|
|
|
||
Současnost je označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit
segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky
si kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika. Co zajišťuje
status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je koncept
umění mýtem? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat historickým proměnám konceptu obrazu a
umění i současným teoretickým debatám.
Poslední úprava: Wolfová Alžběta, Mgr., Ph.D. (26.06.2018)
|
|
||
Témata:
K atestu je potřeba napsat stručnou esej na téma inspirované buď přednáškami a literaturou nebo lze přijít i s vlastním tématem, jenž lze konzultovat. info pro LS 2024: ještě připojuji souhr informací k atestacím (z již dříve zaslaných hromadných e-mailů; někdy se tyto e-maily asi trochu zatoulaly :); za všechny již zaslané práce moc děkuji - atestace postupně zadávám).
Na atestační práce je čas zhruba do konce července (v nouzových případech i později – ale maximálně týden před koncem zkouškového období potřebuji vaše práce mít – zkouškové období končí, myslím, 13. 9. 2024).
Atestační práce by měla vypadat přibližně následujícím způsobem (zadání je záměrně dosti volné, abyste měli prostor pro svůj kreativní potenciál):
K předmětu „Umění a vizuální kultura“: Jednalo by se o krátkou esej nebo fejeton (tak na 2-3 stránky + ilustrační obrázky – zmenšené, aby se vešly do mejlu; popř. lze poslat třeba přes „úschovnu.cz“ apod.). Odevzdat esej můžete kdykoli (maximálně však týden před koncem zkouškového období). Když budete potřebovat, abych vám atestaci zapsal dříve, dejte mi prosím vědět. V našem předmětu se zabýváme vztahy mezi vizuální kulturou v širokém slova smyslu (včetně populární a masové kultury, didaktického a vědeckého znázorňování atd.) a uměleckým zobrazováním v užším slova smyslu (tedy tím, kde primárním účelem artefaktu jsou estetické a umělecké funkce). Tuto obecnou problematiku jsme si zúžili na exemplum zobrazování nejrůznějších aspektů tělesnosti a popř. na problematiku obrazových materiálů (přičemž nějaký typ tělesnosti byl vždy jedním z primárních motivů reprezentací v různých dějinných epochách a zároveň je tělo diváka a jeho smyslový a interpretační potenciál nepostradatelným předpokladem vnímání potažmo určitého dotváření či interpretačního konkretizování daného zobrazení – k tomu viz obor „antropologie obrazu“ založený Hansem Beltingem apod.; tělo a obrazová média mají k sobě tedy velmi úzký a nikoli náhodný vztah). Ke své eseji si například vyberte jeden dílčí motiv z oblasti reprezentací různých aspektů tělesnosti či materiálů (může to být i něco, o čem jsme mluvili na přednáškách) a proveďte (subjektivní) komparaci jeho využití v masové kultuře (reklama, kampaně, film, počítačová hra apod.) a v umělecké tradici popř. v současné umělecké tvorbě. Pracujte s konkrétními jednotlivostmi a s omezeným množstvím příkladů zobrazení – ideální by bylo vybrat si jeden příklad „uměleckého“ obrazu a jeden příklad „masové“ reprezentace a srovnávat využití daného motivu v jejich rámci jak z hlediska formy, tak z hlediska daného sdělení. (Formální analýzou je dobré začít – dalo by se říci, že základem interpretace určitých „obrazových“ poselství je trpělivé a dlouhodobé pozorování dané věci, rozbor a popis kompozice, barevnosti, vztahů jednotlivých prvků, vztahu popředí a pozadí výjevu, vztahu jakéhosi předpokládaného centra výjevu a jeho kontextu; zkoumání otázky, jakou roli zde hrají linie, plochy, prostor, plasticita, pohyb, rytmus atd.). Práci ovšem můžete i jenom o jednom dílčím příkladu apod. Inspirovat se také můžete našimi přednáškami.
Poslední úprava: Laštovičková Arlette, Mgr. (27.02.2025)
|