foucault, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-204-4.
Nochlin, L., Reilly, M. eds. Women artists: the Linda Nochlin reader. London: Thames & Hudson, 2015. ISBN 978-0-500-23929-2. Vybrané kapitoly.
Krauss, R. E. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge: The MIT Press, 1985. ISBN 0262110938 0-262-11093-8.

 

K atestu je potřeba napsat stručnou esej na téma inspirované buď přednáškami a literaturou nebo lze přijít i s vlastním tématem, jenž lze konzultovat. 

 info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).

 

 

Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).

 

Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):

 

K předmětu „Umění a vizuální kultura“:

Jednalo by se o krátkou esej nebo fejeton (tak na 2-3 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu; popř. lze poslat třeba přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat esej můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět.

V našem předmětu se zabýváme vztahy mezi vizuální kulturou v širokém slova smyslu (včetně populární a masové kultury, didaktického a vědeckého znázorňování atd.) a uměleckým zobrazováním v užším slova smyslu (tedy tím, kde primárním účelem artefaktu jsou estetické a umělecké funkce). Tuto obecnou problematiku jsme si zúžili na exemplum zobrazování nejrůznějších aspektů tělesnosti a popř. na problematiku obrazových materiálů (přičemž nějaký typ tělesnosti byl vždy jedním z primárních motivů reprezentací v různých dějinných epochách a zároveň je tělo diváka a jeho smyslový a interpretační potenciál nepostradatelným předpokladem vnímání potažmo určitého dotváření či interpretačního konkretizování daného zobrazení – k tomu viz obor „antropologie obrazu“ založený Hansem Beltingem apod.; tělo a obrazová média mají k sobě tedy velmi úzký a nikoli náhodný vztah).

Ke své eseji si například vyberte jeden dílčí motiv z oblasti reprezentací různých aspektů tělesnosti či materiálů (může to být i něco, o čem jsme mluvili na přednáškách) a proveďte (subjektivní) komparaci jeho využití v masové kultuře (reklama, kampaně, film, počítačová hra apod.) a v umělecké tradici popř. v současné umělecké tvorbě. Pracujte s konkrétními jednotlivostmi a s omezeným množstvím příkladů zobrazení – ideální by bylo vybrat si jeden příklad „uměleckého“ obrazu a jeden příklad „masové“ reprezentace a srovnávat využití daného motivu v jejich rámci jak z hlediska formy, tak z hlediska daného sdělení. (Formální analýzou je dobré začít – dalo by se říci, že základem interpretace určitých „obrazových“ poselství je trpělivé a dlouhodobé pozorování dané věci, rozbor a popis kompozice, barevnosti, vztahů jednotlivých prvků, vztahu popředí a pozadí výjevu, vztahu jakéhosi předpokládaného centra výjevu a jeho kontextu; zkoumání otázky, jakou roli zde hrají linie, plochy, prostor, plasticita, pohyb, rytmus atd.).

Práci ovšem můžete i jenom o jednom dílčím příkladu apod. Inspirovat se také můžete našimi přednáškami.

 

 

 

Poslední úprava: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK